وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

جنین هم در رحم مادر خواب‌ می‌بیند!!

جنین هم در رحم مادر خواب‌ می‌بیند!!
آیا شما هم از خواندن این تیتر دچار تعجب شده اید : چطور ممکن است نوزاد در رحم مادر خواب ببیند ؟

چرخه‌های مغز جنین بین فعالیت عنان گسیخته و مداوم خواب در مرحله حركت سریع چشم یا REM و وضعیت استراحت كامل یعنی خواب غیر REM عقب و جلو می‌شوند.

اما این مطلب كه آیا مغز جنین‌های جوانتر و نابالغ نیز دارای چرخه خواب است و یا اینكه به سادگی در وضعیت غیر فعال قرار می‌گیرد، پیش از این رازی مهم در دانش بیولوژی انسان بوده است.

كارین شواب، ریاضی دان و گروهی از دانشمندان علوم اعصاب در دانشگاه آلمانی «فردریك شیلر» كشف كرده‌اند كه جنین‌های بسیار نابالغ گوسفند می‌توانند هفته‌ها قبل از مشاهده اولین حركات سریع چشم وارد یك وضعیت شبیه رویا دیدن در خواب شوند.

بر اساس این تحقیق، تحلیل‌های ریاضیاتی این محققان می‌تواند منجر به درك بهتری از هدف خوابیدن شود و هم چنین ابزاری برای مطالعه نحوه رشد مغز و تشخیص دوره‌های آسیب پذیری در زمان رشد مغز فراهم كند. در حالی كه این آسیب دیدگی‌ها ممكن است به بروز بیماری در سالهای آتی زندگی منجر شود.

مقاله‌ای در خصوص این بررسی‌ها در مجله انستیتو فیزیك آمریكا منتشر شده كه روی حركات پویایی غیر خطی در سیستم‌های ادراكی و عصبی متمركز شده است.

در این تحقیق بررسی شده كه چطور آشفتگی روی نواحی خاصی از مغز تاثیر می‌گذارد و نیز رویكردهایی را درباره مشكلات مختلف در بحث علوم اعصاب از جمله خواب ارائه شده است.

به گفته دانشمندان، اندازه گیری و سنجش مستقیم فعالیت مغز جنین انسان در رحم غیر ممكن است.

آنچه كه ما درباره عادات ابتدایی خواب می‌دانیم عمدتا از حركات چشمی مربوط به مشاهده منشا می‌گیرند.

عملكرد‌ چرخه‌های خواب در اوایل دوران جنین و نیز ماه‌های پایینی این دوره هنوز موضوعی بحث برانگیز در دنیای تحقیقات روی فرایند خواب است.

دانشمندان از شیوه‌های گوناگون برای ارزیابی فعالیت مغز در جنین استفاده كرده‌اند اما تمام این شیوه‌ها مشكل و خطا پذیر بوده‌اند. به همین دلیل هنوز محققان درباره رشد مغز جنین و چرخه‌های ساده خواب در این دوران اطلاعات دقیقی ندارند.

اما این‌بار دكتر شواب برای حل این مشكل روی گوسفند مطالعه كرده است. چون این حیوان معمولا یك یا دو جنین را به اندازه و وزن جنین انسان باردار می‌شود.

وی و دستیارانش، فعالیت الكتریكی مغز را در جنین گوسفند بررسی كردند. آنها با بهره گیری از تكنیك‌های ریاضی به كشف الگوهای مهمی در خواب جنین نائل شده‌اند.

دكتر شواب توانست چرخه‌هایی را در پیچیدگی فعالیت مغزی نابالغ شناسایی كند. این چرخه‌ها هر 5 تا 10 دقیقه نوسان دارند و همزمان با رشد جنین به آرامی تغییر می‌كنند.

این یافته درك بهتری از فرایند رشد مغزی به ویژه از زمان جنینی و سرنخ‌های مهمی درباره بیماری‌های پس از تولد و در سنین بزرگسالی در اختیار محققان قرار خواهد داد.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره