وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تفاوت اثر ازدواج بر زنان و مردان چگونه است؟!

تفاوت اثر ازدواج بر زنان و مردان چگونه است؟!
هنوز این سوال باقی می‌ماند که چرا یک ازدواج معمولی برای یک مرد معمولی سلامت‌بخش‌تر از یک زن معمولی است.
دکتر تیموتی جی لوینک استادیار بخش بوم‌شناسی انسانی در دانشگاه تگزاس به این مسئله پرداخته است.
او می‌گوید:‌ "مردان همسران‌شان را به عنوان حمایت‌کننده اصلی‌شان در نظر می‌گیرند، کسی که همیشه می‌تواند با او درباره مشکلات‌شان صحبت کنند. اما زنان شبکه حمایتی بزرگتری دارند. آنها می‌توانند از سایر روابط برای کسب حمایت عاطفی استفاده کنند. به این ترتیب حمایتی که زنان با ازدواج در سطح روانی- اجتماعی به دست می آورند، به اندازه حمایتی که مردان کسب می‌کنند، نیست."
دکتر دبورا بل روانشناس از دانشگاه بوستون هم این نظر را تایید می‌کند. دکتر بل بیش از 20 سال است که اثرات سلامت‌بخش روابط عاطفی را بررسی می‌کند. او نیز دریافته است که تنها زنان با ازدواج‌های شاد از از لحاظ بهبود سلامتی ازدواج سود می‌برند، ‌اما مردان متاهل چه ازدواج‌شان رضایت‌بخش باشد و چه نه،‌ از لحاظ بهبود سلامتی از آن نفع می‌برند!

اما چرا این اینگونه است؟ به گفته دکتر بل یک دلیل آن است که ظاهرا زنان به جنبه‌های منفی روابط‌شان حساس‌تر از مردان هستند. دلیل دیگر این است که زنان حمایت بهتری نسبت به مردان از همسرشان انجام می‌دهند.

دکتر بل می‌گوید:‌"نکته جالب‌توجه این است که مردان عمدتا حمایت عاطفی را از همسرشان دریافت می‌کنند. اما زنان متخصص فراهم‌آوردن حمایت عاطفی برای خودشان هستند. اجتماعی شدن زنان و موقعیت اجتماعی غیرمسلط آنها به زنان آموخته است به نیازهای دیگران توجه کنند- و بیشتر از مردان‌ اعتقاد دارند که باید نیازهای دیگران برآورده شود. زنان اغلب زندگی‌شان برای فراهم آوردن حمایت از دیگران صرف می‌کنند."
این امر به معنای آن نیست که مردانی همسرانی حمایت‌کننده نیستند یا نمی‌‌توانند باشند. شکی نیست که آنها هم می‌تواند اینگونه باشند و زنان هم ممکن است همسرانی بد باشند. اما به طور میانگین زنان به عنوان همسر گرایش دارند،‌ که نقش حمایتی را ایفا کنند. یک مرد معمولی حمایت بیشتری از همسرش کسب می‌کند تا یک زن معمولی از همسرش.
شواهد در این مورد از بررسی‌ در مورد چگونگی روابط زنان و مردان به دست آمده است. دکتر بل می‌گوید مردان "و زنان" هنگامی وقت‌شان را با دیگر زنان می‌گذرانند،‌ احساس تنهایی کمتری می‌کنند. در مقابل زمانی که به همراه به مردان صرف می‌شود،‌ اثری در کاهش احساس تنهایی ندارد. هم زنان و هم مردان در هنگام استرس به زنان برای حمایت عاطفی روی می‌آورند.
دکتر بل می‌گوید:‌ "خود من پس از ازدواجی طولانی با یک مرد فوق‌العاده، بیوه شدم. یک ماه پیش دوباره ازدواج کردم. الان هم شوهری عالی دارم. فکر نمی‌کنم که مردان توانایی ارائه حمایت عاطفی را نداشته باشند. مسئله این است که همه آنها در انجام این کار موفق نمی‌شوند."