وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

چرا بعضی زشت‌ها خیلی جذابند؟

چرا بعضی زشت‌ها خیلی جذابند؟
دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند كه وقتی راجع به جذابیت چهره‌ها اظهار نظر می شود با توجه به مرد یا زن بودن، معیارهای قضاوت كاملا متفاوت هستند.
حتما شما هم شنیده‌اید< !فلانی خیلی بانمكه>! یا <قشنگ هست ولی خیلی یخه>! یا اینكه <خیلی‌ قشنگ نیست‌ها، ولی به دل می‌شینه>!
هر كسی بسیار سریع و در عرض چند ثانیه می‌تواند بگوید كه به نظرش چهره فردی كه می‌بیند جذاب هست یا نه . فكر می‌كنید، چه چیزهایی در چهره هر فردی باعث می‌شود كه زیبا و جذاب به نظر برسد یا اینكه سرد و نچسب باشد. دانشمندان دانشگاه اندرو به این نتیجه رسیده‌اند كه وقتی راجع به جذابیت چهره‌ها اظهار نظر می‌شود با توجه به مرد یا زن بودن، معیارهای قضاوت كاملا متفاوت هستند. در این مطلب درباره نتایج آخرین تحقیقاتی كه درباره جذابیت افراد انجام شده، صحبت خواهیم كرد.

<دخترانی كه در خانواده‌های از هم گسیخته بزرگ می‌شوند، قیافه‌های چندان جذابی پیدا نمی‌كنند>! مطالعه‌ای كه در دانشگاه اندرو، انجام شد، نشان داد كه خانم‌هایی كه والدین آنها از هم جدا شده‌اند و یا رابطه خوبی با هم نداشته‌اند، چهره خشن و مردانه‌تری پیدا می‌كنند. در این تحقیق، فرم صورت و بدن در 229 خانم مورد بررسی قرار گرفت ودیده شد، خانم‌هایی كه در خانواده‌ای مستحكم بزرگ شده‌اند و رابطه عاطفی خوبی بین پدر و مادر آنها برقرار است، قیافه زنانه‌تر و جذاب‌تری دارند و در كل سالم‌ترند. گفته می‌شود شاید نتایج این تحقیقات با میزان بالای هورمون مردانه (تستوسترون) در این خانم‌ها ارتباط داشته باشد، ولی هنوز مشخص نشده است كه آیا بالاتر بودن تستوسترون در افرادی كه والدینشان از هم جدا شده‌اند، ژنتیكی است و یا در اثر استرس و زندگی ناخوشایند ایجاد شده است. در این تحقیق ابتدا پرسشنامه‌هایی درباره وضعیت خانواده‌ها به افراد داده شد كه آنها را پر كنند و عكس هر فرد هم گرفته شد. سپس عكس‌ها را بر اساس میزان جذابیت چهره و زنانه بودن آن تقسیم كردند و مشاهده شد زنانی كه پدر و مادرشان روابط خوبی با هم داشته‌اند به طور قابل توجهی، قیافه‌های جذاب‌تری نسبت به افرادی دارند كه والدین آنها از هم جدا شده‌اند، كسانی هم كه والدین آنها از هم جدا نشده بودند ولی رابطه خوبی با هم نداشتند از لحاظ جذابیت چهره در بین دو گروه فوق قرار می‌گرفتند. در مطالعه دیگری هم كه بر روی 87 نفر از خانم‌های جوان انجام شده است، نسبت وزن به مجذور قد(شاخص توده بدنی)، نسبت كمر به دور باسن و نسبت دور كمر به دور سینه مورد بررسی قرار گرفت ودیده شد كه بزرگ شدن در خانواده‌های متشنج و ناآرام باعث افزایش اندازه دور كمر و شاخص توده بدنی شده و چهره مردانه‌تری ایجاد می‌كند. به احتمال زیاد قاعدگی دراین دختران زودتر شروع شده و زودتر هم ازدواج كرده و بچه‌دار می‌شوند كه می‌تواند در شكسته شدن زودتر چهره آنها تاثیرگذار باشد.

مردان جذاب
<مردانی كه صورت زنانه‌تری دارند، جذاب‌تر بوده و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.> این جمله نتیجه تحقیقی است كه در دانشگاه لیورپول انجام شده است. البته زنانه‌تر بودن صورت هم معیارهای خاص خودش را دارد و مثلا چانه‌هایی كه حالت گردتری دارند، باعث می‌شوند كه قیافه جذاب‌تر شود. اینكه چرا این‌گونه چهره‌ها جذاب‌ترند، مورد سوال است ولی محققان می‌گویند، مردانی كه صورت زنانه‌تری دارند، باعاطفه‌تر، مهربان‌تر و دلسوزترند. در این تحقیق تعدادی عكس كه چهره آنها توسط كامپیوتر مردانه‌تر یا زنانه‌تر شده بود به دانشجویان زیادی نشان داده شد و از لحاظ میزان جذابیت مقایسه شد. دكتر تونی لیتل از دانشگاه لیورپول می‌گوید: <صورت و چهره هر فردی می‌تواند مشخص كند كه او در ارتباطتش چطور رفتار می‌كند و توانایی محافظت از خانواده‌اش را دارد یا نه . یك چهره مردانه،‌ نشان‌دهنده سطوح بالای تستوسترون است كه توانایی‌های ژنتیكی بالای فرد را نشان می‌دهد و زنانی كه این‌ چهره‌ها را می‌پسندند، ذخیره ژنتیكی خوبی را برای فرزندانشان، انتخاب می‌كنند ولی در عین حال، سطوح بالای تستوسترون می‌تواند باعث افزایش احتمال حوادث ناگوار، بی‌عاطفه بودن و حتی خیانت شود. از طرف دیگر، هر چه چهره زنانه‌تر باشد، وفاداری و عاطفه هم بیشتر می‌شود.>

شما كدام را می پسندید
مطالعات نشان داده‌اند اكثر مردان قیافه‌های زنانه تر را بیشتر می پسندند ولی در خانم ها، یك اصل كلی حاكم نیست و برخی از آنها قیافه های زنانه تر و برخی قیافه‌های مردانه تر را می‌پسندند. برخی دانشمندان می‌گویند شاید این مسئله به علت تغییرات هورمونی باشد كه در طول سیكل های ماهیانه در بدن خانم‌ها اتفاق می افتد به طوری كه در ابتدای سیكل یعنی در مرحله فولیكولار كه تخمك گذاری صورت می‌گیرد، قیافه‌های مردانه جذاب‌تر به نظر می‌رسند.

برخی دانشمندان هم این مسئله را با میزان جذابیت خود خانم‌ها مرتبط می‌دانند و می‌گویند خانم‌هایی كه خودشان قیافه جذاب‌‌تری دارند، چهره‌هایی كه خصوصیات مردانه‌تری دارند ‌را بیشتر می‌پسندند. برخی محققان می‌گویند قیافه‌های آشنا، جذاب‌تر به نظر می‌رسند و اغلب افراد سعی می‌كنند دوستانشان را از بین كسانی كه به خودشان و افراد خانواده‌شان شبیه‌ترند، انتخاب كنند.>
دكتر<لیزا دبرین>، روان‌شناس است و در تحقیقی كه انجام شده است، نشان داده كه افراد بیشتر تمایل دارند با كسانی دوست شوند كه چهره آنها برایشان آشناست و شاید دلیل‌‌ آن این باشد كه از این طریق، دوستان می‌توانند باعث شوند كه به یاد افراد خانواده و نزدیكانمان بیفتیم. در این تحقیق، عكس‌های افراد را دستكاری كرده و در آنها شباهت‌هایی به خانواده فرد مورد بررسی ایجاد كردند. سپس عكس‌‌ها را به افراد مورد مطالعه نشان دادند و متوجه شدند كه اغلب آقایان عكس مردانی را كه به خودشان شباهت داشتند می‌پسندیدند و بیشتر خانم‌ها هم، عكس‌هایی را كه شباهت‌هایی با خودشان داشتند، برای دوستی انتخاب می‌كردند.
ولی در هنگام انتخاب همسر، شباهت‌های چهره اثری بر روی جذابیت و انتخاب جنس مخالف نداشت.

تشخیص جذابیت از نوزادی
تحقیقات نشان داده اند كه حتی نوزادان چند روزه هم می توانند قیافه های جذاب تر و زیباتر را تشخیص دهند. در تحقیق انجام شده دو عكس را در كنار هم به نوزادان نشان می دادند كه یكی ازآنها چهره زیباتر و جذاب تری داشت و دیده شد كه بیشترنوزادان مدت زمان بیشتری را صرف نگاه كردن به چهره جذاب‌تر می‌كردند. به این ترتیب این فرضیه كه برای هر فردی معیارهای جذابیت در محیط و با توجه به قیافه افرادی كه دور و بر او هستند شكل می‌گیرد، كم رنگ تر شده و ثابت می شود كه هر كسی وقتی به دنیا می آید معیارهای از پیش برنامه ریزی شده ای برای تشخیص جذابیت چهره ها دارد. به این ترتیب نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد كه هر فردی با توجه به ژنتیك، قیافه و طرز تفكر خودش، نسبت به قیافه دیگران اظهارنظر می‌كند و ممكن است آن را بپسندد یا نپسندد. ممكن است قیافه‌ای كه به نظر فردی بسیار زیبا و جذاب است به نظر دیگری كاملا یخ‌ و بی‌مزه باشد و برعكس.‌‌