وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

استفاده از دریاچه نمک برای عکسبرداری ماهواره‌ای

استفاده از دریاچه نمک برای عکسبرداری ماهواره‌ای
دانشمندان قصد دارند برای تنظیم توازن سفیدی یا وایت بالانس دوربین ماهواره ای از دریاچه نمکی و خشک شده "تاز" در جنوب ترکیه به عنوان کارت خاکستری استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دوربینهای معمولی زمینی برای تنظیم توازن سفیدی یا به اصطلاح عکاسها وایت بالانس از شیوه ای بسیار پیش پا افتاده و ساده استفاده می کنند: باید صفحه ای سفید را در برابر لنز دوربین نگه داشته و از آن عکس گرفت. شیوه ای که به کارت خاکستری شهرت داشته و به منظور جلوگیری از ایجاد خطاهای رنگی تحت تاثیر حرارت مختلف نورها در یک صحنه انجام می گیرد.

اکنون گروهی از دانشمندان انگلیسی قصد دارند به همین شیوه توازن سفیدی ماهواره ای را که برای اولین بار قصد عکسبرداری از زمین را دارد تنظیم کنند اما این بار به جای استفاده از کارتی سفید یا خاکستری در برابر لنز دوربین ماهواره از کل دریاچه خشکیده "تاز" به عوان کارت سفید استفاده می کنند.

طی دو هفته آینده دانشمندانی از سرتاسر جهان به منظور محاسبه میزان بازتاب نوری ایجاد شده در این دریاچه حضور خواهند یافت. این تیم محاسبات خود را در زمینی انجام خواهند داد که حرارت آن در طول روز می تواند تا 122 درجه نیز افزایش پیدا کند. سپس نتایج این محاسبات با اطلاعات ثبت شده ماهواره مقایسه خواهند شد.

توازن سفیدی برای پرداخت درست رنگها بسیار ضروری است، عکاسان معمولا این تنظیمات را بر اساس نوع حرارت منبع نوری مانند خورشید (نور گرم) یا چراغ فلورسنت (نور سرد) برای جلوگیری از آبی یا زرد شدن عکسها انجام می دهند.

چنین تنظیماتی برای ماهواره ها هم حیاتی به شمار می روند زیرا ماهواره های رصد کننده کوچکترین تغییرات را برای ردیابی تغییرات جوی زمین، تخریب سواحل و بلایای طبیعی  به ثبت می رسانند. در صورتی که تجهیزات ماهواره ها به درستی تنظیم نشده باشند، محاسبات ماهواره ای نیز دقیق نخواهند بود و از آنجایی که فرایند پرتاب ماهواره به مدار زمین منجر تغییر تنظیمات ماهواره می شود، کنترل آنها با استفاده از ابزاری استاندارد برای اصلاح نقصهای جزئی می تواند در نتیجه محاسبات تاثیر گذار باشد.

دریاچه تاز در جنوب ترکیه یکی از هشت کارت خاکستری زمینی بین المللی و استانداردی است که می توان از آنها برای تنظیم دوربینهای ماهواره ها در جهان استفاده کرد.

بر اساس گزارش پاپ ساینس، محاسبات بازتابهای نوری دریاچه تاز توسط دانشمندان لابراتوار ملی فیزیک انگلستان اولین قدم برای ارائه خدمات تنظیم سازی ماهواره ها با کمک زمین در سطح جهان خواهد بود.