وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آیا افسانه پنیر باعث خنگی می شود،صحیح است؟

آیا افسانه پنیر باعث خنگی می شود،صحیح است؟
تصور می‌ شود که خوردن پنیر سبب كاهش هوش و به قولی خنگ شدن‌ می‌شود. در حالی كه متخصصان تغذیه این موضوع را رد كرده و تاكید می‌كنند كه این یك باور اشتباه است. پنیر یك ماده غذایی بسیار غنی از پروتئین و كلسیم است و به همین دلیل ماده غذایی با ارزشی محسوب می‌شود. در عین حال یك ماده خیلی خوب برای تامین لبنیات مورد نیاز بدن است.
دكتر نسرین امیدوار ، متخصص تغذیه می‌گوید: پنیر در رژیم غذایی بسیار با ارزش است و باید خیلی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
وی با رد تاثیر مصرف پنیر در كم شدن هوش افراد می‌افزاید: یكی از بهترین جاهایی كه می‌توان از این ماده پرارزش استفاده كرد، صبحانه است.

پنیر، هم غذایی سهل‌الهضم است و هم معمولا به علت این كه پرچربی نیست مصرف آن با نان، تركیب بسیار با ارزشی خواهد بود. پروتئین موجود در پنیر فراوان و از كیفیت خوبی برخوردار بوده و تقریبا دارای تمامی اسید آمینه‌های ضروری مورد نیاز بدن است.

به گفته این متخصص تغذیه، اگر بتوان در وعده صبحانه در كنار پنیر، سبزیجاتی مانند خیار و گوجه یا مانند برخی از مردم نقاط كشور مغز گردو و یا بادام مصرف كرد، تركیب كاملی خواهد بود.
دكتر امیدوار معتقد است كه اصلا ضرورتی ندارد پنیر با گردو مصرف شود، چرا كه گردو یا بادام تنها یك كامل كننده خوب هستند و چنانچه پنیر به طور خالص مصرف شود هیچ لطمه‌ای به بدن نمی‌زند.

وی می‌گوید: مهم این است كه تعادل بین كلسیم و فسفر در برنامه غذایی حفظ شود. چرا كه اگر از منابعی كه از كلسیم غنی بوده مانند پنیر استفاده شود و از مواد دارای فسفر، آهن و سایر املاح مهم استفاده نكنیم تعادل بدن به هم می‌خورد.

دكتر امیدوار تاكید می‌كند:‌تاكنون شواهد علمی مبنی بر این موضوع كه اگر پنیر زیاد مصرف شود هوش انسان آسیب می‌بیند مشاهده نشده است.
اگر این تعبیر درست بود، فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها كه بیش از 100 نوع پنیر دارند، باید دارای ضریب هوشی پایینی می‌‌بودند، ولی این‌طور نیست چون واقعیت آن است كه خوردن پنیر در حد اعتدال مشكلی را برای افراد ایجاد نمی‌‌كند.
 
مصرف كافی كلسیم برای كنترل وزن
برای افرادی كه به اندازه كافی كلسیم و ویتامین D مصرف می‌كنند به خصوص از طریق فرآورده‌های لبنی كم‌چرب كاهش وزن در آنها بهتر رخ می‌دهد . رئیس سابق انجمن تغذیه هم اعتقاد دارد كه مصرف كافی كلسیم و ویتامین D در كنترل وزن موثر است و منبع مهم كلسیم گروه لبنیات مانند پنیر است.

دكتر امیدوار می‌افزاید: اگر در ایران مانند خیلی از كشورها این قانون وجود داشت كه لبنیات به خصوص شیر با ویتامین D غنی می‌شد، در حال حاضر این منبع غنی ویتامین D در وعده‌های غذایی موجود بود.