وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

كارآفرینی موشها در بوشهر

كارآفرینی موشها در بوشهر
خرید هر موش به مبلغ 1500 تومان در بوشهر آنقدر با استقبال مردم این شهر روبرو شده است که حتی برخی افراد دست به واردات موش کرده اند به گونه ای طی امروز و دیروز کشف یک محموله بزرگ موش در ورودی شهر بوشهر بر سر زبان مردم این شهر افتاده است.

هرچند هیچ منبع و مسئولی در بوشهر این خبر را تایید نکرده است اما با شریط موجود کشف این محموله دور از انتظار به نظر نمی رسد.

شورای اسلامی شهر بوشهر هفته گذشته طرحی تحت عنوان مبارزه با موش توسط مردم مطرح کرد که با استقبال عمومی و اظهارات جالب مردم این شهر روبرو شد.
در طرح شکار موش توسط مردم بوشهر به ازای تحویل هر موش مبلغ 1500 تومان به تحویل دهنده قرار می گیرد تا این عاملی انگیزشی باشد تا مردم به مبارزه با موشها ترغیب شوند.

این روزها پرهیجانترین موضوع مورد بحث مردم بوشهر، شکار موش و درآمدی است که می توان از این طریق کسب کرد هرچند زمان آغاز این طرح، نحوه و مکان تحویل موشها هنوز تعیین و مشخص نشده، اما شکار موش از نیمه های هفته گذشته در شهر بوشهر توسط برخی افراد آغاز شده است.

موشها را کجا تحویل دهیم

یکی نوجوان بوشهری که علاقه زیادی به این طرح پیدا کرده است، می گوید: من از چهارشنیه هفته پیش تاکنون بیش از 20 موش گرفته ام و هرگاه به شهرداری مراجعه می کنم می گویند این موضوع ربطی به ما ندارد.

علی مرادی افزود: چند بار به شهرداری مراجعه کرده ام اما کسی جوابگو نبوده است و مجبور شدم موشهایی را که با زحمت زیاد شکار کردم مجبور شدم، خاک کنم.

وی با بیان اینکه می تواند درآمد خوبی از این طریق کسب کند، اظهار داشت: امیدواریم شهرداری سریع مکان تحویل موشها را مشخص کند تا ما کارمان را آغاز کنیم.

این نوجوان در خصوص سئوال خبرنگار مهر در خصوص شکار این تعداد موش آن هم طی چند روز گفت: خانه ما در محلات قدیمی شهر بوشهر قرار دارد و منزل مخروبه ای که در روبروی خانه ما قرار دارد، پرورشگاه موش (با خنده) است.

وی در ارتباط با چگونگی شکار موشها گفت: در همه منازل محلات قدیمی تله موش وجود دارد علاوه بر اینکه خودم سه تله موش خریده ام و حدود پنج تله دیگر را نیز از همسایه قرض گرفته ام که البته همسایه وقتی فهمید موشها ارزش ریالی پیدا کرده اند تله ها را پس گرفت!

مرادی افزود: علاوه بر این خودم سمی را از مخلوط کردن چند سم تولید کرده ام که موشها به محض خورن آن می میرند.

این نوجوان که در مقطع سوم راهنمایی تحصیل می کند، گفت: در فصل تابستان که مدرسه تعطیل است تمام وقتم را به شکار موش ها خواهم گذراند.

پرورش موش راه خواهم انداخت

یکی دیگر از شهروندان بوشهری گفت: در صورتی که شهرداری در بلند مدت به اجرای این طرح اقدام کند بابت بازدهی بالای تولید موش، پرورش موش راه خواهم انداخت.

رضا که فارغ التحصیل رشته کارشناسی محیط زیست است، می گوید: به رغم اینکه حدود یک سال است فارغ التحصیل شده ام اما تاکنون موفق نشده ام سرکار بروم.

وی اظهار داشت: باتوجه به زاد و ولد بالای موشها و مدت باروری کم موش های نوزاد می توان از تولید موش ها بالاترین بهره را برد.

رضا اضافه کرد: هر موش در هر مرحله باروری بیش از 7 موش متولد می کند که هر نوزاد نیز بعد از مدتی آماده جفتگیری و تولید مثل است.

موش ها ایجاد اشتغال می کنند

وی افرود: به رغم پیگیری های متعدد متاسفانه که شغلی برای ما ایجاد نشد اما امیدواریم با کمک موش های شغلی نیز برای ما ایجاد شود.

وی اظهار داشت: حتی علاوه بر اشتغالی که ممکن است برای خودم ایجاد شود ممکن است زمینه اشتغال چند نفر دیگر نیز فراهم شود.

نرخ تعیین شده منصفانه نیست

یکی دیگر از شهروندان بوشهری نیز گفت: باتوجه به اینکه موش های موجود در شهر بوشهر به دو نوع بومی و غیر بومی تقسیم بندی شده اند نرخ اعلام شده برای موشهای غیربومی که نسبت به بوی بزرگتر هستند، منصفانه نیست.

یردان پناه افزود: موش های بزرگتر هرچند نسبت به موش های کوچکتر از چالاکی کمتری برخوردارند اما گرفتن آنان و شکارشان بسیار سخت تر است.

وی اظهار داشت: موشهای غیربومی حق موشهای بومی را می خورند و گسترش آنان در شهر بوشهر نیز افزایش یافته و این نرخ اعلام شده نوعی اجحاف در حق موشهای بومی است.

قیمت منازل قدیمی بوشهر بالا می رود

وی با بیان اینکه خانه های قدیمی محلی مناسب برای تولید و زاد و ولد موش ها است، گفت: با اجرای این طرح به قیمت خانه های قدیمی به لحاظ برخورداری از جانور با ارزشی به نام موش بالاتر می رود.

یزدان پناه افزود: بافت قدیم و سنتی بوشهر محلی مناسب برای تولید موش ها است این طرح ممکن است موجب تحول و خرید و بیشتر خانه ها در این بافت شود.

گربه ها کاملا زباله خوار می شوند

وی افزود: با کم شدن موشها، گربه هایی که در شهر بوشهر وجود دارند کاملاً زباله خوار خواهند شد که این امار مشکلاتی را برای بهداشت جامعه به همراه خواهد داشت.

این شهروند بوشهری افزود: هرچند گربه های موجود از حوصله کمتری جهت شکار موش برخوردار هستند اما گربه هایی هستند که سنت خود را فراموش نکرده و به شکار موش می پردازند.

اینکه طرح امحا موشها که همواره عاملی برای تهدید سلامت انسانها بوده اند تبدیل به دغدغه شهروندان و مسئولان شود البته موضوع مطلوبی است، اما اینکه عده ای به پرروش آن بیندیشند، یا نوجوانان و افراد کم سن به شکار موش به عنوان کسب درآمد فکر کنند، مقوله ای است که بی شک تبعات غیرقابل پیش بینی خواهد داشت.

به هر حال مسئولان باید تدابیری برای پاکیزگی و بهداشت شهر اتخاذ کنند و شکی نیست که همکاری مردم در موفقیت طرح بسیار موثر است، اما به نظر می رسد در پس هر طرح مصوبی باید مدتها کار کارشناسی و بررسی میدانی در ابعاد مختلف وجود داشته باشد.

به هر حال امید است این طرح به رغم نقایصش بتواند شر موشها را از سر مردم بوشهر کم کند.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره