وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

همراه با زباله ها به پرواز در آیید !!!

همراه با زباله ها به پرواز در آیید !!!
گروهی از پژوهشگران آمریکایی روشی را پیدا کنند که به کمک آن می توان سوخت هواپیماهای جت را به روشی ارزان از زباله ها تهیه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه ویسکونسین- مدیسون یک فرایند اقتصادی را برای تبدیل زباله های کشاورزی به هیدروکربورهای مایعی که امروزه برای تامین انرژی هواپیماها استفاده می شود یافته اند. گیاهان یک منبع بسیار مناسب برای تولید سوخت به شمار می روند چرا که بخش اعظم گیاهان از سلولز تشکیل شده است.

سلولز مولکولی است که می تواند به قند و دیگر ترکیباتی تفکیک شود که این ترکیبات در مراحل بعدی می توانند به سوخت تغییر یابند. اولین قسمت این فرایند را پیش از این محققان لابراتوار ملی نورث وست در وزارت انرژی آمریکا ایجاد کرده و موفق شده اند سلولز را به ماده (Hmf 5- هیدرومتیل فورفورال) تبدیل کنند. این ماده یک ترکیب میانجی برای تولید جایگزینهای طبیعی نفت است.

اکنون این محققان در بررسیهای جدید خود روشی را برای ساخت فاز دوم این فرایند پیدا کرده اند. این دانشمندان Hmf را به آلکانها تبدیل کردند. آلکانها هیدروکربورهایی هستند که در بنزین یافت می شوند. به طور معمول این تبدیل نیاز به میانجیهای بسیار پرهزینه ای دارد اما این ماده تنها با یکبار تغییر Hmf به دست نمی آید و ترکیب همچنان به واکنش خود ادامه می دهد و در پایان به دو ماده پایدارتر به نامهای اسید لوولینیک و اسید فرمیک تبدیل می شود.

براساس گزارش ساینس، این محققان در این فرایند هیچ تلاشی برای توقف واکنش شیمیایی Hmf انجام ندادند و در عوض از این دو اسید واکنش نهایی برای تولید ترکیبات کوچک دیگری که به شکل حلقه هستند استفاده کردند. این ترکیبات حلقوی کوچک "گاما- والرولاکنونها" (GVL) نامیده می شوند که امروزه به میزان کمی برای استفاده در عطرها تولید می شوند.

این ترکیبات قادرند به راحتی و به روشی کاملا ارزان به گاز بوتان تبدیل شوند. سپس از مولکولهای بوتان می توان برای تهیه آلکانهای مایع مورد نیاز استفاده کرد. برخلاف آنچه که به نظر می رسد این فرایند کامل در واقع بسیار ساده است و به خصوص بازده آن بسیار بالا و حدود 95 درصد است. این درحالی است که اتانول تنها دو سوم انرژی بنزین را تولید می کند.

در این میان شرکت هواپیمایی "بریتیش ایر وی" درحال آماده سازی هواپیماهایی است که با سوخت حاصل از زباله ها عمل می کنند و قصد دارد این هواپیماها را تا سال 2014 آماده بهره برداری کند.

در این راستا این شرکت انگلیسی با یک شرکت آمریکایی به نام "سولنا" برای نصب چهار نیروگاه تبدیل زباله های صنعتی و خانگی آلی به نفت سفید مصنوعی در شرق انگلیس تا سال 2011 به توافق رسیده است. این نیروگاهها می توانند منوکسید کربن زباله ها را به کربن و هیدروژن تبدیل کنند. شرکت سولنا پیش بینی می کند که 500 هزار تن زباله را در مدت یکسال به بیش از 60 میلیون لیتر سوخت زیستی تبدیل کند.