وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

برترین داستان‌های علمی دهه اول قرن

برترین داستان‌های علمی دهه اول قرن
نشریه ان بی سی با نزدیک شدن به آغاز سال 2010 گزارشی از برترین داستانهای علمی دهه گذشته ارائه کرده است که کشف آب در ماه و رمزگشایی ژنوم انسان از مهمترین های این داستانهای علمی به شمار می روند.
آغاز سال 2010 به نوعی پایان نیز به شمار می رود، پایان دهه اول قرن 21 که وقایع متفاوتی را به همراه داشته است. دهه ای که جدا از وقایع سیاسی که تب آن سرتاسر جهان را فرا گرفته است رخدادهای ارزشمند و شگفت انگیز علمی زیادی نیز در آن رخ داده است.

از رمزگشایی ژنوم انسان تا کشف آب بر روی کره ماه، اولین دهه قرن 21 مملو از داستانهای شگفت انگیز علمی است که نشریه ان بی سی طی گزارشی به خلاصه ای از 10 داستان برتر اشاره کرده است.

فوریه سال 2001: رقابت میان شرکتهای دولتی و شرکتهای خصوصی به منظور ارائه توالی ژنتیکی در تاریخ 12 فوریه 2001 به پایان رسید و اولین الگوی این توالی در نشریه بین المللی Science منتشر شد. این دستاورد علمی توانست تحولی بزرگ را در جهان علم پزشکی ایجاد کند.

نوامبر 2002: در 11 نوامبر سال 2002 جهان ریاضی پس از اینکه گریگوری پرلمان اولین سری از راه حل های یکی از قدیمی ترین مسائل لاینحل ریاضی متعلق به یک قرن پیش را ارائه کرد به تکاپو افتاد. این مسئله که به «حدس پوانکاره» شهرت دارد می گوید در سه بعد هیچ راهی وجود ندارد که بتوان شکلی حلقوی را بدون شکافتن آن بر روی یک کره قرار داد اما هر شکل بدون حفره ای را می توان بر روی یک کره قرار داد. پرلمان در سال 2006 با رد کردن جایزه یک میلیون دلاری و بزرگترین مقام ریاضی جهان غوغای دیگری به وجود آورد.

فوریه 2003: در اول فوریه 2003، حادثه تلخ انفجار شاتل فضایی کلمبیا بر فراز تگزاس برای همیشه در خاطره سازمان ناسا به ثبت رسید. تراژدی که طی آن هفت نفر از فضانوردان این سازمان جان خود را از دست دادند و تجدید نظری بزرگ در برنامه های شاتل های ناسا ایجاد کرد. پس از آن پرواز ناوگان شاتلها به مدت دو سال به تعویق افتاد تا ناسا در این مدت به بررسی حادثه و بازسازی نقاط ضعف ایمنی شاتلها بپردازد.

ژانویه 2004: در این تاریخ کاوشگر اسپیریت و آپارچونیتی سازمان ناسا بر روی سیاره مریخ فرود آمدند و به سرعت شواهدی کافی را برای اثبات وجود آب مایع که در زمانهای بسیار دور در این سیاره جاری بوده است به دست آوردند. این روباتها پس از اتمام دوره 90 روزه ماموریت خود به کشف پدیده های علمی ادامه دادند.

ژوئن 2004: فضاپیمای SpaceShipOne زمانی که در 21 ژوئن به فضا پرواز درآمد، خط مرز پروازهای فضایی خصوصی را شکست. این فضاپیما در چهارم اکتبر جایزه 10 میلیون دلاری انصاری را برای پروازهای فضایی خصوصی به خود اختصاص داد. این موفقیت روزی می تواند منجر به آغاز صنعت توریسم فضایی شود.

جولای 2005: در 29 جولای 2005 فضانوردان برای اولین بار کشف جهانی منجمد بزرگتر از پلوتون را در ورای مدار نپتون گزارش کردند. این یافته اتحادیه بین المللی نجوم را بر آن داشت تا مذاکرات بیشتری را برای تعریف واژه سیاره برنامه ریزی کند. پلوتون و جرم تازه کشف شده به نان اریس پس از این تصمیم از مقام سیاره بودن به دو سیاره کوتوله تنزل رتبه پیدا کردند.

دسامبر 2005: در 20 دسامبر این سال یک قاضی فدرال اعلام کرد «طراحی هوشمند» به معنی آفرینش در جامه مبدل بوده و علم به شمار نمی رود. در عین حال تدریس این مبحث از سال 2005 در کلاسهای علمی مدارس عمومی ممنوع شد. پشتیبانان طراحی هوشمند معتقدند ویژگی های جهان هستی به اندازه ای پیچیده است که بهترین توضیح برای آن وجود یک عامل هوشمند است.

اکتبر 2007: تغییرات جوی جهانی در 12 اکتبر این سال یکی از بزرگترین تیترهای خبری را به خود اختصاص داد زیرا هیئت بین دولتی تغییرات جوی و نایب رئیس ریاست جمهوری آمریکا ال گور جایزه صلح نوبل را به دلیل تلاشهای فراوانی که به منظور آگاه سازی عمومی در رابطه با ارتباط میان انسان و گرمای جهانی انجام داده بودند به خود اختصاص دادند. رابطه ای که مذاکرات بر سر آن همچنان ادامه دارد.

سپتامبر 2008: بزرگترین برخورد دهنده اتمی جهان در 10 سپتامبر 2008 فعال شد در حالی که دانشمندان امیدوار بودند این دستگاه بتواند رازهای نهفته چگونگی شکل گیری جهان هستی را آشکار کند. 10 روز پس از این تاریخ این آزمایشگاه بزرگ 10 میلیارد دلاری دچار نقص فنی شد، برخورد دهنده بزرگ هادرون در 20 نوامبر 2009 فعالیت خود را از سر گرفت و این فعالیتها را برای ثبت رکوردهایی در فیزیک در سطوح بالای انرژی ادامه داد.

اکتبر 2009: برخورد فضاپیمای ناسا با حفره ای در ماه در 9 اکتبر 2009 و کشف آب در این کره به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای علمی سال جاری خبر ساز شد. یافته های این آزمایش در 13 نوامبر اعلام شدند و یافته های ماموریتهای پیشین کره ماه را مبنی بر وجود نشانه های آب در این سیاره به صورت رسمی به تایید رسید.