وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

5پیشگویی که درباره بشر تحقق یافت!

5پیشگویی که درباره بشر تحقق یافت!
دانشمندان زیادی در طول حیات خود به مطالعه و بررسی زندگی آینده بشر پرداخته اند و برخی از آنها پا را از محدوده مطالعه فراتر گذاشته و به پیشگویی‌هایی درباره بشر آینده پرداخته اند که این پیشگویی‌ها و تحقق آنها توسط یک نشریه علمی مورد بررسی قرار گرفته است.

– ورمور وینژ: «ورمور وینژ» از افرادی است که در زمینه نظریه پردازی درباره آینده فعال است. وی استاد دانشگاه «سن دیه گو»، فیزیکدان و متخصص علوم رایانه ای است.

 
«وینژ» در آثار خود از اثر آمارشناس و رمزگشایی به نام «آیروین جان گود» الهام گرفت. «گود» طی پژوهشی با عنوان «تفکر درباره اولین ماشین ابرهوشمند» اصرار داشت که انسان برای نجات نسل خود نیازمند خلق ماشینی خواهد بود که بسیار هوشمندتر از بشر باشد.
 
چنین ماشینی قادر خواهد بود بصورت مداوم خود را ارتقا داده و بدون مواجه با هیچ محدودیتی دامنه هوشمندی خود را  گسترش دهد. این ایده توسط «وینژ» و در قالب مقاله ای در سال1993 گسترش پیدا کرد.
 
وی اعتقاد داشت یگانگی تکنولوژیکی در اواسط قرن21 و بدون در نظر گرفتن بلایای گسترده بین المللی محقق خواهد شد. وی این ایده را در برخی از آثار علمی تخیلی خود نیز مورد بررسی قرار داده است.

-والت دیزنی: این فیلمساز مشهور، تاریخی و محبوب کودکان در سال‌های آخر عمر خود به شدت به آینده نگری و چگونگی ساخت شهرها در آینده علاقمند شده بود. وی تلاش کرد عقاید خود را در طرحی با نام «نمونه آزمایشی جامعه آینده» ارائه کند. در این جامعه وی قصد داشت شهری را با جمعیت 20 هزار نفر طراحی کند.

 
این شهر با تمامی تکنولوژی‌های پیشرفته ترکیب شده و به تدریج و به منظور کشف بهترین شیوه‌های ساختاری تغییر خواهد کرد. رویای «دیزنی» هیچگاه به واقعیت نپیوست.
 
وی تلاش بسیاری کرد تا با یافتن پشتوانه مالی این رویا را محقق کند. شمایل این طرح که در پارکی در دیزنی لند به چشم می خورد شباهت های ناچیزی به آرمانشهر «دیزنی» دارد.
 
وی همیشه ادعا می کرد که پس از مرگ بدن وی منجمد خواهد شد تا تمدن های آینده روزی بتوانند وی را به حیات بازگردانند. با وجود اینکه فرایند انجماد دامنه واقعی از تحقیقات علمی است اما انجماد «والت دیزنی» از حد افسانه پا را فراتر نگذاشته است.

-اچ.جی ولز: لیست افرادی که در دوران زندگی خود به پیشگویی درباره آینده پرداخته اند را می توان با نام بسیاری از نویسندگان علمی تخیلی پر کرد اما «ولز» یکی از معدود نویسندگانی است که پیشگویی‌های صریح و دقیقی را با انتظار برآورده شدن ارائه می کرد.

 
«ولز» در زمان حیات خود کتاب‌های غیر تخیلی را نیز منتشر کرده است اما بیشترین جاه طلبی های او را می توان در کتاب «شمایل حقایق آینده» مشاهده کرد. در این کتاب که در سال1933 به چاپ رسیده است وی از شکل گیری جنگ جهانی دوم در دهه1940 خبر می‌دهد که در آن از سلاح‌های بسیار مخرب استفاده شده و اکثر شهرهای بزرگ جهان نابود خواهند شد.
 
پیش بینی هایی که به شکلی باورنکردنی دقیق بودند. وی در ادامه اعلام کرد که این جنگ جهانی بواسطه شیوع بیماری جهانی به اتمام خواهد رسید و پس از آن حکومتی مستبد بر جهان حکمفرما خواهد شد که افکار علمی را پرورش خواهد داد تا زمانی که یک آرمانشهر جهانی بوجود آید. پیشگویی ای که تنها زمان قادر به تایید یا رد آن خواهد بود.

-باشگاه رم: در سال 1972م، اندیشکده باشگاه رم کتابی را با نام «محدودیت رشد» منتشر کرد که در آن از چگونگی تاثیر رشد جمعیت بشر و رشد مداوم اقتصادی بر جهان صحبت کرده است.

 
بر اساس پیشگویی این کتاب قرن 21 زمانی خواهد بود که بشر با تخریب منابع طبیعی با گرسنگی گسترده و فروپاشی اقتصادی مواجه خواهد شد.
 
این کتاب آشکارا با انتقادهای سنگین اقتصاد دانان مواجه شد. اما مطالعه ای که در سال2008 به انجام رسید نشان داد که پیش بینی این کتاب در زمینه تغییرات صنعتی، تولید غذا و جمعیت به شکلی حیرت آور درست از آب درآمده است.

-آلوین تافلر:
در سال1970م، رایانه‌ها همچنان در سطحی ابتدایی قرار داشتند و رایانه‌های خانگی و اینترنت افق دوردست دیدگاه بشر به شمار می رفت. طی این سال «آلوین تافلر»، نویسنده و فیلسوف مشهور آمریکایی کتاب «شوک آینده» را منتشر کرد.
 
وی در این کتاب اظهار داشت که موج تغییرات تکنولوژیکی به زودی به سطحی خواهد رسید که بشر را از خود بی خود، منفصل و ویران به جا خواهد گذاشت. «تافلر» اعتقاد داشت بشر در این دوره از عصر صنعتی به عصر ابر صنعتی پا خواهد گذاشت که اکنون به عصر اطلاعات شهرت یافته است.
 
وی همچنین از ترکیب لبریزی اطلاعات برای توضیح پیامدهای روانشناسانه عصر اطلاعات استفاده کرده است. به گفته وی افراد در این عصر به صورتی ثابت بمباران اطلاعاتی خواهند شد که این پدیده آنها را در تصمیم گیری گیج و ناتوان خواهد ساخت.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره