وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

رومینا محقق ۱۲ ساله، جوان ترین فیلمساز ایرانی

رومینا محقق ۱۲ ساله، جوان ترین فیلمساز ایرانی
رومینا محقق كه ۱۲ سال سن دارد، تاكنون جوایز مختلفی در سطح داخلی گرفته و اخیرا برای ساخت فیلمی در جشنواره ی «فرهنگ اردوهای تركیه» جایزه سوم را دریافت كرده است، او می گوید: «تا زمانی كه اسكار نگیرم خودم را فیلمساز نمی دانم.»

این فیلمساز نوجوان به همراه پدرش محسن محقق با حضور در محل از ورودش به دنیای فیلم سازی گفت و از اینكه باید بهترین كارگردان دنیا بشود.

رومینا می گوید: «اولین مستندم را در ۸ سالگی ساختم. در آن دوران پسربچه ای افغانی نزدیك منزل ما كاغذ را از زباله ها جدا می كرد. به نظرم سوژه مناسبی برای یك فیلم مستند بود. از پدرم كه در كار مستندسازی فعال بود، خواستم كه فیلمی درباره این پسربچه بسازد اما پدرم می گفت:«این موضوع برایم جذابیت ندارد واگر می خواهم فیلمی در این باره ساخته شود باید خودم آن را بسازم» و من اولین فیلمم را درمدت زمان ۹ دقیقه و با نام «راه بلند» ساختم.»

او در عین حال ساخت فیلم و ورودش به عالم سینما را مدیون همراهی های پدرش می داند و ادامه می دهد:«واقعا اگر كمك های پدرم نبود، نمی توانستم فیلم بسازم. البته راهنمایی ها و همراهی پدر تا حدی بود و بخش های مختلفی از كار را خودم انجام می دادم. مثلا برای دعوت از عوامل فیلم، فقط پدر شماره افراد را به من می داد و دعوت از آنها بر عهده خودم بود. كمی كار كردن با بزرگ ترها برام سخت بود، اما با راهنمایی های پدر بالاخره این مسایل را یاد گرفتم.»

رومینا اولین ساخته سینمایی اش موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره رشد می شود و این جایزه دلیلی برای فعالیت های بیشترش در زمینه فیلمسازی می شود. او ادامه می دهد:«بعد از «راه بلند» برای دومین فیلمم از داستانی كه در یكی از نشریات چاپ شده بود استفاده كردم و با كمی تغییر در آن، فیلم داستانی كوتاه «جعبه ای پراز مهر» را ساختم كه بعدها این فیلم هم جوایزی گرفتم.»

او مدتی است مستند « اندیشه» را درباره مثبت اندیشی كلید زده است كه هنوز زمان پایان آن مشخص نیست.

رومینا درباره ی جایزه ای كه اخیرا در جشنواره ی تركیه گرفته است، توضیح می دهد:«پس از آشنایی با فوندا ازایورت كه یكی از داوران جشنواره رشد بود، به جشنواره ای در تركیه دعوت شدم و در پایان آن جشنواره هم سفارش ساخت چند فیلم داده شد كه یكی از آنها را من ساختم، آن فیلم توانست جایزه سوم جشنواره ی تركیه را بگیرد.»

این فیلم ساز نوجوان پدرش را تنها استادش در دنیای سینما می داند و از هنرمندانی چون ابراهیم حاتمی كیا، ابوالفضل جلیلی و آزیتا حاجیان به عنوان سینماگران كه درمقاطع مختلف، او را راهنمایی كردند،نام می برد.

رومینا كه در مقطع راهنمایی درس می خواند از مدیر و معلم هایش كه با او همكاری می كنند تشكر كرد و می گوید:«همیشه طوری برنامه ریزی می كنم كه فیلم سازی به درسم لطمه ای نزند.»

محسن محقق ـ پدر رومینا ـ كه فیلم مستند می سازد و در زمینه ی تجهیزات سینمایی و ویدیویی فعال است، هم یادآور می شود:«هنگامی كه «رومینا» در هشت سالگی پیشنهاد ساخت سوژه ای را با من در میان گذاشت به او گفتم كه اگر مایل است باید خودش این كار را انجام دهد و بدین ترتیب رومینا وارد حرفه سینما شد. البته او از شش سالگی هم در یكی از فیلم هایم و « گوشواره» ساخته وحید موسائیان بازی كرد.»

وی ادامه می دهد: «زمانی كه قرار شد رومینا اولین فیلمش رابسازد، طی ۶ تا ۷ ماه آموزش های لازم را دید و تمام موارد از جمله نحوه نگارش، دكوپاژ، انتخاب و ارتباط با عوامل و … را به واسطه خودم فرا گرفت و بعدها هم تهیه و در مواردی تصویربرداری فیلم هایش را هم خودش بر عهده گرفتم.»

پدر رومینا كه تاكنون سه اختراع سینمایش به ثبت رسیده است، درپاسخ به اینكه چقدر رومینا فیلم های روز را می بیند، توضیح داد: «زیاد نمی گذارم كه رومینا فیلم های ایرانی ببیند. از میان فیلم های خارجی هم برخی فیلم ها را انتخاب كرده و به او می دهم و قرار است از چندی دیگر او فیلم « نامزدی ابدی» را در كامپیوتر بریزد و تعداد پلان ها و سكانس های آنها را به من بگوید، در غیر این صورت از این پس دیگر من به او اجازه ساخت فیلم نمی دهم.»

محقق درباره ی چگونگی آموزش «رومینا» می گوید:«به واسطه ی كتاب « نمابه نما» كه در تمام دانشگاه های دنیا تدریس می شود و ازمراجع مهم فیلمسازی به شمار می رود از پیش تولید تا مراحل پس تولید رابا او مرور كرده ام، بند بند این كتاب را با هم خوانده ایم. اما هیچ گاه «رومینا» به آموزشگاه ی نرفته كه متاسفانه آموزشگاهی مناسبی هم وجود ندارد.»

وی سپس از طرحی كه «رومینا» برای ساخت فیلم بلندش آماده كرده است،یاد می كند و ادامه می دهد:«اكنون مدتی است، «رومینا» طرح فیلم بلندش را آماده كرده است، اما متاسفانه در اداره نظارت و ارزشیابی صدور پروانه ساخت را به زمانی موكول كرده اند كه رومینا ۳۰ ساله شود.

این طرح كه به عنوان اولین فیلم بلندش خواهد بود،داستانی علمی ـ تخیلی دارد و با حضور ۴۰۰ بازیگر بین ۸ تا ۱۲ ساله ساخته می شود. ما برای این كار تا آخر سال صبر می كنیم،اگر در ایران این شرایط فراهم نشد، تركیه وعده هایی داده است و ما به ناچار در تركیه فیلم را خواهیم ساخت.»

محسن محقق در بخش دیگری از این گفت وگو از چگونگی حمایتش از دخترش می گوید:«اگر من نباشم امكان ندارد كه رومینا بتواند فیلمی بسازد. اما حمایت های من به زمان پیش از ساخت برمی گردد. در آن زمان ما درباره سبك، دكوپاژ و … تمام صحبت ها را می كنیم و من به عنوان یك مشاور در كنار او هستم. اما پس از این مرحله و زمانی كه فیلمبرداری شروع می شود، دیگر هیچ حرفی نمی زنم و حتی اگر خودم هم فیلمبردار باشم و او بدترین نماها را هم بخواهد، برایش می گیرم تا اگر تصمیم اشتباهی هم گرفته باشد، تنبیه شود.»

رومینا محقق دانش آموز سال اول راهنمایی و متولد ۱۳۷۷ است. او نویسنده و كارگردان مستند

«راه بلند» (۱۳۸۶) و كارگردان فیلم كوتاه « جعبه ای پر از مهر» (۱۳۸۷) بوده و اكنون فیلم مستند داستانی« اندیشه» رادر دست تولید دارد و تاكنون جایزه اول جشنواره بین المللی فیلم رشد (۱۳۸۶) (بخش دانش آموزان فیلمساز) و جایزه نیلوفر طلایی جشنواره پروین اعتصامی (۱۳۸۶) را برای فیلم « راه بلند» و تندیس طلایی جشنواره كودك (۱۳۸۶) و جایزه سوم جشنواره ایوان آینه (۱۳۸۶) را برای كارگردانی « جعبه ای پر ازمهر» گرفته است. او همچنین داور بخش دانش آموزی سی و نهمین جشنواره رشد هم بوده است.