وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

10 فیلم برتر دهه گذشته به انتخاب روزنامه گاردین

10 فیلم برتر دهه گذشته به انتخاب روزنامه گاردین
به گزارش اعتماد،  منتقدان روزنامه گاردین که از هفته گذشته در تدارک انتخاب صد فیلم برتر دهه گذشته سینمای جهان بودند، روز گذشته 10 فیلم برتر دهه گذشته را معرفی کردند. «روبان سفید» ساخته میشائیل هانکه در رده پنجم این فهرست است.
به این ترتیب گروه منتقدان نشریه معتبر گاردین شامل زن بروکس، پیتر بردشا، کاترین شورد و اندرو پولور در آستانه پایان سال 2009 و ورود به دومین دهه از قرن 21 با نگاهی به بهترین فیلم های سینمای جهان در یک دهه گذشته فهرست 100 فیلم برتر دهه را از نگاه خود تکمیل کردند.
فیلم های سینمایی
 
«خون به پا می شود» پل تامس اندرسون
«برات» لری چارلز
«جاده مالهالند» دیوید لینچ
«تیم امریکا؛ پلیس جهانی» تری پارکر
«روبان سفید» میشائیل هانکه
«اتاق پسر» نانی مورتی
«چهار ماه، سه هفته، دو روز» کریستین مونگیو
«داگ ویل» لارس فن تریه
«تایم اوت» لورن کانته و فارنهایت 11/9 مایکل مور
 
در این فهرست دیده می شوند.از میان این آثار که فیلم هایی شناخته شده هستند «روبان سفید» میشائیل هانکه با توجه به موفقیت های جهانی که در یک سال گذشته به دست آورده بخت به دست آوردن اسکار را دارد. فیلم های «طلای سرخ» و «دایره» به کارگردانی جعفر پناهی در فهرست 100 فیلم برتر دهه بودند اما در میان 10 فیلم برتر نماینده یی از سینمای ایران دیده نمی شود.
 
«طلای سرخ» و «دایره» رده های 46 و 92 را در این فهرست به خود اختصاص دادند.
«زودیاک» دیوید فینچر، «پرسپولیس» مرجانه ساتراپی، «هزارتوی پن» گیرمو دل تورو، «یادگاری» کریستوفر نولان، «جونو» جیسن ریتمن، «خانه خنجرهای پرنده» ژانگ ییمو، «رودررو» فاتح آکین و «مردگان» مارتین اسکورسیزی رده های 100 تا 93 این فهرست را به خود اختصاص داده و پایین تر از «دایره» پناهی ایستادند. «شهر خدا» فرناندو میرلیس در رده 91 است. «شهر اشباح» هایائو میازاکی، «ورا درک» مایک لی، «شکوه امریکایی» شاری اسپرینگر برمن، «دستگیری فریدمن ها» اندرو جارکی و «ببر خیزان، اژدهای پنهان» آنگ لی بالاتر از «طلای سرخ» و «تاریخچه خشونت» دیوید کراننبرگ، «در حال و هوای عشق» وونگ کاروای، «مورورن کالار» لین رمسی و «شب آفتابگردان ها» خورخه سانچس کابزودو پایین تر از آن هستند.رده های 11 تا 20 بهترین فیلم های دهه اخیر از نگاه منتقدان گاردین نیز به این فیلم ها اختصاص یافته است؛ «والس با بشیر»، «حفره»، «ضربانی که قلب من از دست داد»، «پیامدهای عشق»، «جایی برای پیرمردها نیست»، «نور خاموش»، «جاپون»، «خورشید»، «آنجا ساعت چند است» و «پیش از غروب آفتاب».