وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

استفاده از بخور در زمستان ممنوع!!

استفاده از بخور در زمستان ممنوع!!
دکتر مسعود موحدی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس کمیته کشوری آسم و آلرژی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: میانه شیوع آسم در کشور حدود 10 درصد است در جمعیت روستایی شیوع 5 درصدی را شاهد هستیم و در تهران شیوع آسم به 35 درصد هم می رسد.
وی کاهش یا افزایش شیوع آسم در آینده را به سیاست گذاری های مسئولان بستگی دارد، افزود: می توان از مردم با آموزش صحیح و اصولی در کاهش آلاینده ها و آلرژن های فضای بسته کمک گرفت.

این فوق تخصص آسم و آلرژی ژنتیک را مهمترین عامل زمینه ساز آسم در کودکان دانست و افزود: بیش از 66 درصد علل ایجاد آسم در کودکان زمینه‌های ارثی و ژنتیک است. به نحوی که در دوقلوهای همسان اگر یکی از آنها دچار آسم شود به احتمال 66 درصد آن قُل دیگر نیز دچار آسم می شود.

وی ضمن تأکید بر زمینه‌های ارثی، عوامل محیطی را نیز جز علل مؤثر ایجاد آسم دانست و گفت: مهمترین عوامل محیطی ایجاد کننده آسم کودکان مواد حساسیت زا (آلرژن ها)و آلاینده‌ها هستند.

وی آلرژن‌ها را به دو دسته در فضای بسته و فضای باز تقسیم کرد و در خصوص آلرژن‌های فضای بسته توضیح داد: حیوانات دست آموز مانند پرندگان، گربه، سگ و اسباب بازی های پرز دار که سبب لانه کردن حشرات و بندپایان درمیان پرز آن ها می شود باعث ایجاد آلرژی می شوند.

این فوق تخص آسم و آلرژی دود سیگار را شایع ترین آلاینده فضای بسته معرفی کرد و گفت: تحقیقات نشان داده اگر پدر و مادری استعمال کننده سیگار باشند کودکشان 5/2 درصد بیشتر از هم سالانش در معرض ابتلا به آسم قرار دارد.

دکتر موحدی کپک، قارچ و سوسک ها را از دیگر آلرژن های فضای بسته دانست و گفت: بر اساس مطالعات در ازای هر یک سوسک که درخانه دیده می شود 800 سوسک در آن خانه زندگی می کنند؛ سوسک ها بعد از کشته شدن و زمانی که بدنشان به صورت پودر در می آید آلرژن هایی را در محیط پراکنده می کنند

وی در ادامه با رد باور غلط مردم مبنی بر استفاده از دستگاه بخور برای جلوگیری از سرماخوردگی اظهار داشت: استفاده از دستگاه بخور باعث می شود رطوبت محل زندگی به درصد قابل توجهی افزایش یابد و از این طریق به رشد قارچ ها و کپک ها در محیط خانه کمک کند که این امر در فضاهای بسته و آپارتمان هایی که آشپزخانه آن ها اوپن است و بخارات طبخ مواد غذایی نیز وارد محیط منزل می شود تشدید می گردد.

رئیس کمیته کشوری آسم و آلرژی شومینه را بدترین وسیله گرمازا دانست چرا که رطوبت و گرما را به نحوی در فضا پخش می کند که شرایط را برای رشد آلرژن ها فراهم می گرداند.
وی دود ناشی از طبخ مواد غذایی و یا وسایل گرمازا در فصل زمستان و دود ناشی از سرد کردن محیط در تابستان را از عوامل ایجاد کننده آسم در فضای بسته دانست.
این فوق تخصص آسم و آلرژی دود ناشی از اگزوز ماشین ها و کارخانجات و همچنین ذرات معلق از جمله ترکیبات گوگرد، نتیروژن، CO2 ازون و سرب را از مهم ترین آلاینده های فضای باز دانست.
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مواد غذایی را از آلرژن های مهم آسم کودکان خواند و گفت: حجم بالای افزودنی های غذایی مواد خوراکی نامرغوب و تنقلات همچون پفک، چیپس و نوشابه زمینه بروز آسم در کودکان را فراهم می کند.
وی عوامل شغلی را یکی از فاکتورهای مهم ایجاد آسم در بزرگسالان دانست و افزود: اعضای خانواده والدینی که مشاغل خاصی دارند و سبب پخش آلاینده ها در محیط خانه می شوند و یا افرادی که از خانه به عنوان محیط کار استفاده می کنند پیشتر در معرض آسم قرار دارند.

استفاده از ماسک به شرطها و شروطها!

دکتر موحدی درخصوص استفاده از ماسک برای جلوگیری از ورود آلاینده ها به بدن گفت: ماسک اگر به طور کامل دهان و بینی را بپوشاند به طوری که آلاینده ها و ذرات معلق وارد دستگاه تنفسی نشوند کمک کننده است اما باید از ماسک های فیلتر دار استفاده کرد و لازم است ماسک بیش از یک ساعت بر روی صورت نماند چرا که ذرات و میکروب های مانده بر روی ماسک می توانند سبب بیماری شوند.
این فوق تخصص آسم و آلرژی در ادامه صحبت های خود به والدین توصیه کرد در درمان آسم ابتدا به حذف آلرژن ها مبادرت ورزند و افزود: حذف آلاینده‌ها و آلرژن‌ها اولین رکن درمان است؛ خانواده‌ها باید بسته به نوع و شدت بیماری در معرض آموزش هایی خاص در مورد چگونگی استفاده از دارو و نحوه حذف آلرژن ها قرار گیرند.