وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

واكسن سیگار هم وجود دارد؟!

واكسن سیگار هم وجود دارد؟!
چرا ترك سیگار برای افرادی که به طور دائم سیگار می كشند اینقدر دشوار است؟ آیا واكسن نیكوتین ممكن است به ترك سیگار كمك كند؟

مارک تواین می گوید: كنارگذاشتن سیگار آسان است. من آن را هزار بار انجام داده ام!

اما واقعا چرا ترك سیگار برای افرادی که به طور دائم سیگار می كشند اینقدر دشوار است؟
جواب این است : نیکوتین ، ماده ی  مخدریست كه به طور طبیعی در توتون و تنباکو وجود دارد.

کارشناسان مواد مخدر ادعا می کنند که به علت طبیعت بسیار اعتیاد آور نیكوتین ، ترک سیگار به مراتب از ترك هروئین و کوکائین مشكل تر است.  با این حال ، با توجه به تحقیقات موسسات ملی بهداشت و سلامت ، واکسن جدید ممکن است به افراد سیگاری در ترك سیگار و مبارزه با نیکوتین كمك كند.

موسسه ملی مواد مخدر ، یک بخش از موسسه ملی بهداشت آمریکاست كه 10 میلیون دلار به شركت بیوفارماكوتیكال اعطا كرده تا واكسن ضد نیكوتین یا  NicVAX را تحت بررسی و آزمایشات بالینی قرار دهد. مقامات می خواهند اثر این واكسن را تایید كرده و بر عوارض جانبی آن نظارت كنند. نتایج تحقیقات با درمان معمول ترك سیگار مقایسه می شود و در صورتی كه اطلاعات جمع آوری شده اجازه بدهند این درمان با خیال راحت مورد استفاده قرار گیرد. آزمایش به تازگی آغاز شده ، و باید هنوز توسط سازمان غذا و داروی آمریكا تایید شود.

انجمن سرطان آمریکا گزارش می دهد که از 44 میلیون سیگاری در این كشور 70 درصد آنها می خواهند سیگار را ترك كنند.

هر ساله در حدود 40 درصد از سیگاریها مصرف سیگار را متوقف می كنند ، اما فقط 4 تا 7 درصد بدون مداخله موفق به ترک همیشگی سیگار می شوند.

چند میلیون دلیل برای ترک سیگار وجود دارد:
بر اساس  گزارش های فرانسیس کالینز ، مدیر موسسه ملی سلامت ، سالانه در كشور آمریكا اعتیاد به نیکوتین باعث نزدیک به نیم میلیون مرگ و میر می شود.

علاوه بر این ، سیگار کشیدن هزینه های سرسام آوری را به اقتصاد دولتها تحمیل می كند و به علاوه هزینه های مراقبتهای بهداشتی ناشی از عوارض سیگار نیز بسیار هنگفت است. چون سیگار تقریبا به همه ی اعضای بدن آسیب می رساند و حداقل با  15 سرطان مختلف مرتبط است. 

واكسن نیكوتین یا NicVAX برای تحریک سیستم ایمنی بدن طراحی شده است. با تحریك سیستم ایمنی در بدن آنتی بادی ایجاد می شود که به مولکول نیکوتین در جریان خون فرد سیگاری متصل می شود و این اتصال موجب جلوگیری از ورود نیکوتین به مغز می شود. تركیب آنتی بادی و نیكوتین بیرون از مغز می ماند و نمی تواند تاثیر تحریكی بر روی مغز گذاشته و آثار تحریكی لذت بخش خود را به جای بگذارد.

یکی دیگر از چالش های مهم پیش روی افراد سیگاری بازگشت پس از ترك به مصرف سیگار است.

با توجه به آمارها در حدود 90 درصد افراد دوباره به مصرف سیگار روی می آورند.

سازندگان واكسن امیدوارند که NicVAX به راه خود ادامه دهد تا با اتصال به نیکوتین موجب کاهش مقدار مواد شیمیایی كه  به مغز می رسد بشود. این تاثیر احساس نیاز به مصرف سیگار را محدود می كند

نتایج آزمایش های اولیه در هزار بیمار امیدوار کننده بوده است و اثرات جانبی چندانی روی نداده است. به گزارش شركت سازنده ، 35 درصد از افرادی كه واکسن دریافت كرده اند قادر به دوری كردن از سیگار بوده اند كه این میزان در مورد افرادی كه دارونما دریافت كرده بودند تنها 10 درصد بود.