وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

راههای بسیار مفید برای پاکسازی پوست‌

راههای بسیار مفید برای پاکسازی پوست‌
دکتر محسن غفارپور متخصص پوست و مو می‌گوید هر کسی می‌تواند پاکسازی پوست را خودش در منزل انجام بدهد

«پوستت کدر شده؟ برو آرایشگاه پوستت را پاکسازی کن!» این، جمله‌ای است که این روزها از زبان خیلی از خانم‌ها شنیده می‌شود ولی آیا پاکسازی پوست را باید در آرایشگاه انجام داد یا پیش متخصص پوست؟ و این کار چند بار در سال لازم است؟دکتر محسن غفارپور، متخصص پوست و مو، مدیر گروه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به این سوالات پاسخ می‌دهند….

سوال: آقای دکتر! برای پاک‌سازی پوست باید حتما رفت دکتر یا می‌شود توی آرایشگاه هم این کار را انجام داد؟
برای مراقبت از پوست یا تمیز کردن پوست و پاک‌سازی آن اصلا احتیاجی به آرایشگاه و مطب و متخصص نیست. خود فرد می‌تواند این پاک‌سازی را در منزل انجام دهد.

سوال: واقعا؟ چگونه؟
می‌توان از کِرِم اسید میوه (بین 5 تا 10 درصد) که خودش یک لایه‌بردار است و کار تمیز کردن پوست را انجام می‌دهد، استفاده کرد. متخصص پوست هم می‌تواند طی یک آموزش یک دقیقه‌ای به بیمارش روش پاک‌سازی پوست در منزل را یاد بدهد. بعد از بیرون آمدن از حمام، کافی است پوست رطوبت لازم را پیدا ‌کند تا با یک فشار مختصر در دو طرف جوش‌های سر سیاه و سرسفید، آنها را تخلیه کرد. احتیاج نیست که کس دیگری این کار را برای آدم بکند.

سوال: حالا اگر کسی خواست این کار را کس دیگری برایش انجام دهد بهتر است پیش متخصص پوست برود یا آرایشگر؟
خب، طبیعی است که ما توصیه می‌کنیم به متخصصان پوست مراجعه کنند تا روش صحیح پاک‌سازی را از آنها آموزش ببینند. همچنین فرد می‌تواند کِرِم‌های اسید میوه را که با نام AHA هست،‌از داروخانه‌ها تهیه کند و هفته‌ای 2 یا 3 بار از آن استفاده کند. این کِرِم‌ها پوست را کاملا تمیز می‌کنند و یک پوست مطلوب را به وجود می‌آورند و دیگر احتیاج نیست که کارهای اضافی انجام دهیم. مثلا بعضی‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم برای پوست‌مان آب‌رسانی انجام دهیم که اصلا نیازی به انجام این کارها نیست. اگر پوست‌شان اشکال دارد؛ مثلا اگر خشک است، باید از یک مرطوب‌کننده استفاده کنند و اگر پوست‌شان چرب است، دیگر نیازی به آب‌رسانی ندارد.

سوال: برای پاک‌سازی پوست از چه موادی استفاده می‌کنند؟
برای پاک‌سازی پوست از اسیدسالسیلیک 2 تا 5 درصد استفاده می‌شود و همین‌طور از اسید میوه 10 تا 15 درصد. این مواد را به صورت بیماران می‌مالند و این باعث می‌شود یک لایه از سطح پوست برداشته شود. خود بیمار می‌تواند شب‌ها اسیدهای میوه 10 درصد روی صورت‌اش بگذارد و صبح‌ها بشوید. می‌تواند یک لایه شاخی و بی‌مصرف روی پوست را به راحتی از بین ببرد. بعد از پاک‌سازی اگر پوست خشک است، باید حتما از مرطوب‌کننده استفاده شود و اگر پوست چرب است که احتیاج به چیز خاصی نیست، بنابراین کار خاصی نیست که شخص لازم باشد انجام دهد.

 
در ضمن این کِرِم‌های اسید میوه جدا از پاک‌سازی پوست، روشن‌کننده هم هستند، یعنی بعد از یک مدت استفاده از آن سطح پوست شفاف و رنگ پوست روشن می‌شود و همچنین بافت‌های میانی پوست را ترمیم و بازسازی می‌کند. معمولا پاک‌سازی پوست را بهتر است از سن 18 سالگی به بعد انجام داد ولی انسان از زمانی که شروع به راه رفتن می‌کند، بهتر است از ضدآفتاب استفاده کند. استفاده از ضدآفتاب مانع از پیری زودرس می‌شود.

سوال: گروهی از محصولات آرایشی به نام تمیز‌کننده معروف‌اند. این محصولات می‌توانند پوست را پاک‌سازی کنند؟
ببینید؛ دارو ماده‌ای است برای تسکین دادن بیماری‌ و جلوگیری از بعضی عوارض و بیماری‌ها و با تغییر دادن عملکرد ساختمان و یا عضوی در بدن اما برعکس، مواد آرایشی به محصولاتی گفته می‌شود که معمولا روی پوست، مو و یا ناخن استفاده می‌شود یا به صورت پودر پاشیده یا اسپری می‌شود و مقصود از استفاده از این محصولات آرایشی تمیز کردن پوست، زیبا کردن پوست و ایجاد جذابیت بیشتر در پوست است؛ به گونه‌ای که در ساختمان و عملکرد پوست، خللی به وجود نیاورد. محصولات آرایشی و بهداشتی را به 3گروه تقسیم می‌کنند:تمیزکننده‌ها یا شستشودهنده‌ها، مرطوب‌کننده‌ها و تونرها یا سفت‌کننده‌های پوستی.

سوال: تمیز‌کننده‌ها چه می‌کنند؟
تمیزکننده‌ها را معمولا به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که بتوانند چربی‌هایی که توسط غدد چربی‌ساز پوست ترشح شده‌اند و شوره‌هایی که روی پوست هستند (که مرتبا رها می‌شوند) و یا باکتری‌هایی که خارج از پوست، مو و ناخن قرار می‌گیرند را در خودشان حل کرده و از سطح پوست پاک کنند.

در حالی که تمیزکننده شستشوی سطح پوست و مو و ناخن را انجام می‌دهد و باید به گونه‌ای باشد که چربی‌های سطح شاخی که آخرین بخش پوست هست را از بین نبرد زیرا چربی‌هایی که بین سلول‌های شاخی هستند مانند سدی برای ورود میکروب‌ و سموم عمل می‌کنند و مانع خروج آب از پوست می‌شوند و موجب می‌شوند که پوست لطافت پیدا کند و دارای نرمی خاصی باشد اما اگر مواد شستشودهنده چربی‌های بین سلول‌های شاخی را از بدن ببرد، دیگر این سلول‌های شاخی قدرت دفاعی ندارند و همچنین سطح پوست، پوسته می‌شود و لطافت خود را از دست می‌‌دهد.

سوال: مرطوب‌کننده‌ها چه‌طور؟
مرطوب‌کننده‌ها یا نرم‌کننده‌ها باعث می‌شوند که پوست رطوبت پیدا کند و باعث شادابی پوست می‌شوند.

سوال: و تونرها یا سفت‌کننده‌ها؟
تونرها، موادی هستند که آنها را همیشه باید بعد از یک تمیزکننده که می‌تواند صابون، شامپو و یا یک شیرپاک‌کن باشد، استفاده کرد. تونرها حلال مواد باقی‌مانده از صابون‌ها و یا شیرپاک‌کن هستند که روی پوست مانده و باعث می‌شوند این باقی‌مانده‌ها پاک ‌شوند و رطوبت پوست بیشتر شود.

سوال: خیلی از خانم‌ها از تونر بعد از استفاده از کِرِم‌پودر استفاده می‌کنند. این کار، درست است؟
لوازم آرایشی مثل کِرِم‌پودرها را همیشه باید بعد از تونرها استفاده کرد. به این صورت که اول باید از یک تمیزکننده و یا شیرپاک‌کن و سپس از یک تونر استفاده کرد و بعد از اینکه پوست را تمیز کردیم، می‌توانیم از یک کِرِم‌پودر و یا پودر روی صورت استفاده کنیم. کِرِم‌پودرها ترکیب‌هایی رنگین هستند که برای زیباتر کردن پوست صورت استفاده می‌شوند و همچنین لکه‌هایی که در سطح پوست هستند را می‌پوشانند. ممکن است لکه کم‌رنگ یا پررنگ باشد؛ بنابراین کِرِم‌پودرها برای پوشاندن اشکالاتی که در سطح پوست هست، استفاده می‌شود. این کِرِم‌پودرها خاصیت ضدآفتاب دارند.

بنابراین ما باید از استفاده از کِرِم‌پودر دفاع کنیم زیرا وقتی ما از کِرِم‌پودر استفاده می‌کنیم، به چهره زیباتری می‌رسیم. یک سری کِرِم‌های گریم هم هستند که برای گریم پوست استفاده می‌شوند و قادرند پوست را بین 8 تا10 برابر در برابر سوختگی و یا تاثیرات مضری که اشعه فرابنفش روی سطح پوست می‌گذارد، محافظت کنند

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره