وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

توصیه هایی هوشمندانه در مورد خوراکیها

توصیه هایی هوشمندانه در مورد خوراکیها
هرم غذایی، الین مونارک را تقریبا از پا درآورد . او همیشه از خوردن نان گندم سبوس دار و دیگر کربوهیدراتهای سالم که غذاهای اصلی هرم بودند لذت می برد اما اراده ی او در مقابل خوردن غلات فراوان پس از اینکه نزد پزشک رفت و از نفخ و اسهال شکایت کرد حتی بیشتر شد.
او می گوید : " دکتر به من گفت که رژیم من فیبر بیشتری نیاز دارد . این تجویز پزشک عملا مرا کشت . " مونارک اشتباه کرده بود . او بیماری سلیاک داشت . سیستم دفاعی بدنش در مقابل گلوتن غلات مقاومت کرده و به روده ی کوچک او آسیب می رساند . او هنوز هم در مصرف فیبر کافی جدی است اما این روزها به جای غلات آن را از میوه ها، مغزها و مکمل ها دریافت می کند .
امریکایی ها از هر طرف توصیه هایی در مورد سلامتی از متخصصین می شنوند و بسیاری از این پیامها بدون شک برای همه مفیدند . هیچ کس از ترک سیگار یا چربی اشباع شده مریض نخواهد شد . توصیه هایی که به کرات برای مردم تکرار می شوند عملا دیگر برای مردم بی معنی می شوند .
به هرحال توصیه های پزشکی امریکا نمی توانست هرم غذایی ای را داشته باشد که بخشی از آن به افرادی که بیماری سلیاک دارند اختصاص داده شود . توصیه های سلامتی گاهی بر اساس مطالعاتی است که به عموم مردم مربوط نمی شوند و حتی اگر مطالعت 94٪ هم موفق عمل کرده باشند باز هم از هر 100 نفر 6 نفر را بی پاسخ می گذارند .

دن رادن – پزشک و معاون رئیس تخصص پزشکی دانشگاه وندربیت می گوید : " آنچه برای عموم مردم خوب است الزاما برای برخی افراد خاص مناسب نیست . " بنابراین نگاهی به برخی از این حکمت های رایج که واقعا برای بیشتر مردم معقول هستند انداختیم . سپس از متخصصین پرسیدیم در مواردی که با هر شیوه ای از رژیم تعادل کامل ندارید چه کاری باید انجام دهید . احساس می کنید جزء این دسته از افراد خاص هستید ؟ این مطالب تقدیم به شما ………

برنامه ی روتین تناسب اندام شما

توصیه هوشمندانه : فعالیت سخت بیش از فعالیت های معمولی و متوسط به شما کمک می کنند .

 اگرشما كاملا بی تحرک هستید و هدف اصلی شما کم کردن وزن است پس توجه كنید كه : اگر سخت کار می کنید و خیلی زود خسته می شوید احتمالا کالری لازم برای کاهش وزن را نمی سوزانید .
در مطالعه ای که در سال 2003 بر 184 زن انجام شد محققان دریافتند که پیاده روی معمولی به مدت حداقل 150 دقیقه در هفته در طول یک سال به اندازه ورزش کردن به صورت جدی در زمانی کوتاه لاغر می کند. در واقع خانم هایی که به طور معمولی اما طولانی مدت ورزش می کردند به اندازه خانمهایی که در کوتاه مدت اما به شدت ورزش می کردند به طور میانگین 15 تا 18 پوند(هر پوند تقریبا 500 گرم) وزن کم می کردند . برای اینکه وزنتان کم شود، اکثر روزهای هفته حتی الامکان30 تا 40 دقیقه ورزش کنید . حین ورزش شما باید بتوانید بدون نفس نفس زدن صحبت کنید . 

توصیه هوشمندانه :
پیاده روی ساده ترین راه ورزش کردن است . کل چیزی که نیاز دارید یک جفت کتانی و یک دوست یا همراه است .

اگر بیماری قلبی دارید و امروز هوا مه آلود است این کار را انجام ندهید :
مطالعات نشان می دهند که ذرات ریز هوا در طول روزی که مه سنگین وجود دارد می توانند خطر بیماری قلبی را افزایش دهند. در روزهای مه آلود فعالیت خود را به داخل خانه منتقل کنید . و از دستگاههای تهویه ای استفاده كنید تا آلودگی هوا را برطرف كنند. . این کارمی تواند تا 50 درصد سطح آلودگی را پائین بیاورد.

توصیه هوشمندانه : کوچترین فعالیتی می تواند شما را لاغرتر کند حتی کار درخانه یا باغبانی .

اما اگر می خواهید از بیماری قلبی در امان باشید یا آن را درمان کنید این کار تاثیر چندانی ندارد.  درست است كه هر فعالیتی بهتر از انجام ندادن آن است اما جارو کردن یا جمع کردن علف های هرز تأثیری بر قلب شما ندارد یا آنقدر طولانی نیست که رگهای گرفته ی قلب شما را باز کند یا سکته قلبی و مغزی را از بین ببرد . به جای آن 4 یا 5 بار در هفته به مدت 30 دقیقه ورزش معمولی انجام بدهید تا خطر ابتلاء به بیماری قلبی را کم کنید . طبق مطالعه ای که برروی حدود 40 هزار زن انجام شد – پیاده روی حداقل 2 ساعت در هفته می تواند خطر ابتلاء به بیماری قلبی را پائین بیاورد .

توصیه هوشمندانه :
شنا ورزش ایده آلی است که کمی تأثیرات ایروبیک را به همراه دارد .
اگر آسم دارید به این توصیه توجه کنید :
کلر داخل استخر حتی اگر سرپوشیده هم نباشد می تواند عامل بیماری باشد . در کودکان ممکن است درصد رشد اختلالات در مرحله اول را بالا ببرد . اگر آسم دارید و در استخر بدتر می شوید برای حفظ سلامتی خود نوع متفاوتی از ورزش را بیابید . متخصصین می گویند : اگر کودکی زیر سن 7 سال دارید که دچار آلرژی است او را به استخری که بوی کلر آن زیاد است نبرید . ( و اگر دارید لاغر می کنید باز هم بحث دیگری در مورد فعالیت شما وجود دارد : اکثر شناگران کالری لازم برای زیاد وزن کم کردن را نمی سوزانند )

غذا و نوشیدنی شما

توصیه هوشمندانه: سبزیجات سبز برگدار را زیاد بخورید .
اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید ( وارفارین یا كومادین ) به این توصیه عمل کنید كه : این داروها با مهارعملکرد ویتامین کا که برای ایجاد ترکیبات ساخت لخته در خون لازم است از ایجاد لخته های خطرناک خون جلوگیری می کنند اما فراوانی ویتامین کا در رژیم غذایی شما می تواند این تاثیر را كم كند. ویتامین كا به خصوص در سبزیجات تیره – سبزیجات برگدار مانند اسفناج – چغندر برگ و کلم فراوان است . در این صورت روزانه 1 وعده بیشتر از آنها را نخورید .
 
توصیه هوشمندانه :
حداقل روزی 8 لیوان آب بنوشید .
اگر در کنترل مثانه مشكل دارید به این توصیه توجه کنید كه : شاید بتوانید با کم کردن مصرف مایعات از ادرار جلوگیری کنید . از پزشک خود سؤال کنید که روزانه چه میزان آب نیاز دارید و اگر به قانون افسانه ای 8 لیوان آب در روز نزدیک نبود نگران نباشید .طبق مرکز سلامت ملی و مطالعه و تست تغذیه حدود 20 درصد مصرف آب بدن شما از غذا تأمین می شود . اگر حداقل هر 8 ساعت یک بار دستشویی می روید و ادرارتان کم رنگ است به اندازه ی کافی آب نوشیده اید .

مصرف دارو
توصیه هوشمندانه :
وقتی صحبت از فشار خون به میان می آید فشار پائین بهتر است .
اگر بیماری گرفتگی عروق قلبی دارید توصیه توجه کنید كه : پائین آوردن فشار خون تا حدود 80/120 می تواند به شما کمک کند تا از سکته قلبی یا مغزی جلوگیری کنید اما خیلی آن را پائین نیاورید .شما یک مقدار فشار اضافی برای هدایت خون به سمت رگهای باریک نیاز دارید . در مطالعه ای که بر بیش از 22000 نفر که این بیماری را داشتند انجام شد محققان دریافتند که پائین آوردن فشار دیاستولیک ( فشار پایینی ) تا کمتر از 70 خطر سکته قلبی یا مرگ را دوبرابر کرد.

یک استثناء : فشار خون پائین برای کسانی که بیماری عروق قلبی داشتند و رگهای آنها با آنژیوپلاستی باز شده یا عمل جراحی بای پاس را انجام داده بودند خطر نداشت .

توصیه هوشمندانه: مواد مغذی مورد نیاز بدن را از غذا دریافت کنید نه از داروها .

اگر گیاه خوار سرسختی هستید به این نکته توجه کنید كه :
اگر تخم مرغ نمی خورید یا شیر نمی نوشید شاید برای دریافت ویتامین ب 12 مورد نیاز به مصرف مکمل داشته باشید . 6 میکروگرم ب12 ( میزان معمول ترکیبات آن ) را امتحان کنید . تجویز اخیر ویتامین د – 200تا 600 واحد است که بستگی به سن شما دارد اما محققان می گویند که امروزه 1000 تا 2000 واحد مورد نیاز است و این میزان بهترین و مطمئن ترین مقدار برای مصرف است .
اگر چه می توانید با رژیم سبزیجات مقدار فراوانی از آهن دریافت کنید اما این نیاز به یک برنامه ی درست دارد . اگر زود خسته می شوید یک آزمایش خون بدهید تا میزان آهن بدن خود را چک کنید .

توصیه هوشمندانه :
اگر درد مزمن دارید مصرف داروی ضد التهاب و ضد استروئید مانند ایبوپروفن یا ایندوسین کمک مؤثری به شما خواهد کرد .
اگر 65 سال یا بیشتر دارید به این توصیه گوش کنید كه : متخصصین می گویند : خطر عمده ای که در مورد این نوع داروها وجود دارد این است که آنها می توانند موجب زخم معده و خونریزی داخلی شوند و این خطر با بالا رفتن سن تشدید می شود .
در واقع تقریبا تمام مرگ و میرهای ناشی از خونریزی مربوط به مصرف داروهای ضد التهاب وضد استروئیدی در سنین بالا اتفاق می افتند . اگر بالای 65 سال دارید و برای تسکین درد مزمن ناچار به مصرف دارو هستید با پزشک خود صحبت کنید : می توانید داروهای دیگر مانند استامینوفن ( که ضد التهاب و ضد استروئید نیستند ) و کورتیکواستروئیدها و حتی نارکوتیکها  را به دستور پزشک صرف  کنید تاشانس وابستگی به آنها یا اثرات جانبی آنها را کم کنید .