وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

کرم روز با کرم شب چه فرقی دارد؟

کرم روز با کرم شب چه فرقی دارد؟
کرم‌های شب و روز به چه درد می ‌خورند؟ این سوال را خیلی از خانم ‌ها می ‌پرسند و حتی خیلی از آن هایی که دارند از این کرم ‌ها استفاده می ‌کنند، از زیر و بم این کرم ‌ها بی ‌اطلاع هستند.

واقعا لازم است از این کرم‌ها برای سلامت پوست استفاده کرد؟ در چه سنی باید استفاده از آن ها را آغاز کرد؟

با دکتر بهروز باریک ‌بین، متخصص پوست و مو به گفتگو نشسته ‌ایم تا پاسخی برای این قبیل پرسش ‌های مان پیدا کنیم.

آقای دکتر! کرم روز و کرم شب به چه دردی می‌ خورد؟

هر دوی این کرم‌ ها خاصیت مرطوب ‌کنندگی دارند اما تفاوت اصلی آن ها این است که کرم‌ های روز اغلب حاوی ضد آفتاب‌ ها نیز هستند و کرم ‌های شب غلیظ ‌تر از کرم ‌های روز بوده و حاوی مواد مغذی و ویتامین ‌های مفید برای پوست است. همچنین برخی کرم‌ های شب حاوی رتینول و عوامل لایه ‌بردار هستند که می‌ توانند در طول روز موجب حساس شدن پوست در برابر آفتاب شوند و همچنین آفتاب می‌ تواند اثر آن ها را کمتر کند. به همین دلیل بهتر است کرم‌ های روز را به هنگام روز و کرم‌ های شب را به هنگام شب مصرف کنید.

مگر در روز و شب چه عواملی پوست را تهدید می‌ کند؟

هنگام روز عوامل محیطی مخربی مشغول آسیب‌ رساندن به پوست هستند که مهم ‌ترین آن ها شامل نور آفتاب و آلودگی هوا است. خشکی پوست نیز یکی دیگر از عوامل مضر برای پوست و ایجاد چین و چروک‌ های پوستی است. نباید فراموش کنیم که مهم‌ ترین عامل ایجاد پیری زودرس پوست، لک‌ های پوستی و نیز سرطان ‌های پوستی اشعه‌ ی فرابنفش نور خورشید است. مصرف کرم‌ های ‌روز می‌ تواند نقش مهمی در حفاظت پوست از این دشمنان پوست داشته باشد.

یک کرم روز خوب چه خصوصیاتی دارد؟

یک کرم روز خوب کرمی است که مرطوب‌ کننده بوده و با خشکی پوست مقابله کند. حاوی فیلترهای ضد آفتاب باشد و با اشعه فرابنفش نورخورشید به جنگ بپردازد و بالاخره این که سبک باشد و اجازه تنفس پوست را بدهد. گاه وجود ویتامین C نیز در کرم ‌های روز می‌ تواند هم نقش جوان ‌کننده داشته باشد و هم اثرات مضر آفتاب را تا حدودی بکاهد. یادتان باشد که کرم‌ های روز اگر چه اغلب حاوی فیلترهای ضد اشعه فرابنفش هستند اما هرگز نمی‌ توانند جایگزین ضدآفتاب شوند و لذا اگر خارج از منزل کار می ‌کنید و یا به دستور پزشک نیازمند محافظت از نور خورشید هستید باید از کرم‌های ضدآفتاب مناسب استفاده کنید.

کرم روز را باید قبل از ضدآفتاب استفاده کرد یا بعد از آن؟

اگر از ضد آفتاب‌های فیزیکی استفاده می ‌کنید می‌ توانید آن ها را روی کرم‌ های مرطوب ‌کننده و کرم‌ های روز نیز مصرف کنید ولی اگر از ضد آفتاب ‌های شیمیایی استفاده می ‌کنید، این کرم ‌ها باید حتما روی پوست بدون کرم به کار روند تا بتوانند موثر واقع شوند.

برای پوست چرب چه کرم روزی بهتر است؟

افرادی که پوست چرب و آکنه ‌ای دارند باید از کرم‌ های روز خیلی ملایم و سبک و اصطلاحا Oil free و فاقد چربی استفاده نمایند. این مساله در مورد کاربرد کرم‌ های ضدآفتاب نیز برای آن ها صادق است.

کرم شب از چه سنی به بعد باید استفاده شود؟

در مورد کرم شب باید گفت اغلب توصیه می ‌شود که از سن 30 سال، باید از این کرم ‌ها استفاده شود. کرم‌ های شب به گونه ‌ای طراحی شده ‌اند تا در حین خواب، مواد مغذی و ویتامین ‌های مختلف و نیز عوامل جوان ‌کننده را به پوست فرد رسانده و بتوانند در این زمان اثرات خوب خود را اعمال نمایند.

از آنجا که بیشترین میزان جذب داروهای فعال از طریق پوست در شب اتفاق می ‌افتد، لذا مصرف کرم‌ های شب می ‌تواند حایز اهمیت باشد. کرم‌ های شب این خاصیت را دارند که بتوانند با آسیب ناشی از عوامل مضر محیطی شامل آلودگی هوا، اشعه‌ های فرابنفش خورشید، مواد آرایشی و رادیکال ‌های آزاد که در طول روز موجب آسیب پوست شده ‌اند مقابله نموده، تا حدی آن ها را جبران نمایند.

اصولا کرم‌ های شب حاوی عوامل مرطوب ‌کننده و جوان ‌کننده هستند و فاقد فیلترهای ضد آفتاب بوده، توان آن ها از کرم‌ های روز بیشتر بوده و اصطلاحا سنگین‌ تر هستند و لذا غالبا کرم ‌های شب برای افرادی که دارای پوست چرب و جوش ‌دار هستند مناسب نبوده و این افراد بهتر است از کرم ‌های حاوی اسید میوه یا به تجویز پزشک متخصص پوست از کرم‌های لایه ‌بردار مثل ترتینویین استفاده کنند. البته نباید مصرف ضدآفتاب مناسب روزانه را در صورت استفاده از ترکیبات لایه ‌بردار در طول شب فراموش کرد.

آیا کرم‌ های هورمون ‌دار برای تاخیر انداختن پیری پوست یا ممانعت از آن موثرند؟

در پاسخ باید گفت که کرم‌ های هورمون ‌دار توسط سازمان غذا و دارو جزو داروهای هورمون ‌دار طبقه‌ بندی شده ‌اند. زیرا تولید کنندگان آن ها عقیده دارند که این کرم‌ها در ساختمان و کار پوست تاثیر می‌ گذارند (مثلا مانع تغییرات ناشی از بالا رفتن سن در پوست می‌گردند) لذا اگر ادعاهایی برای این فرآورده‌ها موجود باشد، باید آن ها را واقعی تلقی کرد. لوازم زیبایی نباید چنین خاصیتی داشته باشند. هیچ گواهی در دست نیست که نشان دهد کرم ‌های زیبایی حاوی هورمون به میزانی که برای فروش بدون نسخه بی ‌خطر باشد، کاری بیش از آنچه که خود کرم می ‌کند، انجام دهند؛ بنابراین هورمون ‌ها در لوازم آرایشی، برای شخص بی‌ تاثیر خواهند بود و سازمان غذا و دارو ی آمریکا این فرآورده‌ها را موثر نمی‌ داند.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره