وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

حذف پیش دانشگاهی از دوران تحصیلی

حذف پیش دانشگاهی از دوران تحصیلی
به نقل از جام جم آنلاین ، وزیر آموزش و پرورش ظهر امروز در جمع مسئولان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در چابهار اظهار داشت: برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش ، تعدادی از محققان این وزارت، تحقیقاتی را از سال 1367 آغاز كردند به طوری كه در چهار سال گذشته تعدادی از این كارهای تحقیقاتی انجام شده امروز به عنوان فلسفه آموزش و پرورش و بر مبنای سند ملی و سند راهبردی آن آماده و امروز در واقع روز عمل كردن به آن است.

وی افزود: برای پیشرفت باید تحول ایجاد شود و چنانچه تحولی ایجاد نشود عقب می‌افتیم. برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش قرار است چهار دوره سه ساله در آموزش و پرورش شكل گیرد كه دو دوره سه ساله در مقطع ابتدایی و دو دوره سه ساله در مقطع دبیرستان است و برای دوره ابتدایی یك معاونت و برای دوره دبیرستان هم یك معاونت درنظر گرفته می‌شود كه برای استان سیستان و بلوچستان به همین گونه عمل می‌شود و پنج معاونت برای سازمان آموزش و پرورش این استان اختصاص می‌یابد.

حاجی بابایی اضافه كرد: شورای انقلاب فرهنگی در سال 71، كنكور را دو مرحله‌ای كرد در حالی كه تعداد دانشجویان و تعداد دانشگاه‌ها، محدود بود به همین دلیل شورای آموزش و پرورش مصوب كرد كسانی كه معدل 14 به بالا دارند می‌توانند به كلاس‌های بالاتر بروند و همه دانش‌آموزان پذیرفته شدند و به مرحله پیش دانشگاهی راه یافتند در این صورت وضعیت مشكل‌زا شد و یك گروه نتوانستند آزمون دهند.

وی تصریح كرد: همچنین مرحله بعد عدم رفتن به دانشگاه بعد از مقطع پیش دانشگاهی بود و بعد مقطع كاردانی مطرح شد و تعداد دانشگاه‌ها، افزایش یافت و دانشجویان زیادی به عناوین مختلف در دانشگاه‌ها اعم از دولتی، خصوصی و… پذیرش شدند و در حال‌حاضر كار به جایی رسیده كه بیش از سه میلیون دانشجو داریم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تا سال90، آزمونی به عنوان كنكور وجود ندارد و حذف می‌شود اما نكته قابل توجه این است كه وقتی آزمونی در كار نباشد، پیش دانشگاهی هم مطرح نیست و این ضربه‌ای بوده كه تا حالا به ما وارد شده است. دوره دبیرستان دو سال بوده (سال دوم و سوم دبیرستان تخصصی بوده) و حال در دوره راهنمایی تحصیلی و در مقطع سوم راهنمایی باید دانش‌آموزان انتخاب رشته كنند.

وی افزود: وقتی دانش‌آموزی بخواهد وارد كلاسی شود باید یك سال، آمادگی و پیش دبستانی را بگذراند كه برای این منظور باید قانون عادلانه‌ای نوشته شود از این رو شورای عالی آموزش و پرورش ابتدا خبر اشتباهی پخش كرد مبنی بر حذف مقطع راهنمایی كه خیر این طور نیست بلكه پیش دانشگاهی حذف شده است و دوره آمادگی و پیش دبستانی به عنوان یك سال اصلی دوره تحصیلی ابتدایی محسوب می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: در دوره ابتدایی، دانش‌آموز، هفت سال بازی می‌كند و كارهای سبك تعلیم و تربیت را فرا گرفته و انجام می‌دهد كه در این قسمت جای بحث وجود دارد كه آیا از پنج سال تمام دوره ابتدایی را آغاز كنیم یا از شش سال تمام، بنابراین لازمه یك تحول بنیادی است تا كار اساسی و ساختاری انجام پذیرد.

حاج بابایی اضافه كرد: باید آموزش و پرورش از حالت سنتی و حفظی خارج شود و به ابتكار، خلاقیت و نوآوری، علمی – پژوهشی و تحقیقاتی تبدیل شود كه نقش خود دانش‌آموزان در این راه تعیین كننده است. در حال‌حاضر، مدرسه محوری عمل می‌شود یعنی مدرسه باید همه چیز در آن جای گیرد پس بنا داریم در ساعات بعد از ظهر زمانی كه مدرسه تعطیل می‌شود كانون قرآن و كانون فرهنگی را راه بیندازیم برای اینكه دانش‌آموزان علاقه‌مندتر شوند. همچنین به هر مدرسه‌ای كه معلمانش توانایی داشته باشند به آنها اضافه كاری داده شود و از بازنشسته‌ها به مدت هشت ساعت در هفته استفاده كنید.

وزیر آموزش و پرورش گفت: 6 هزار بازنشسته مقبول با 25 تا 30 سال سابقه كار داریم و در كنار آنها نیروهای جدید و شاداب و جوان كه اگر با هم تلفیق شوند بهترین بازدهی و نتیجه را بدست خواهیم آورد. از یك طرف محدودیت وارد كردن نیرو داریم تا جایی كه بتوانیم این كار را انجام می‌دهیم و درآمد معلمان را افزایش داده و از توان بالای تعلیم و تربیت استفاده می‌كنیم.