وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

ثبت تقویم‌جلالی درفهرست‌ میراث‌ملی

ثبت تقویم‌جلالی درفهرست‌ میراث‌ملی
تقویم جلالی كه در پایان آن، نام حكیم عمر خیام و تعدادی از دانشمندان ایرانی نوشته شده است، صبح روز گذشته با شماره 103 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش جام جم آنلاین، روز گذشته زنگ آغاز هفته میراث فرهنگی در كاخ موزه گلستان تهران به صدا درآمد و همزمان تقویم جلالی نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ملی رسید.

سازمان میراث فرهنگی كه با ثبت این میراث ایرانی قصد داشت تا با یك تیر دو نشان را زده باشد از یك‌سو، در روز تولد عمر خیام شاعر و منجم بزرگ كشورمان به ثبت ملی تقویم مشهور او ـ جلالی ـ پرداخت تا ثبت میراث معنوی را با این ثبت كامل كند و از سوی دیگر، شروعی خوب برای بزرگداشت هفته میراث فرهنگی برگزید.
حمید بقایی ، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این مراسم به انتقاد از كسانی پرداخت كه به عقیده او، میراث فرهنگی را به حاشیه رانده‌اند: «مهم‌ترین مشكل میراث فرهنگی، امروزه نوعی نگاه مدیریتی است كه به مسائل حاشیه‌ای معطوف شده است و از دیگر سو مرمت‌ها و كارهایی كه در میراث فرهنگی انجام می‌شود، وسیله‌ای است كه ما را به هدف می‌رساند.»
وی برای این‌كه حرف هایش را در این زمینه كامل كند، این‌گونه سخن گفت: متأسفانه در میراث فرهنگی، كارها به هدف تبدیل شده‌اند.
با این حال، بقایی مهم‌ترین هدف سازمان متبوع خود را معرفی هویت ملی دانست و آرزو كرد، بزودی روزی فرا برسد كه در خانه هر ایرانی یك پرچم ایران آویخته شده باشد.
او با اشاره به توجه و علاقه خاص احمدی‌نژاد به موضوعات میراث فرهنگی گفت: «طرح ثبت تقویم جلالی ایده‌ای از سوی رئیس‌جمهور است كه امروز به بار نشسته است.»
معاون رئیس‌جمهور حرف‌هایش را این‌گونه به پایان برد: «پهلوی قصد داشت، كوروش را به خود وصل كند، این بزرگ‌ترین لطمه به تاریخ و فرهنگ ایران بود.»
وی با تاكید بر این كه فرهنگ ایرانی غنی است و باید به‌عنوان دغدغه ذهنی همه ایرانیان باشد، تصریح كرد: باید نگاه را در میراث فرهنگی تغییر داد و نباید سرگرم ریزه‌كاری‌ها شد. براساس هدفی كه داریم، قرار است هویت ملی در میراث فرهنگی تعریف شود.»
در این مراسم، بقایی از برخی بازیگران فیلم‌های تاریخی ایران تجلیل كرد. ایرج راد و جمشید مشایخی از جمله این هنرمندان بودند كه لوح تقدیر گرفتند.

سرانجام بورس عتیقه
در حاشیه این مراسم، نشستی خبری نیز با حضور خبرنگاران برگزار شد كه در آن بقایی در پاسخ به پرسش «جام‌جم» درباره چگونگی احداث بورس بزرگ خرید و فروش آثار تاریخی در كیش گفت: در این مركز به آثاری كه زیر 100 سال عمر دارند، مجوز خرید و فروش داده می‌شود تا علاوه بر نظارت و شناسایی این آثار فروش آثار دارای مجوز به صورت قانونمند صورت پذیرد.

او كه مایل بود از این مركز به عنوان بورس عتیقه یاد كند، از تدوین آیین‌نامه‌ای در این زمینه خبر داد كه قرار است در هیات وزیران به تصویب برسد.
به گفته بقایی، این مركز به شناسنامه‌دار كردن آثار تاریخی در كشور می‌پردازد و قرار است در كنار آن، بانك اطلاعات آثار تاریخی ایران نیز تشكیل شود.

سرنوشت میدان مشق
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به سوال دیگر «جام‌جم» درباره سرنوشت ساماندهی میدان مشق در تهران گفت: ما در ابتدا نیز اعلام كردیم كه میدان مشق برای ساماندهی كامل و استفاده نیازمند حدود 10 سال زمان است. حال با توجه به همكاری نكردن برخی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی كه بناهایی در این منطقه دارند، باید دید كه چه هنگام تعامل نهایی برای این امر محقق می‌شود.

وی پیشنهادی را نیز در این زمینه مطرح كرد كه براساس آن وزارتخانه‌هایی كه بناهایی در محدوده این منطقه دارند، می‌توانند موزه مربوط به تاریخچه وزارتخانه خود را در آنجا ایجاد كنند و با مسوولیت خویش موزه‌داری نیز كنند.

تقویم جلالی چیست
تقویم جلالی كه در پایان آن، نام حكیم عمر خیام و تعدادی از دانشمندان ایرانی نوشته شده است، صبح روز گذشته با شماره 103 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. تقویم جلالی یا ملكی تقویمی است كه در زمان سلطنت جلال‌الدین ملكشاه سلجوقی تدوین شد و تقویم فعلی ایران به همان پایه است.

علل وضع این تقویم آن بود كه چون تاریخ یزدگردی كه اختصاص به زردشتیان داشت، بدون كبیسه حساب می‌شد به همین جهت نوروز ثابت نمی‌ماند و با اول بهار كه ابتدای سال طبیعی است، مطابقت نداشت، به همین علت خواجه نظام‌الملك و سلطان ملكشاه درصدد اصلاح تقویم برآمدند و جمعی از منجمان، مامور تنظیم تقویم شدند كه از جمله آنها حكیم عمر خیام، میمون‌بن نجیب واسطی، ابوالمظفر استقراری و چند نفر دیگر را برشمرده‌اند.
محل كار رصدخانه را به اختلاف در اصفهان، ری و نیشابور ذكر كرده‌اند. مبدا این تاریخ را ابن اثیر ضمن وقایع سال 471 هجری قمری نوشته است كه روز جمعه نهم رمضان سال 471 ه.ق (مطابق 15 مارس 1078 میلادی) است.
سال جلالی از اول بهار (نوروز سلطانی) آغاز می‌شود. اسامی ماه‌ها همان نام‌های 12گانه تاریخ كنونی ایران است و در آن، سال به فصول چهارگانه تقسیم شده است. در این تقویم اول سال روزی است كه خورشید بین ظهر روز قبل و ظهر آن روز وارد برج حمل (نقطه گاما) می‌شود، به همین علت سال جلالی برخلاف سال مسیحی كه در هر 10 هزار سال قریب 3 روز با سال حقیقی اختلاف پیدا می‌كند، همیشه مطابق با سال حقیقی است، از این‌رو آن را می‌توان دقیق‌ترین تقویم جهان دانست. تقویم رسمی ایران براساس تقویم جلالی است.