وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

غذاهایی که دندان‌ها را رنگی می‌کنند

غذاهایی که دندان‌ها را رنگی می‌کنند
همیشه امکان مسواک زدن بعد از خوردن برخی غذاها وجود ندارد، اما آب همیشه در دسترس است. می‌توانید بلافاصله پس از خوردن این نوشیدنی‌ها با آب دهان و دندان‌های‌تان را شست و شو دهید.

اگر می‌خواهید دندان‌هایی سفید داشته باشید نگاهی دوباره به آنچه می‌خورید بیندازید و ببینید این غذاها و نوشیدنی‌ها جزو برنامه‌های غذایی‌تان هستند یا نه!

اسیدیته غذاها عامل دیگر است. غذاهای اسیدی و نوشیدنی‌ها، از جمله آنهایی که رنگ روشن ندارند، با برداشت مینای دندان تاثیر کروموژن‌ها را تقویت می‌کنند. از جمله این نوشیدنی‌ها و موادغذایی می‌توان به این چند مورد اشاره کرد:

1- سرکه

سرکه قرمز، یک مایع اسیدی است که حاوی کروموژن و ماده‌ای دیگر به نام تنانس است که موجب رنگی شدن دندان‌ها می‌شود. سرکه سفید هم همین تاثیر را دارد.طبق تحقیقات تازه در دانشگاه نیویورک مواجهه دندان‌ها با سرکه به شدت موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود.

2- چای

چای هم نظیر سرکه در صورتی که زیاد مصرفشود موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود. دندانپزشکان معتقدند که چای حتی بیش از قهوه موجب تغییر رنگ دندان می‌شود چرا که سرشار از کروموژن است.چای سبز و چای سفید کمتر از چای سیاه این تاثیر را روی دندان‌ها دارند.

3- کولا

اسید و کروموژن فراوانی که در کولا وجود دارد می‌تواند به طور قابل‌توجهی سبب تغییر رنگ دندان‌ها شود. حتی نوشیدنی‌های کم‌رنگ دیگر هم به دلیل داشتن اسید می‌توانند موجب تغییر رنگ دندان‌ها شوند.نوشیدنی‌های حاوی کربنات همان تاثیر اسیدی مشابه را روی دندان‌ دارند. افرادی که عادت به نوشیدن نوشابه‌های کولا دارند و روی میزشان به جای آب یک لیوان کولا دارند بیشتر دچار تیرگی رنگ دندان‌ها می‌شوند.

4- نوشیدنی‌های تیره رنگ

نوشیدنی‌هایی که حاوی آب توت‌قرمز، آلبالو، توت‌فرنگی، گیلاس و انار هستند در صورتی که به میزان زیاد مصرف شوند می‌توانند سبب تغیر رنگ دندان شوند.

5- سس‌ها

سویا سس، سس گوجه‌ فرنگی، سس کاری و سایر سس‌های رنگی هم می‌توانند به طور قابل‌توجهی سبب تغییر رنگ دندان‌ها شوند.

6- شیرینی‌ها

شیرینی‌های سفت، آدامس، سایر شیرینی‌هایی که دارای مواد رنگی هستند می‌توانند رنگ دندان‌ها را تغییر دهند.

7- قطره آهن

قطره آهن و شربت‌های حاوی آهن از جمله موادی هستند که به شدت موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند. بنابراین در صورتی که خودتان یا کودک‌تان قرار است شربت حاوی آهن بخورید حتما آن را در قسمت انتهایی دهان بریزید تا با دندان‌ها تماس نداشته باشد و بلافاصله هم کمی آب بنوشید.

چند راه پیشگیری

بسیاری از این غذاها و نوشیدنی‌ها برای بدن ما بسیار مفید هستند و حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مفید هستند. نباید به صرف نگرانی از تغییر رنگ دندان‌ها از خوردن آنها سرباز زد.

برای کاهش تاثیرات این نوشیدنی‌ها روی دندان‌ها دندانپزشکان توصیه می‌کنند:

فورا قورت دهید. قورت دادن سریع مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی یک راه موثر در پیشگیری از رنگی شدن دندان‌ها است. سعی کنید که کمتر آنها را در دهان نگه دارید از طعم غذاها و نوشیدنی‌ها لذت ببرید اما نه زیاد.

همیشه امکان مسواک زدن بعد از خوردن برخی غذاها وجود ندارد اما آب همیشه در دسترس است می‌توانید بلافاصله پس از خوردن این نوشیدنی‌ها با آب دهان و دندان‌های‌تان را شستشو دهید.

مینای دندان به آسیب ناشی از مواد اسیدی بسیار حساس است. اگر مسواک در اختیار داشتید 30 دقیقه پس از مصرف غذاهای اسیدی حتما مسواک بزنید.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره