وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

برترین داستان‌های جنایی دهه گذشته

برترین داستان‌های جنایی دهه گذشته
به گزارش خبر آن لاین، روزنامه کریستین ساینس مانیتور، پنج کتاب برتر داستانی در حوزه جنایی در یک دهه اخیر را معرفی می‌کند که هر کدام به نوعی در جستجوی عدالت و قضاوت در قرون 19 و 20 میلادی در انگلیس و شیکاگو اتفاق می‌افتند.
به نقل از کریستین ساینس مانیتور، زمان زیادی طول نکشید که داستان جنایت قابیل و کشته شدن هابیل در کتاب‌های مقدس عهد عتیق آورده شد تا فرم این گونه داستان‌نویسی بنیان نهاده شود و هزاران سال بعد از این تاریخ‌نگاری کتاب‌های مقدس، داستان‌نویسی درباره جنایت‌ها و تاریخ‌های جنایت به موضوعی مهم در ادبیات تبدیل شد که به گفته اهالی این حوزه این گونه کتاب‌ها چراغی را در گذشته روشن می‌کنند تا آینده قابل رویت باشد.
 
روزنامه کریستین ساینس مانیتور، پنج کتاب برتر داستانی در حوزه جنایی در یک دهه اخیر را معرفی می‌کند که هر کدام به نوعی در جستجوی عدالت و قضاوت در قرون 19 و 20 میلادی در انگلیس و شیکاگو اتفاق می‌افتند.

1. شیطان در شهر سفید: قاتل، جادو و دیوانگی بازاری که آمریکا را تغییر داد/ اریک لارسون (2003)
یکی از بهترین داستان‌های جنایی در تمام طول تاریخ است که حول و حوش نمایشگاه جهانی شیکاگو در سال 1893 اتفاق می‌افتد. شهری با ازدحام عجیب جمعیتی بیش از 27 میلیون نفر که شرایط را برای جنایت‌های اولین قاتل زنجیره‌ای مشهور در آمریکا فراهم می‌کند.

 
لارسون که کتاب بعدی‌اش با عنوان «گیج شده» نیز درباره یک قاتل زنجیره‌ای در شیکاگو نوشته شده است در این کتاب به طور همزمان به دو موضوع متفاوت قتل و برگزاری جشن‌ها و جشنواره‌ها و کارناوال‌های فرهنگی در شهر شیکاگو می‌پردازد.

2. برای هیجان آن: قاتلی که شیکاگو را شوک زده کرد/ سیمون باتز (2008)
داستان به سال 1924 برمی‌گردد که دو جوان نابغه به خاطر تفریح و هیجان، نوجوانی را در شیکاگو می‌کشند که داستان کتاب باتز نیز بر اساس این رویداد واقعی نوشته شده است. اتفاقی که هنوز هم در سیستم‌ قضایی آمریکا به عنوان یک شوک عظیم محسوب می‌شود.

 
نویسنده کتاب در این شاهکار ادبیات جنایی ریسمان‌های متعددی را به هم گره زده است تا بتواند کلافی منظم از موضوعاتی مثل ملالت و خستگی انسان‌ها و ناامیدی آنها در دنیای معاصر، روحیه ضد یهودی، مجازات اعدام و تاثیر روانشناسی در قتل و داستان وکلا در طول زمان ببافد. باتز جنجالی‌ترین دادگاه رسیدگی به امور جنایی در قرن اخیر را در قالب داستان و شخصیت‌های مستعار برای مخاطب خود روایت می‌کند.

3. جلسه محاکمه نگهبان جهنم: دستگیری قاتل مارتین لوتر کینگ/ هامپتون سیدز (2010)
«مارتین لوتر کینگ» کشیش سیاه‌پوستی که در فضای سال‌های نژادپرستی آمریکا در سال 1968 وارد ممفیس، ایالت تنسی آمریکا می‌شود و در همان سال توسط مجرمی ناشناس تعقیب و به قتل می‌رسد، دستمایه کتاب هامپتون سیدز شده است؛ که در سال جاری ماجراهای دهه 60 آمریکا و اوضاع و احوال نژادپرستی آمریکا را در قالب یک داستان جنایی بیان می‌کند.

 
هامپتون سیدز همچنین تاثیر این جنایت را بر مردم این شهر و شهرهای اطراف به صورت داستانی بررسی می‌کند. در کنار قصه شلیک گلوله‌ای در عصر یکی از روزهای ماه آوریل و مسائل اجتماعی مربوط به تجارت آزاد سلاح در کشورهای غربی، سیدز به طور کافی و موثر مخاطب خود را به دنیای آمریکای سال‌های قبل از این ماجرا می‌برد و مخاطب می‌تواند آمریکای زشت و زیبا را در ممفیس ملاقات کند.

4. قطعه عجیبی از بهشت/ تری جنتز (2006)
یک بازجوی قتل که خود قربانی تحقیقات خود می‌شود بعد از 15 سال ناکامی به گذشته برمی‌گردد تا ماجرای سربه‌مهر شده‌ای را کشف کند که در شهر کوچک اورگون اتفاق افتاده بود. داستانی که در نهایت باعث می‌شود خود در حمله گروه‌های ناشناس در سال 1977 کشته شود.

 
در جریان تحقیقات درباره اینکه چه اتفاقی برای دوستش افتاده است، وی با اشخاصی درگیر می‌شود که هر کدام سرنخ‌هایی از ماجرا را به دست می‌دهند. داستان کتاب بیشتر به ماجرای داستان‌های کارآگاه‌های کلاسیک دهه هفتاد اروپا شباهت دارد که درباره تصمیمات حساس افراد در لحظه‌های خطرناک زندگی‌شان حرف می‌زند که می‌توان آن را در رده داستان‌های جنایی به شمار آورد.

5. سوءظن‌های آقای ویچر: یک قاتل زنجیره‌ای و تلاش‌های یک کارآگاه عصر ویکتوریا/ کیت سامرسکل (2008)
در سال 1860 جنازه پسری جوان در حومه یکی از شهرهای انگلیس عصر ویکتوریا پیدا می‌شود که نویسنده رمز و رازهای بسیاری را از رهگذر روایت این قتل برای خواننده عصر جدید بیان می‌کند. کارآگاه داستان فکر می‌کند که او به خاطر کشف حقیقت یک قتل از سوی قاتل کشته شده است ولی نمی‌تواند شخص اصلی را گرفتار کند. بر خلاف ادعای بعضی از رسانه‌ها این کتاب به هیچ وجه از روی داستان‌های آگاتا کریستی الهام نگرفته است و به جای آن سعی کرده بیشتر تنش‌های عمیق در جامعه انگلیس را به تصویر بکشد.