وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

مرغ‌های آنتی ‌بیوتیک خوار در بازار

مرغ‌های آنتی ‌بیوتیک خوار در بازار
براساس اطلاعات کسب شده از سطح استان، این بیماری حدود چهار روز گذشته از شهرستان آمل شروع شده و شباهت زیادی به آنفلوآنزا دارد.

یک تولیدکننده قائمشهری با اشاره به اینکه در دو روز اخیر حدود دو هزار و 500 قطعه مرغ در این واحد تولیدی بر اثر این بیماری تلف شده است، گفت: این بیماری شباهت زیادی به آنفلوآنزای مرغی و برونشیت دارد اما هیچ‌کدام از درمان‌های این دو بیماری تاثیرگذار نبوده است.

وی تصریح کرد:‌به علت ناشناخته بودن این بیماری مرغداران دچار سردرگمی شده و برای جلوگیری از خسارت بیشتر جوجه‌های چند روزه خود را به قیمت پایین در معرض فروش گذاشته‌اند.

آزمایشگاه جواب نمی‌دهد

این پرورش‌دهنده مرغ قائمشهری با اشاره به اینکه لاشه مرغ‌های تلف شده در بهترین آزمایشگاه‌های استان مورد بررسی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: آزمایشگاه‌های مازندران توانایی و امکانات لازم را برای شناسایی علت این مرگ‌ومیرها ندارند و مرغداران راهی آزمایشگاه‌های پایتخت شده‌اند.

به گفته وی، پرورش‌دهندگان به ناچار برای جلوگیری از خسارت بیشتر از آنتی‌بیوتیک‌های غیرمجاز استفاده کرده‌اند و بدون رعایت مدت زمان پس از استفاده از این داروها مرغ‌ها را برای عرضه به بازار راهی کشتارگاه‌ها می‌کنند که مطمئنا این داروها عوارض خطرناکی برای مصرف‌کنندگان به دنبال خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، همه مرغ‌های یک مرغداری 25 هزارتایی در شهرستان بابل در روزهای اخیر به علت این بیماری ناشناخته تلف شده‌اند.
اخبار مختلفی از شهرهای مختلف استان در خصوص میزان خسارت‌های وارد شده به مرغداری‌ها شنیده می‌شود.

تلفات عجیب و غریب‌

مدیرکل دامپزشکی مازندران ضمن تایید شیوع بیماری در مرغداری‌های استان به مهر گفت: این بیماری در فصول سرد هر سال در مرغداری‌ها شیوع پیدا می‌کند ولی شباهتی به آنفلوآنزای مرغی ندارد.
مجید مختاری با اشاره به اینکه در حال حاضر تعدادی از مرغداری‌ها بر اثر یک بیماری تنفسی تلفات داشته‌اند، خاطرنشان کرد: این بیماری شباهت زیادی به برونشیت داشته و در استان‌های دیگر کشور از دو ماه پیش شروع شده است.

وی با اعلام اینکه این بیماری در استان‌های دیگر شدت بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: مرغداری‌های صنعتی و سنتی مازندران به لحاظ دارا بودن امکانات پیشرفته و آموزش تولیدکنندگان از سوی اداره کل دامپزشکی در وضعیت خطرناکی قرار ندارند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران میزان تلفات این بیماری را در حالت عادی در هر واحد مرغداری حدود شش درصد اعلام کرد و اظهار داشت: در برخی از واحدها به علت عدم رعایت نکات بهداشتی، میزان تلفات به 9 درصد نیز رسیده است.

وی با اشاره به اینکه شدت این بیماری نسبت به سال گذشته شدیدتر است، افزود: بر اساس گزارش‌های رسمی دریافتی تاکنون تعدادی از مرغداری‌های شهرهای آمل، جویبار، نکا و ساری با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

مختاری ظرفیت مرغداری‌های مبتلا شده به این بیماری را حدود پنج یا شش هزار تایی اعلام کرد و یادآور شد: تنها در یکی از شهرها یک مرغداری با 30 هزار قطعه مرغ به علت شیوع 20 درصدی در واحد پرورشی براساس دستورالعمل، اقدام به حذف کل گله کرد.
به گفته وی، بیماری این گله 30 هزار تایی ربطی به آنفلوآنزا نداشته و نوعی بیماری برونشیت و آسپرژیلوت بوده است.

مختاری همچنین در خصوص نحوه درگیری مرغ‌ها با این بیماری و استفاده پرورش‌دهندگان از داروهای غیرمجاز گفت: این بیماری در یک‌سوم میانی پرورش از 15 تا 30 روزگی در گله‌ها شیوع پیدا می‌کند و عموما 90 درصد داروهایی که استفاده می‌شود فاصله زمانی 5 تا 10 روز برای ارایه به مصرف بازار رعایت شده و احتمال کشتار در این سن پرورش به علت بیماری بسیار کم است.

وضعیت حاد

مدیرکل دامپزشکی در خصوص کشتار مرغ‌های بیمار و عرضه آن به بازار نیز گفت: این بیماری مشترک بین حیوان و انسان نیست و مرغداران در صورت رعایت میزان مصرف داروهای تعیین شده با مشکلی مواجه نمی‌شوند.

وی به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای تولید‌کنندگان اشاره کرد و گفت: در ماه‌های قبل از فصل سرما دوره‌های آموزشی مختلفی برای تولید‌کنندگان برگزار شده و ضمن تاکید بر رعایت نکات بهداشتی پیشگیری، آگاهی‌های لازم به آنان داده شده است.

وی تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی ضمن اطلاع‌رسانی لازم به سازمان جهاد کشاورزی، اتحادیه مرغداران، اتحادیه جوجه‌های یکروزه، شبکه‌های دامپزشکی و کلینیک‌های دامپزشکی در راستای جلوگیری از ایجاد وضعیت حاد اقدامات پیگیرانه لازم را انجام داده است.

مازندران با تولید مرغ گوشتی به ظرفیت‌ بیش از 24 میلیون قطعه مقدار 180 هزار تن تولید اسمی و 127 هزار تن تولید رسمی، 14 درصد کل تولید کشور را در اختیار دارد به طوری که در بخش مرغ گوشتی نیز با بیش از چهار میلیون قطعه ظرفیت و 180 میلیون قطعه تولید بیش از 30 درصد تولید مرغ کشور را به خود اختصاص داده است.

مازندران با داشتن دو هزار واحد صنعتی مرغداری ‌40‌ درصد مصرف روزانه مرغ استان تهران را تامین می‌کند.