وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

قهوه ، خوب یا بد ؟

قهوه ، خوب یا بد ؟
مدت‌هاست كه قهوه به عنوان یك نوشیدنی محبوب جای خودش را در میان مردم كشورهای مختلف پیدا كرده است. اما بحث درباره فواید یا مضرات مصرف قهوه یكی از مسائل همیشگی بوده و هست.
 
معمولا هم اخباری متفاوت و گاه متناقض در این مورد منتشر می‌شود كه شاید نتوان به آنها چندان اعتماد كرد. سالیان سال است كه قهوه برای ایجاد مشكلاتی نظیر بیماری‌های قلبی و سرطان مقصر شناخته شده است. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد قهوه به‌این شدت هم مضر و مخرب نیست.
پس حتما شما هم با خود خواهید گفت مصرف قهوه بالاخره خوب است یا بد؟
شاید بهترین جواب برای بیشتر افراد این است كه فواید قهوه بر مضرات آن برتری دارد.
مطالعات اخیر هیچ دلیل علمی‌ای میان مصرف قهوه و بروز بیماری‌های قلبی یا سرطان نشان نمی‌دهد، اما این همه تفاوت میان تحقیقات مختلف ناشی از چیست؟
تحقیقات سال‌های دور، اغلب روی رفتارهای مخاطره‌آمیزی مانند سیگار كشیدن و عدم تحرك فیزیكی كه معمولا در میان افرادی كه زیاد قهوه مصرف می‌كنند، تمركز داشت و اغلب خطرات ناشی از آنها به پای قهوه نوشته می‌شد.
اما محققان با در‌نظر گرفتن احتمالات و فاكتورهای دیگر، تحقیقات جدیدی ارائه كرده‌اند كه نتایج دیگری دربر داشته است البته این تحقیقات نیز وجود برخی عوامل خطرزا را تایید كرده‌اند. به عنوان مثال مصرف بیش از حد قهوه تصفیه نشده با افزایش جزیی كلسترول خون ارتباط دارد.
همچنین در تحقیقی دیگر مشخص شد مصرف روزانه 2 فنجان قهوه یا بیشتر، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را میان افرادی كه از نظر ژنتیكی شكستن و تجزیه كافئین در بدنشان به آهستگی صورت می‌گیرد، افزایش می‌دهد بنابراین سرعت تجزیه و سوخت و ساز قهوه در بدن است كه سلامت شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
برخی از تحقیقات جدید، نشان‌دهنده فواید مصرف قهوه مانند محافظت در برابر بیماری پاركینسون،‌ سرطان كبد و دیابت نوع 2 است.
همچنین قهوه مقدار زیادی آنتی‌اكسیدان دارد كه از دیگر فواید آن محسوب می‌شود. اما اینها به معنی نادیده گرفتن حرف همیشگی نیست: «مصرف همه چیز در حد تعادل».
علی‌رغم این‌كه مصرف قهوه چندان هم برای سلامت مضر نیست، اما برخی نوشیدنی‌ها مانند شیر و آبمیوه‌های طبیعی، مواد مغذی و با ارزشی دارند كه در قهوه یافت نمی‌شوند. پس نباید با افراط در نوشیدن قهوه بدن را از این نوع مواد محروم كنیم.
بعلاوه به یاد داشته باشید كه مصرف قهوه همراه با شكر یا سایر افزودنی‌ها، چربی و كالری رژیم غذایی شما را افزایش خواهد داد و این موضوع می‌تواند مشكلاتی برای سلامت شما ایجاد كند. در نهایت، مصرف زیاد كافئین (در حدود 4 تا 7 فنجان قهوه در روز) باعث بروز مشكلاتی نظیر بی‌قراری، اضطراب، نا آرامی و بی‌خوابی بخصوص در افراد حساس می‌شود.
پس بهترین شعار همان است: «مصرف همه چیز در حد تعادل».