وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آفتابگیری سالم را تمرین کنید !

آفتابگیری سالم را تمرین کنید !
▪ ۷۰-۵۰٪ آفتابگیری در طول عمرمان پیش از ۱۸ سالگی رخ می دهد .
▪ بسیاری از پدر و مادرها تنها ۵۰٪ مقدار کافی کرم ضدآفتاب را استفاده می کنند و اغلب فراموش می کنند که آنرا پیش از پایان روز تکرار نمایند .

▪ آفتابگیری زودهنگام با پیری پوست ، چین و چروک و پیشرفت دیررس سرطان پوست همراه است . ملانوم که بسیار کشنده است ، در دهه های گذشته در حال افزایش است.

▪ اکنون بنظر می رسد که مواجهه با اشعه های فرابنفش ( UVA ) مهمترین علت سرطان پوست در آینده باشد . بسیاری از کرم های ضدآفتاب محافظت کافی را بر ضد UVA اعمال نمی کنند .

● نخست مقدمه ای کوتاه بر آفتابگیری :
▪ نور خورشید دارای سه نوع اشعه فرابنفش ( UV- نور بالا با طول موج بسیار کوتاه ) می باشد : UVA- UVB-UVC ( اشعه های UVC بوضوح بیشترین خطر را دارند اما – حداقل تا حالا – توسط لایه اوزون مهار می شوند و به سطح زمین نفوذ نمی کنند )

▪ اشعه های UV با سلولهای رنگدانه ای پوست شما ( ملانوسیتها ) واکنش داده و جذب می گردند . هر چه UV بیشتر باشد ، ملانین بیشتری تولید می شود تا پوست اطراف را از سوختگی ( آفتاب سوختگی ) حفظ کند .

▪ هر چند ، چیزی به عنوان محافظ کامل در برابر اشعه های UV وجود ندارد .

▪ اشعه خورشید در تابستان قوی تر است ، بویژه بین ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر ( از « قانون سایه » استفاده کنید : هنگامی که سایه شما کوتاهتر از خودتان است ، اشعه های UV بیشترین شدت را دارند . )

▪ اشعه های UV از آب و برف بازتابانده می شوند که منجر به افزایش مواجهه می شود.

دو سوم اشعه های UV از ابرها عبور می کنند و می توانند سبب آفتاب سوختگی ناخواسته ( غیرقابل تصور ) شوند .

▪ SPF ( عامل محافظت پوست Sun protection factor ) بر روی کرمهای ضدآفتاب تخمین می زند که تا چه اندازه اشعه های UV از رسیدن به پوست بازداشته می شوند . یک عامل « ۱۵» بدین معنی است که ۱۵ دقیقه مواجهه با آفتاب ( آفتابگرفتگی ) معادل یک دقیقه مواجهه بدوم کرم ضدآفتاب است .

▪ یک ۱۰-spf باعث مهار uvb به میزان ۹۰٪ و ۱۵-spf باعث مهار uvb به میزان ۹۳٪ و ۳۰-spf باعث مهار ۹۷٪ uvb میشود .

▪ به هر حال SPF به توانایی ممانعت از UVB اطلاق می شود نه UVA.

▪ به این امید که متقاعد شده باشید که این یک مبارزه بزرگ و یکی از معیارهای مهم و پیشگیری است که باید توسط کودکانمان رعایت شود .

▪ لباسهای ضدآفتاب بپوشید : به دنبال لباسهای تابستانی باشید که عامل محافظت فرابنفش آن بیش از ۱۵ باشد . ( اگر مرطوب باشد یا کشیده شده و بسیار چسبناک باشد ، بی اثر است )

▪ از کلاه استفاده کنید : با لبه های بلند که صورت ، دست ، گردن و گوشهایتان را با سایه اش بپوشانید .

▪ از عینکهای محافظ UVA و هم UVB استفاده کنید : ( کاتاراکت ( آب مروارید ) در بزرگسالان تا حدودی مربوط به مواجهه زودهنگام چشم با اشعه های UV می باشد . کودکان با سایه ها جذابتر به نظر می رسند .

▪ در سایه بازی کنید : یک چتر با خود بیاورید یا چادری برپا کنید تا از تابش مستقیم آفتاب دور باشید .

▪ از کرم ضد آفتاب سخاوتمندانه استفاده کنید : شواهدی وجود ندارد که ضدآفتابها برای کودکان مضر باشند . ( با وجود عدم داده کافی ، آکادمی آمریکایی متخصصان کودکان استفاده از آن را تا ۶ ماهگی توصیه نمی کند . به تازگی آنها گفته اند که اگر مواجهه مستقیم با نور آفتاب اجتناب ناپذیر است ، شاید مفید باشد که آنرا در بخشهای کوچکی از بدن که در معرض نور است استفاده کنیم . )
▪ از یک کرم ضد آفتاب عاری از PAB و با حساسیت زایی کم که هم بر ضد UVA و هم UVB اثر محافظتی دارد ، استفاده کنید ، اما همه اثر خوبی بر UVA ندارند . برچسب را بخوانید : بهترین محافظ UVA دارای یک محافظ نور خورشید غیرشیمیایی ( مانند اکسیدروی ، دی اکسیدتیتانیوم ) و یا کرم ضدآفتاب آووبنزن Avobenzon می باشد .

▪ مصرف یک SPF بیش از ۳۰ ضرورتاً بهتر نیست ، به گونه ای که افزایش غلظت کرم ضدآفتاب سبب تحریک پوست بیشتری می گردد . در حالیکه محافظت اضافی کمتری را اعمال می کند ( به عنوان مثال : افزایش SPF از ۳۰ به ۴۰ ، به ۲۵٪ کرم بیشتر نیاز دارد در حالیکه ۸٪ محافظت بیشتری را اعمال می کند . )

▪ کرم ضدآفتاب را سخاوتمندانه بکار برید و بگذارید تا ۳۰ دقیقه قبل از مواجهه خشک گردد .

▪ برآمدگی ها ، شکافها و نواحی در معرض تابش بالا ( گونه ها ، پاها ، لبها و بینی ها ) را فراموش نکنید .

▪ بیاد داشته باشید : « مقاوم در آب » یعنی در حدود ۴۰ دقیقه در آب دوام دارد ، « ضد آب » یعنی پس از ۸۰ دقیقه در آب از بین می رود . بنابراین دوباره ، دوباره و دوباره در طول روز استفاده کنید ( هر ۳-۲ ساعت یا درست پس از شنا یا تعریق فراوان )

▪ اگر برچسبها را بخوانید ، خواهید دید که تفاوت زیادی ( به جز در قیمت ) بین کرمهای ضدآفتاب عرضه شده برای بچه ها وجود ندارد . از استفاده آنها اجتناب نکنید مگر مواردی که برای کودکان توصیه شده است .
 
● بسیار خوب ، شما ( یا کودک مستقل شما ) بخوانید ، در آفتاب سوختگی چه باید کرد ؟‌

▪ آفتاب سوختگی به دلیل انرژی زیاد اشعه UV است که بطور مستقیم پوست برهنه را می سوزاند . معمولاً ۶-۲ ساعت پس از مواجهه ایجاد می گردد و در حدود ۲۴ ساعت به اوج خود می رسد . افسوس که هیچ درمانی ( بجز پرهیز از آفتاب گرفتگی بیشتر ) برای کاهش وسعت آسیب یا زمان بهبودی وجود ندارد .

● برای آسایش خود ، به چند نکته در اینجا اشاره شده است :
۱) یک دوش آب سرد بگیرید ( برخی افزودن جوش شیرین نانوایی یا سوپ جو را تسکین دهنده می دانند )

۲) به نرمی کمپرس ( مالش ) خنک و مرطوب را انجام دهید .
 
۳) از ژل aloe vera برای مالش استفاده کنید .

۴) از کرم مرطوب کننده بدون عطر ( بدون زمینه نفتی ) برای هیدراته کردن پوست استفاده کنید .

۵) اگر شدید است ، کرم هیدورکورتیزون ۱٪ سبب کمی تسکین خواهد بود .

۶) دادن یک مسکن نیز التهاب را کاهش خواهد داد . ( مانند ایبوپروفن )

۷) مایعات زیاد بنوشید .

۸) در حالیکه نادر است ، اگر آفتاب سوختگی خیلی شدید است و یا با علائم دیگر ( مانند درد شدید ، تاولهای شدید ، تهوع ،‌گیجی ، سردرد یا عفونت به مرور زمان ) همراه است به پزشک مراجعه کنید .