وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بشنوید از مزایای خوب جویدن

بشنوید از مزایای خوب جویدن
جویدن ساده‌ترین کاری است که در دنیا وجود دارد اما جالب است بدانید 40 درصد از کودکان و بزرگسالان نمی‌توانند غذای‌شان را خوب بجوند.

جالب است بدانید که قدیمی‌ها اشتباه نمی‌کردند که می‌گفتند حتی آب را هم بجوید. جویدن بهترین کار برای نگه داشتن ماده غذایی برای مدت کوتاهی در دهان و مزهمزه کردن و درک ترکیبات آن است. در ضمن جویدن کمک می‌کند ماده غذایی با بزاق دهان ترکیب شده و راحت‌تر بلعیده شود. در اینجا می‌خواهیم به نکاتی اشاره کنیم که شاید برای شما جالب باشد.

جویدن برای دندان‌ها خوب است :

در افراد مسن که خوب غذا را نمی‌جوند، بافت محافظت‌کننده از دندان‌ها به مرور از بین می‌رود. برای آنکه دندان‌هایی مستحکم در لثه داشته باشیم، باید درست بجویم.
استحکام دندان‌ها به ویژه وقتی موادغذایی سفت را می‌جوید، بیشتر می‌شود. در ضمن جویدن مواد غذایی سفت سبب تمیز شدن دندان‌ها هم می‌شود.محرک رشد استخوان‌های صورت آمار نشان می‌دهد که 40 درصد کودکان 6 تا 12 سال دچار مشکلات رشد در استخوان‌های صورت و دندان‌ها هستند. به عنوان مثال، فک خیلی عقب و دندان‌ها جلو در آمده است.
دلیل این امر در اکثر موارد درست نجویدن و گرایش به مکیدن است. جویدن از آنجا که سبب حرکت گونه‌ها، زبان و دندان‌ها می‌شود محرک خوبی برای رشد هماهنگ آنها است.
جویدن هضم غذا را آسان می‌کند برای برخی مواد غذایی مثل نان، جویدن سبب هضم بهتر آنها می‌شود.
در ضمن بسیاری از ویتامین‌ها، بتاکاروتن و اسیدهای آمینه موجود در غذاها وقتی غذا خوب جویده نشود، نمی‌توانند جذب بدن شوند. نکته دیگر اینکه با هر بار جویدن اطلاعات بسیاری در رابطه با ترکیبات غذا به مغز مخابره می‌شود و مغز برنامه دقیق‌تری برای هضم آن خواهد داشت. حتی میزان ترشح بزاق نیز برحسب میزان جویدن ما کنترل می‌شود. البته فراموش نکنید جویدن درست است که فایده بسیاری دارد.

کسانی که غذا را درست نمی‌جوند، معمولا همراه با غذا هوای زیادی نیز می‌بلعند.

به تناسب اندام شما کمک می‌کند وقتی ما کمتر از 21 دندان داشته باشیم، احتمال چاق شدن سه برابر می‌شود زیرا وقتی دندان کمتری داریم علاقه بیشتری به مصرف موادغذایی چرب و شیرین از خود نشان می‌دهیم.
نکته جالب اینجاست که درست جویدن غذاها می‌تواند سبب کاهش احساس گرسنگی و در حد تعادل نگه داشتن وزن شود.
در مغز ناحیه‌ای به نام جویدن وجود دارد که ارتباط مستقیم با مرکز اشتها داشته و هر چه بهتر بجویم اطلاعات صحیح‌تری از نوع غذا و ترکیبات آن به این ناحیه مخابره شده و میزان غذایی که لازم داریم تعیین می‌شود.به حفظ تعادل غذایی کمک می‌کند. محققان وضعیت تغذیه‌ای گروهی از افراد سالمند که برخی دندان‌های مصنوعی متحرک و گروهی دندان‌های کاشته شده داشتند را بررسی کردند و متوجه شدند تعادل غذایی گروه دوم بهتر است زیرا آنها راحت‌تر غذا را می‌جوند.