وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

نقد فنی تویوتا کرولا

نقد فنی تویوتا کرولا

با توجه به پرفروش بودن و خوش نامی محصولی همچون تویوتا کرولا در سراسر جهان و در پی چاپ مطلبی در خصوص نقد طراحی در شمارۀ  305 خرداد ماه مجله ماشین، بر آن شدیم تا به تشریح فنی و بررسی نقاط قوت و ضعف این محصول در مقابل نسل قبل و همچنین بررسی جایگاه آن در بازار خودروهای داخلی بپردازیم. پس بنابراین قبل از مطالعۀ این مطلب مرور مقالۀ مذکور خالی از لطف نخواهد بود.تویوتا کرولا 2008 که نسل دهم از این خودرو نیز میباشد در دو تیپ و سه ردۀ تجهیزاتی و از دو طریق وارد شده که یکی از طریق نمایندگی رسمی آن و دیگری شرکتهای بازرگانی است که در این میان فقط خودروهایی که از طریق نمایندگی ارائه می شوند دارای 5 سال و یا 100 هزار کیلومتر گارانتی می باشند.

مدل های وارد شده نیز در دو تیپ Xli و GLi بوده که تیپ Xli در دو ردۀ ساده و نیمه فول و GLi در یک تیپ فول ارائه می شوند . در مدل ساده مواردی همچون فرمان هیدرولیک ، شیشه های رنگی با کنترل برقی ، پخش کاست ، ترمزهای مجهز به  ABS و BA و کولر ، جزء تجهیزات استاندارد بوده که در مدل نیمه فول ، تغییر پخش کاست به CD با قابلیت پخش فایل های MP3 ، چوبکاری داخلی ، سیستم Air Condition ، آینه های برقی با قابلیت جمع شوندگی هماهنگ با سیستم امو بلا یزر و قفل مرکزی ، سنسور پارک ، پرژکتورهای مه شکن داخل سپر جلو ، چراغ های روشنایی زیر پا ، فرمان چند منظوره با روکش چرم و رینگ های اسپرت 16 اینچی به لیست تجهیزات اضافه می شوند ، البته در مدل GLi که از نظر تجهیزاتی کاملترین نیز به شمار می آید ، سانروف ) Sunroof (، بال روی صندوق عقب و کروزکنترل  نیز به تجهیزات ذکر شده اضافه می گردد ، که البته رده های نیمه فول و فول ، با گیربکس اتوماتیک ارائه میگردند.

بنابراین با توجه به رنگ بندی و تجهیزات انتخابی بهای آن در محدودۀ 35 تا 41 میلیون تومان متغیر خواهد بود که از این حیث در بازار داخلی در کنار مزدا 3 و رنومگان قرار می گیرد.

 طراحی داخلی و خارجی

در این بخش به دلیل آنکه به صورت مشروح در شماره های قبلی توضیح داده شده فقط به شرح عملکرد و کیفیت تجهیزات می پردازیم.

اصولاً تویوتا به دلایل خاصی که بیشتر نیز اقتصادی هستند از نظر سطح کیفیتی در رده متوسط طبقه بندی می شود که همین مسئله نیز در کرولا که یکی از اقتصادی ترین خودروهای تویوتا به شمار می رود ، رعایت شده. ولی تویوتا  همواره کوشید تا با ارزان ترینها ، بهترین ها را به وجود آورد.

به طور مثال در کرولای 2008 روکش فرمان و دسته دنده از چرم مصنوعی است و به محض باز کردن سوییچ صفحۀ کیلومتر که ساده و زیباست به صورت آهسته و با نور فلورسنتی روشن می شود که همین سه مسئله در برخورد اول خاطرۀ زیبایی را در ذهن می نشاند.

طراحی و جنس به کار رفته در قسمت میانی کنسول در حد متوسط است ولی طرح پخش صوت کمی با سلیقه روز فاصله دارد و با  طراحی سایر نقاط خودرو هماهنگی ندارد که به طور مثال در کمری این مسئله دیده نمی شود ولی با این حال کیفیت و توان خروجی سیستم صوتی که در بیشترین حالت 109 دسی بل شدت صوت را ایجاد می کند بسیار عالی است بنابراین اگر در طراحی ظاهری کاستی وجود دارد ، با کیفیت و کارایی ، آن را جبران نموده .  از نظر کیفیت ساخت ، چوبکاری به کار رفته ضعیف است که این ضعف نیز در کلیۀ مدل های تویوتا دیده می شود.جنس رودریها نیز همانند داشبورد بوده و قابل قبول به نظر می رسد ولی کیفیت پارچۀ به کار رفته در صندلی ها ضعیف ، و با توجه به رنگ بندی آن و آلودگی هوای تهران تغییر رنگ و کهنگی زودرس آن اجتناب ناپذیر است.البته به طور کلی نسبت به نسل قبلی از نظر طراحی و کیفیت ساخت کاملا پیشرفت کرده ولی باید  دید که آیا از نظر دوام نیز همانند قبل خواهد بود یا نه ؟ .  ولی در مقام مقایسه ، طراحی داخلی نه مثل مزدا  اسپرت ، و نه مثال مگان محافظه کارانه و ناهمگون است و با دیدی بینابین همه خریداران راضی خواهد نمود.از نظر ابعاد خارجی و فضاسازیهای انجام شده بیشترین طول متعلق به کرولا ، عرض متعلق به مگان ، ارتفاع به طور مشترک متعلق به کرولا و مزدا و همچنین بیشترین حجم صندوق بار نیز متعلق مگان  با 520 لیتر بوده که مزدا با 413 لیتر دارای کوچکترین حجم صندوق بار میباشد.

Spaces

COROLLA

MEGAN

MAZDA3

Length (mm)

4540

4498

4475

High (mm)

1465

1460

1465

Wide (mm)

1760

2026

1755

Cargo (Liter)

470

520

413

 موتور و قوای محرکه

در بازار جهانی سه نوع موتور 1.6 و  1.8  و 2  لیتری برای این مدل ارائه شده که موتور نوع وارداتی با کد 1ZZ-FE شناخته می شود  که همان موتور به کار رفته در نسل قبلی است و دارای 1794 سی سی حجم و چهار سیلندر و 16 سوپاپ است که به یاری سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (VVT-i) و دو میل سوپاپ توان ایجاد 130 اسب بخار نیرو را در 6000 دور و گشتاور 173 نیوتن متر را در دور 4200 دور دارد و این توان و گشتاور توسط دو گیربکس 5 دندۀ دستی و 4 دندۀ اتوماتیک در اختیار چرخ های جلو قرار می گیرد که توسط لاستیکهای دانلوپ با ابعاد 16/55/205 امکان بهترین تماس را نیز با وجود می آورد و علاوه بر مصرف حدود 7 لیتر در 100 کیلومتر که موجب میشود با باک 50 لیتری به میزان 700 کیلومتر را بپیماید کشش و توان خوبی را نیز نسبت به وزن 1215 کیلوگرمیش (مدل دنده ای 1185کیلوگرم)  ایجاد مینماید. که از این نظر نسبت به رقبا کاملا برتر خود نمایی میکند ولی از نظر توان و گشتاور از هر دو رقیب هم بها در رتبه پایین تری قرار دارد که به دلیل وزن بالاتر در رنو مگان و با در نظر گرفتن نسبت نیرو به وزن و با توجه به سبکتر بودن کرولا نسبت به سایرین ، کرولا از نظر چالاکی و شتاب در رتبه دوم قرار میگیرد.

فرمان ، سیستم تعلیق و ترمز :

فرمان به صورت استاندارد از نوع دندانه شانه ای و با نیروی کمکی هیدرولیکی است که به صورت حیرت آوری نرم بوده و نسبت به تغییرات سرعت نیز حساس می باشد.سیستم تعلیق نیز در جلو از نوع مک فرسون استوارت و اکسل مستقل و در عقب از نوع مک فرسون ساده و اکسل صلب می باشد که در هر دو اکسل از میلۀ موج گیر و متعادل سازنده بهره برده که همین امر در ترمزها و شتاب گیری ها باعث شده دماغه و انتهای خودرو به کمترین نوسان را داشته باشد. البته در خصوص اکسل عقب مزدا سیستم کارآمد تری ارائه نموده که با به کارگیری سیستم مستقل ، در مجموع سواری اسپرت تر و جذاب تری را به سرنشینان ارائه نموده. سیستم ترمز نیز در جلو از دیسک های خنک شونده به قطر 274 میلیمتر و در عقب از نوع دیسک های صلب به قطر 228 میلیمتر بهره جسته که مجهز به ABS چهارکاناله و تقسیم کننده نیروی ترمز (EBD) و سیستم کمکی نیروی ترمز (BA) می باشد که سیستمی پرقدرت و مطمئن را به ارمغان آورده است.

 ایمنی:

تویوتا کرولا با وجود ایربگ های جلو ، زانو و جانبی و پرده ای و سیستم پیش کشندۀ کمربند ایمنی موفق به دریافت 5 ستارۀ ایمنی و 34 امتیاز از سازمان NCAP گردیده که متأسفانه ، کلیۀ مدل های وارد شده فاقد ایربگ های زانو و کناری و پرده ای می باشند و فقط به همراه دو ایربگ راننده و سرنشین ارائه می گردند.

البته در اپریل 2008 تویوتا که  در مجموعه کارخانجات Nummi در فرمونت کا لیفرنیا به تولید محصولات خود می پردازد  540 هزار دستگاه تویوتا کرولا را برای چک آپ فنی مجدد به کمپانی فراخواند چرا که با وجود مشکل فنی در شیشه بالابرهای برقی و شکسته شدن شیشه های آن ، به سبب 36 تصادف و سانحه منجر به ضخمی شدن و500 مورد شکایت به مرکز ایمنی ترافیک بزارگراها مواجه شده بود.

روز آزمون

با توجه به کلاس تویوتا و برنامه ریزی طراحان آن برای مصارف داخل شهر و پیمایش ترافیک های سنگین شهری و انجام کارهای روزانه و در نهایت مصرف پایین سوخت ، همه و همه فاکتورهایی هستند که به وجود آورندۀ خودرویی با ابعاد جمع و جور ، صندوقی با حجم بالا و بارگیری راحت ، فضای داخلی مناسب برای حداقل 4 نفر ، موتوری چالاک و متناسب با وزن خودرو ، فرمان نرم ، کولری پر قدرت و صندلی های راحت می باشند که به طور خلاصه می توان آنرا کرولا نامید.

پس از قرارگیری بر روی صندلی راحتی که ارتفاع بلند آن دید خوب و تسلط کافی را به همراه دارد و تنظیم ادوات ، تنها مشکل ، تنظیم صندلی است که فقط در دو حالت امکان پذیر است و آینه های کناری ، با ابعاد کاملاً مناسب خود در به وجود آوردن دیدی عالی مؤثر ، و به راحتی و به صورت برقی تنظیم می شوند .

 پس از باز کردن سوییچ ، نور صفحۀ کیلومتر به صورت آهسته زیاد شده و در تمام طول مدت با نور فلورسنتی خود برای هر چه خواناتر به نظر رسیدن روشن می ماند. موتور با آرامش و هیچ گونه لرزشی اضافی روشن شده که این موضوع تنها 7 دسی بل به میزان صدای داخل اتاق می افزاید که این عدد در مقایسه با نسل قبلی به میزان %46 کاهش یافته و این موضوع مدیون استفاده از 5 لایه محافظ شیشه و تقویت دیواره و کف اطلاق با عایقها و سپس تقویت Fire Wall بوده که میزان لرزش و نفوذ صدا به مقدار چشم گیری کاهش پیدا کرده و به گفته کارشناس مجله موتور ترند کرولای نسل جدید همانند لاکشریها با کمترین میزان صدا کار می کند.

اهرم دنده به نرمی برای رسیدن به موقعیت D شما را همراهی می کند و به محض چرخاندن فرمان برای خروج از پارک ، مهندسان تویوتا مفهوم اصطکاک صفر را برای شما شرح می دهند چرا که فرمان فوق العاده و به طرز باور نکردنی نرم است که همین امر انجام مانورهای ترافیکی و پارک و عبور و مرور در داخل مسیرهای پر پیچ و خم را بسیار ساده و لذت بخش می نماید.

ولی در کنار آن نگرانی از خطر واژگونی در سرعت های بالا نیز اجتناب ناپذیر بوده ، که پس از آزمایش متوجه شدیم که نرمی سیستم فرمان متناسب با سرعت تغییر می کند ، که وجود چنین سیستمی که در خودروهای آلمانی جزء گزینه های انتخابی محسوب می شود ، در خودرویی چون کرولا و آن هم به صورت استاندارد بسیار شگفت انگیز است .

بلافاصله بعد از شروع حرکت میزان صدای داخل اطاق به میزان 30 دسی بل تغییر می کند که این اختلاف در مقایسه با نسل قبلی تغییری نکرده و از همین جا میتوان پی برد که تمام دقت در جذب صدای موتور و عایق بندی دیوار صوتی موتور صورت پذیرفته است.

در ادامۀ مسیر تعویض دنده ها در افزایش و کاهش به نرمی انجام می پذیرد و در هنگام معکوس گیری نیز به سرعت و بدون هیچ مکثی موتور و گیربکس خواستۀ شما را پاسخگو هستند. زمان تعویض دنده ها نیز در گیربکس اتوماتیک 6/0 ثانیه و در گیربکس دستی در حداقل زمان ممکنه به 7/0ثانیه می رسد که در حالت دوم فاصلۀ زیاد دنده ها می تواند بسیار تأثیر گذار باشد. در گیربکس دستی یکی از اشکالات قابل ذکر فاصلۀ بسیار کم دندۀ 5 با دندۀ 3 است که در تعویض سریع دندۀ 2 به 3 امکان خطا بالا می رود ولی عملکرد نرم سیستم کلاچ و فاصله کوتاه تأثیر آن را میتوان از مزایای آن برشمرد.

حال برای مقایسۀ بهتر ، مدل دنده ای و اتوماتیک را به رقابت دعوت می کنیم.

در ثبت رکورد  0-100  کیلومتر در ساعت با وجود ضریب ایرودینامیکی  0.3cd  ، برای مدل دنده ای 12 ثانیه و اتوماتیک 13 ثانیه به ثبت رسید ، تا سرعت 60 کیلومتر در ساعت مدل دنده ای فقط 3/0 ثانیه با مدل اتوماتیک اختلاف داشت و مابقی اختلاف از 60 کیلومتر بر ساعت به بعد به وجود آمد. در ادامه و در بررسی ضرایب دنده ها ملاحظه شد که مدل اتوماتیک رسیدن به دور موتور 5700 دور را در 8/4 ثانیه و مدل دنده ای در 7/2 ثانیه تجربه کرده که با توجه به حاصل شدن بیشترین میزان گشتاور در دور 4200 مدل دنده ای سریعتر از مدل اتوماتیک به بیشترین گشتاور و قدرت خود دست می یابد به طور مثال در دندۀ 2 ، مدل دنده ای با سرعت 90 کیلومتر در ساعت به قدرت 85 اسب بخار و 95 نیوتن متر و مدل اتوماتیک ، با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت به قدرت 70 اسب بخار و 70 نیوتن متر دست یافتند که با یک مقایسۀ ساده می توان متوجه شد که در مدل دنده ای ضرایب دنده های 1 و 2 سنگین تر از مدل اتوماتیک طراحی گردیده و به همین جهت در مدل دنده ای سرعت کمتر را در مقابل قدرت بیشتر و در مدل اتوماتیک سرعت بیشتر را در مقابل قدرت کمتر تجربه خواهید کرد. ولی در مقایسه با اعداد مندرج در کاتالوگ خودرو که بیشترین سرعت را برای مدل دنده ای 195 کیلومتر و مدل اتوماتیک 185 کیلومتر ذکر کرده می توان نتیجه گرفت که ضرایب دنده در دنده های 3 و 4 و5 بر خلاف دنده های 1 و 2 بوده و مدل دنده ای در این دنده ها ضرایب سبکتری نسبت به اتوماتیک دارد و در نتیجۀ سرعت گیری مدل دنده ای در این ناحیه حاصل می شود و آن هم برتری وجود دندۀ 5  ، در مدل دنده ای است که در کنار آن موفق به ثبت رکوردهای 100 ، 200 و 300 متر ، با برتری زمانی 5/0 ثانیه و سرعتی 3 کیومتر بر ساعت شد.

البته در شهر موضوع سر رقابت نیست و راحتی و آسایش اهمیت بیشتری دارد که این مهم ، با وجود کلاچ نرم و کوتاهی فاصلۀ عملکرد آن در مدل دنده ای ، فقط به نفع مدل اتوماتیک تمام خواهد شد.

سیستم تعلیق نیز کاملاً با مصارف شهری سازگار بوده و با وجود جذب استادانۀ ضربات ریز و جذب صدای چرخ ها متأسفانه در برخورد با ضربات درشت ضعیف عمل کرده و با انتقال آن به شاسی خودرو و نهایتاً به سرنشینان ، موجب بر هم خوردن آرامش حاکم می شود که این مسئله در صندلی پشت و اکسل عقب کاملا محسوس بوده و علت آن را در صلب بودن اکسل عقب میتوان جستجو کرد .

البته در سرعت های بالا نیز ،  به دلیل همین نرمی غیر قابل اعتماد می شود و نمی توان مانورهای سریع را تجربه کرد ولی جای نگرانی نیست چون می توانید به عملکرد سیستم ترمز که به یاری ABS  ، EBD  ، BA  و دیسک های خنک شوندۀ جلو مجموعۀ پرقدرتی را فراهم آورده اند ، اعتماد کنید و در شرایط بحرانی اقدام به ترمزگیری نمایید که در این مرحله نیز با وجود سیستم Stabilizer ، دماغه خودرو پایدار مانده و نهایت کنترل را برای شما فراهم می آورد ولی نمیتوان جای خالی سیستم کارآمد ESP   یا VSC   را از یاد برد .

 شعاع گردش آن نیز 5.4 متر بوده که در برابر مزدا 3  و رنو مگان 0.2 متر بیشتر است .

.در نظر سنجی انجام شده نیز از سوی مالکان تاکنون در بخشهایی همچون قابل اطمینان بودن و مصرف سوخت موفق به کسب 10 نمره کامل و در هندلیگ و ترمز گیری موفق به دریافت نمره 9 از 10 شده است .

البته در یک نظر سنجی بین المللی در سال 2008 نیز بین رقبایی همچون  "فولکس واگن ربیت S " ، سوبارو ایمپرزا ،ساترن استرا XR ، میتسو لنسر GTS ، سوزوکی SX4 اسپورت ، ساین XD ، و فورد فوکوس SD توانست بعد از  فولکس واگن ربیت S و سوبارو ایمپرزا به مقام سوم دست یابد.

پس به طور کلی خریداران کرولا  خودرویی خواهند داشت ، بدون جاذبه های اسپرت ، که دارای رانندگیی راحت و قابل اطمینان است.

در انتها نیز ضمن تشکر از مالکان خودروها ، جناب آقای مفیدی ، خانم عمرانی و خانم رها محمدی ، از آقایان آریا رهپیما و حسین امینی و همچنین دوست و همکار ارجمند آقای مهندس علیرضا محمدزاده نیز که در این آزمون با نظراتشان همیار ما بودند صمیمانه سپاسگذاریم .

جدول مشخصات فنی:

خطی

آرایش موتور

4

تعدادسیلندر

1794

حجم موتور (سی سی)

6

تعدادسوپاپ درهرسیلندر

130/6000

حداکثرقدرت(اسب بخار/دورموتور)

173/4200

حداکثرگشتاور(نیوتون متر/دورموتور)

1245

وزن خالص(کیلوگرم)

12/13

شتاب0تا100(ثانیه)(M/A)

195/185

حداکثرسرعت(کیلومتردرساعت-شرایط پایداری)(M/A)

5/4

نوع جعبه دنده (M/A)

ّّFWD

وضعیت انتقال قدرت

50

حجم مخزن سوخت (لیتر)

470

حجم صندوق عقب (لیتر)

205/55/16 x  6J

ابعادو نوع تایر

7

میانگین مصرف سوخت در100کیلومتر(لیتر-شهری)

1465/1760/4540

طول/عرض/ارتفاع ( میلی متر)

155

فاصله تا زمین ( میلی متر)

3.4

تعداد گردش فرمان (دور)