وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

اقدام خودسرانه بانك‌ها در ثبت شماره حساب مردم!

اقدام خودسرانه بانك‌ها در ثبت شماره حساب مردم!
 "هیچ یك از بانك‌ها حق ندارند، راسا نسبت به اعلام شماره حساب مشتریان خود به این سامانه اقدام كنند." این اولین واكنش یك مقام دولتی ـ استاندار تهران ـ نسبت به اتفاق ناخوشایند و خارج از اخلاق برخی بانك‌ها نسبت به ثبت خودسرانه شماره حساب مشتریان در سامانه وزارت رفاه و تامین اجتماعی برای دریافت نقدی یارانه‌ها بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در حالی دیروز علاوه بر تهران، از قم و قزوین نیز خبر رسید كه مردم پس از مراجعه به پایگاه اینترنتی وزارت رفاه برای ثبت شماره حساب سرپرست خانوار با جمله "شماره حساب شما پیش از این ثبت و تایید شده و در حال حاضر امكان تغییر آن وجود ندارد" مواجه شدند كه اغلب این شماره حساب‌ها نیز مربوط به یك بانك بود.

اما واكنش مدیران این بانك به این خبر چیزی جز تكذیب اصل ماجرا نبود، در حالی كه به نظر نمی‌رسد ثبت شماره حساب مشتریان این بانك در چنین حجم گسترده‌ای ناشی از یك اشتباه باشد، بلكه شاید طلب زیاد این بانك دولتی از مشتریان استفاده كننده از تسهیلات باعث شده مدیران آن از این طریق به فكر وصول مطالباتشان باشند، یا هر دلیل نامعلوم دیگری!

استاندار تهران نیز روز گذشته مقابل این اتفاق موضع گیری خاصی داشت كه گفت "هر چند این بانك‌ها اعلام كردند قبلا رضایت مشتری را از این بابت جلب كرده‌اند، اما احساس می‌شود این اقدام شایسته نیست تا شماره حساب مشتریان بانك‌ها به صورت غیابی وارد این سامانه شود" ولی مشخص نشد افرادی كه با این موضوع مواجه شده‌اند چگونه می‌توانند نسبت به تغییر شماره حساب و احقاق حق خود و یا حتی اعتراض و شكایت از بانكی كه چنین كاری را كرده اقدام كنند.

وزارت رفاه برای پیگیری موضوع ثبت شماره حساب‌های بانكی دو شماره تلفن اعلام كرده كه متاسفانه جوابگوی حجم زیاد مراجعه كنندگان نیست و دائما از دسترس خارج است، اما خبرنگار ایسنا شب گذشته پس از تلاش بیش از یك ساعته خود توانست با این سامانه تماس برقرار كند.

نتیجه این تماس تلفنی با طرح این سوال كه "بانكی به طور خودسرانه شماره حساب من را در سامانه وزارت رفاه ثبت كرده ‌است، چطور امكان تغییر این شماره وجود دارد؟" این بود كه "فعلا امكان تغییر شماره حساب وجود ندارد،‌ اما این امكان به زودی برقرار می‌شود".

همچنین اپراتور این سامانه تلفنی در پاسخ به این سوال كه "آیا كار تغییر شماره حساب‌ها پس از واریز یارانه‌ها آغاز می‌شود؟" گفت: "تا زمانی كه همه مردم شماره حساب دلخواهشان را به ما اعلام نكنند، یارانه‌ها واریز نخواهد شد، بنابراین مردم باید منتظر اعلام ما برای تغییر شماره حسابشان باشند".

او همچنین درباره اینكه چگونه و با چه اجازه‌ای یك بانك مشخص شماره حساب افراد را در این سامانه ثبت كرده ‌است، گفت: "در این مورد اطلاعی ندارم، ولی به هر حال جای نگرانی نیست و مردم می‌توانند این شماره حساب را بعدا تغییر دهند".

با اتفاق اخیر، می‌توان گفت پس از خوشه‌بندی خانوارها كه حتی توسط شخص رییس جمهور هم مورد اعتراض قرار گرفت، ثبت خودسرانه شماره حساب‌ سرپرستان خانوار در سامانه وزارت رفاه دومین اقدام در مراحل اجرایی هدفمند كردن یارانه‌هاست كه مورد اعتراض قرار می‌گیرد.