وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

سوسیس، از گذشته تا اكنون

سوسیس، از گذشته تا اكنون
سوسیس و كالباس یكی از محصولات غذایی متداول و مرسوم و پرطرفدار در تمام دنیاست و در كشور ما نیز علی‌رغم حرف و حدیث‌های متفاوتی كه در مورد كیفیت و نوع فرآوری آن مطرح است همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این‌رو شاید آشنایی با سابقه این محصول فرآوری شده و پرطرفدار خالی از لطف نباشد.

سوسیس یكی از قدیمی‌ترین محصولات گوشتی فرآوری شده است كه سابقه آن به چند قرن پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد و حتی در كتاب اودیسه هومر نیز به آن اشاره شده است.

اگرچه در ادبیات یونان راجع به این ماده غذایی مطالبی نوشته شده است و كلمه سالامی را نیز در كتاب‌های یونان‌قدیم می‌توان مشاهده كرد و تصور می‌رود كه سالامی اولین بار در شهر سالامی واقع در ساحل شرقی یونان ساخته شده است ولی شهر فرانكفورت آلمان نیز در تولید سوسیس آلمانی یا همان فرانكفورتر به نوعی پیشقدم بوده است حتی گفته می‌شود این نوع سوسیس اواخر دهه 1600 میلادی توسط یك قصاب آلمانی به نام جان جورجز ابداع شده است و مردم شهر فرانكفورت نیز برای این‌كه اثبات كنند سوسیس آلمانی متعلق به شهر آنان است در سال 1987 پانصدمین سال ابداع ساندویچ سوسیس را جشن گرفتند البته مردم شهر وین نیز زادگاه این نوع سوسیس را متعلق به شهر خود می‌دانند و برای آن نیز دلایلی دارند.

در خصوص این که چه کسی برای اولین بار سوسیس آلمانی را با نان ساندویچی خورد تردید وجود دارد، ولی می‌گویند كه ایده خوردن سوسیس آلمانی با نان ساندویچی از یك مهاجر آلمانی در شهر نیویورك گرفته شده است. این مهاجر آلمانی كه در شهر نیویورك ساكن بود برای امرار معاش خود از یك چرخ‌دستی استفاده می‌كرد كه در آن سوسیس آلمانی را با نان شیری و ترشی كلم به فروش می‌رساند.

در سال 1871 نیز چارلز فلتمن قصاب آلمانی اولین دكه‌ هات‌داگ‌فروشی را باز كرد و توانست 3684 هات‌داگ را لای نان شیری طی یك‌سال به فروش برساند.

در سال 1893 نمایشگاه كلمبیا در شیكاگو شاهد خرید مقدار زیادی سوسیس توسط بازدیدكنندگان بود، چرا كه مردم این غذا را كه خوردنش راحت و قیمتش نیز مناسب بود دوست داشتند. پس از آن سوسیس تبدیل به غذای رایج مردم شد.

در زمان‌های گذشته این غذا از دو نوع گوشت مختلف خرد شده كه كمی ادویه شاه‌بلوط به عنوان چاشنی به آن اضافه می‌كردند تهیه می‌شد.

در اوایل این فرآورده وارد رود نمی‌شد، بلكه به روش‌های مختلف از آن نگهداری می‌كردند، به طور مثال آن را در نی‌هایی كه سر و ته آن بسته بود قرار می‌دادند.

قبل از آن كه روش‌های سرد كردن جدید متداول شود، سرد كردن مواد غذایی فقط در زمستان امكان داشت و به همین علت كالباس و سوسیس را در زمستان تهیه می‌كردند و می‌گذاشتند بماند و به‌علت وجود هوای سرد و خشك ، كم‌كم مقداری از رطوبت آن كاسته می‌شد كه در فصل تابستان قابل نگهداری باشد.

در اروپا هر كشور بر حسب سلیقه خود محصولاتی تهیه كرده و بسته به مكان آنها را نامگذاری كرده است. عموما شرایط اقلیمی و سلیقه‌های متفاوت باعث شده است كه انواع مختلف سوسیس و كالباس با ایجاد تغییرات در مراحل تولید از جمله خشك كردن ، نمك ‌سود كردن ، چاشنی زدن و دود دادن تولید شود.