وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

ده پیش‌بینی برای دنیای آی ‌تی و رایانه در سال 2010

ده پیش‌بینی برای دنیای آی ‌تی و رایانه در سال 2010
بدون شک فناوری اطلاعات نقش عمده ای را در رفع بحران اقتصادی جهان بر عهده گرفته و پیش بینی می شود که آی تی و رایانه در سال میلادی جدید گره گشای بسیاری از گره های کور اقتصادی در جهان خواهد بود ، ضمن اینکه بحران های داخلی در صنعت آی تی را نیز جبران خواهد نمود.
در اینکه آی تی طلیعه دار رفع بحران اقتصادی کنونی است ، شکی نیست اما بهتر است ببینیم چه سرنوشتی در انتظار خود آی تی و دنیای رایانه است؟ به همین خاطر کارشناسان در قالب ده پیش بینی سعی نموده اند سال 2010 پیش روی آی تی را بررسی کنند که در زیر خلاصه ای از آن آورده می شود:

1- ورود در قالب بهبود اقتصادی با کلید آی‌تی

بحران جهانی اقتصاد، در فصل اول سال مالی 2010 با کلید آی تی و صنایع رایانه ای وارد عصر بهبودی و بازگشت به حالت نرمال خواهد شد. هر چند باید تا اواسط سال 2010 منتظر ماند اما کارشناسان معتقدند شرکتها و سازمانهای بزرگ و کوچک مجبور به خرید نرم افزار ها و سخت افزارها و نیز سرویسهای مختلف آی تی بعد از مدتها توقف، خواهند بود و به همین دلیل صنایع مرتبط با آنها دچار تحول شده و قطعا چرخ سایر صنایع را نیز می چرخاند. همچنین با توجه به برجسته شدن ارتباطات موبایل و سیار، بخصوص در کشورهای در حال توسعه انتظار می رود تا صنایع مرتبط قراردادهای جدید بسته و با گرفتن نیروی جدید ضمن تحول در بازار کار، سرویسها و خدمات لازم را به متقاضیان ارائه نمایند.
سازمان آی دی سی (IDC) رشد آی تی را دوره مورد نظر 3.2 درصد پیش بینی کرده و می گوید سرمایه گذاری ها در این صنعت بالغ بر 1.5 تریلیون دلار خواهد شد که بیش از نیمی از آنها تحت پروژه های آی تی توسعه خواهند یافت.

مرکز تحقیقات Foote Partners‌ گفته بازار کار تا اواخر 2010 به شکل عادی خود بر می گردد و البته سال 2011 سال شکوفایی و رونق "بازار کار" آی تی خواهد بود. استخدام کارگران بسیار ماهر در رشته‌های تخصصی بهمراه آموزش کارمندان ، برون سپاری در قسمت سرمایه گذاریهای کلان و غیر کلان و برون سپاری های بین المللی و مدیریت سرویسهای آی تی از جمله مواردی است که درمجموع بعنوان فاکتورهای پیش روی آی تی بحران اقتصادی را پشت سر خواهد گذاشت.

2- اپل پیشتاز ابداعات صنایع سخت افزازی

شرکت اپل پیشرو در ابداعات و اختراعات فناوری اطلاعات در بعد نرم افزاری و سخت افزاری در راس همه شرکتهای آی تی قرار گرفته و بسرعت پیش به جلو است. فروش بالا و حیرت آور لپتاپ و دسکتاپ و سایر ابزارها از جمله آیفون و آیپاد این شرکت را در رده نخست دنیای آی تی و رایانه قرار داده است.
در استراتژی جدید نیز قرار است نیمه اول سال 2010 سری جدید لپتاپ های صفحه لمسی خود (Tablet‌) را راهی بازار کند. عمر و قدرت باطری لپتاپ جدید نیز قابل ذکر است. شرکتهای مخابراتی نیز با قراردادهای جدید تلفن های آیفون را بدست مشتریان می رسانند و مشتریان بین المللی هم در این عرصه گام بر میدارند. بهر حال سال آینده میلادی نیز دوباره سال اپل با محصولات حیرت آور تکنولوژیکی خواهد بود.

3- سرنوشت یاهو معلوم می شود

کارل براتز در اواخر سال 2010 از سمت مدیر اجرایی یاهو (CEO) بازنشسته خواهد شد که این امر تحولات جدیدی را در این غول اینترنتی ایجاد خواهد کرد. البته استراتژی یاهو همچنان روی ابداعات داخلی خود متمرکز خواهد بود.جنگ و دعواها و رقابت ها با گوگل و مایکروسافت بر سر فروش شرکت یا حداقل سرویسهای اینترنتی شرکت ادامه خواهد یافت. گفته می شود به روز رسانی یاهو از نظر تکنولوژیکی مهمتر از برنامه ریزی برای حفظ نام و نشان یاهو و یا بازار یابی خواهد بود.

4- نهایی شدن معامله اوراکل برای خرید سان میکروسیستمز

با خرید سان میکروسیستمز توسط شرکت اوراکل اتفاقات جدیدی در دنیای دیتابیس یا بانکهای اطلاعاتی می افتد. آیا "اس کیو ال" مایکروسافت (Microsoft SQL Server) رقیب جدی برای "مای اس کیو ال" (MySQL) اوراکل باقی خواهد ماند؟ سه رقیب به دو رقیب تبدیل شده و قدرت اوراکل عملا علیه مایکروسافت بیشتر خواهد شد. آیا غول دیگر اینترنتی یعنی AOL‌ توسط یاهو یا انترپرایز دیگری خریداری خواهد شد؟ باید منتظر ماند و دید عاقبت این ادغام ها و خریدها چه از آی در خواهد آمد؟

5- گوگل و دنیای پر رمز و راز موتورهای جستجو

گوگل دیگر تنها یک موتور جستجو نیست بلکه دنیای در حال استقلالی است که تمام بدنه و فعالیت خود را توسعه داده و شبیه هیولای بزرگی شده تا جایی که سیستم عامل تولید کرده و قرار است اینترنت جدیدی را برای کاربرانش به ارمغان آورد.آیا رقبایی چون Bing‌ مایکروسافت میتواند با آن رقابت کند؟ شاید مردم دنبال حق انتخاب دیگری غیر از گوگل هم باشند . پس سهم این دسته از کاربران بین صاحبان  مایکروسافت توزیع خواهد شد. شکایتهای زیادی هم علیه این هیولا شده و میشود. از شکایتهایی در مورد نقض حقوق افراد در پخش تصاویر غیر قانونی عابران خیابانی به صورت آنلاین تا جنگ بر سر اپلیکیشنهای مورد استفاده در نرم افزارهایش. بهر حال 2010 همچنان با گوگل و اخبار تلخ و شیرینش پر هیجان تر خواهد شد.
6- و اما اینتل و نقض قوانین ضد تراست.
دعوای حقوقی بین اینتل و نمایندگان حکومت امریکا به خاطر نقض قوانین ضد انحصار وارد فاز جدیدی خواهد شد. این غول سخت افزاری در پی فتح بازارهای بین المللی در عرصه سخت افزار و پردازشگرهای معروف خود با قوانین ضد تراست روبرو شده و نمایندگان حکومت امریکا در دعوایی حقوقی سخت این شرکت را به چالش کشیده اند.

7- رقابت تنگاتنگ در دنیای موبایل

در بازار بسیار رقابتی ، گوگل موبایل آندروید خود را عرضه می کند . پیش بینی ها بدین ترتیب است که انترپرایز های بیشتری به سمت آیفون اپل می روند هر چند هنوز بعضی بدلیل ضعف های امنیتی تلفن بلک بری Blackberry‌ را رها نخواهند کرد. مورت روزنتال مدیر اجرایی موبایل انترپرایز در اپل قول داده تا کاربران بیشتری از بخش بیزنس را با ایمنتر کردن اپلیکیشن ها شیفته آیفون کند. از طرف دیگر نسخه 7 ویندوز موبایل که قرار بود روی تلفن ها در سال 2010 نصب شود. با یکسال تاخیر به 2011 موکول شده که به نفع رقبا خواهد بود.

8- مقابله عمیق تر با هکرها و تعمیق امنیت اطلاعات

در سال جدید میلادی حملات بی سابقه ای برای سرقت اطلاعات بانکی صورت خواهد گرفت و بالطبع مقابله با آن نیز با شدت بیشتری صورت خواهد گرفت اما کارشناسان تنوع ابزارها ی سخت افزاری مانند موبایلهای جدید با سیستم عامل جدید را فرصتی تازه برای هکرها می دانند.
از سوی دیگر هکرهای جدید بسوی اپل هم خواهند رفت تا افسانه شکست ناپذیری مکینتاش را به چالش بکشانند.جنگهای موسوم به جنگهای قلمروی (turf wars) برای کسب سرزمینهای مجازی دست نخورده روی اینترنت (سرور ها و سایتهای شکست ناپذیر)  بین گانگسترهای هکر بر اساس پیش بینیهای شرکت وب سنس افزایش می یابد و گروههای موسوم به بوت نت، Bots  بوت های خود را توسعه می دهند.

9- گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی مجازی

کمپانی ها و انترپرایزهای بزرگ و کوچک بیشتری درگیر شبکه های اجتماعی مجازی شده و محصولات خود را از این طریق تبلیغ خواهند کرد. ارتباط با مشتری و سیستم مدیریت پیغام ها با این گونه شبکه ها توسعه می یابد. شرکتها کارمندان خود را تشویق می کنند تا از سایتهایی نظیر فیس بوک ، توئیتر یا مای اسپیس استفاده نمایند. البته امنیت روی این شبکه ها کامل نیست و ممکن است رخنه اطلاعات اقتصادی شرکتها باعث ضرر و زیان اقتصادی شود.
10- توسعه انتشارات آنلاین
مدلهای مولد در آمد توسط ابزارهای اینترنتی از خوانندگان آنلاین مجلات روزنامه ها و … توسعه می یابد. شرکتهای انتشارات آنلاین مانند سایتهای خبری و … سعی می کنند تا منبع در امد جدیدی برای خود درست کنند و خوانندگان را بعنوان مشتریان شارژ خواهند کرد. چالش روبرت مردوک غول رسانه ای با گوگل برای شارژ خوانندگان روزنامه هایش روی اینترنت این زمینه اقتصادی را بوجود آورده تا صاحبان انتشارات آنلاین به فکر در آمد جدید از این طریق باشند.
بهرحال سال 2010 برای آی تی نوید بخش تحولات بزرگ خواهد بود و شرکتها و انترپرایزها و سازمانهای بزرگ و کوچک برای ماندن در این سرزمین مجازی باید با ارائه ابداعات و اختراعات جدید خود را مترقی نشان دهند تا به ورطه سقوط ناشی از رقابت سرسختانه نیفتند.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره