وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

پاسخ روسیه به پیشنهاد هسته ای ایران

پاسخ روسیه به پیشنهاد هسته ای ایران
مسکو به پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم مشترک با تهران را برای تولید سوخت هسته ای در خاک  روسیه پاسخی مبهم داد و آن را منوط به بررسی های بیشتر دانست.

به گزارش عصر ایران ، روزنامه الحیات چاپ لندن در شماره امروز شنبه خود نوشت:"سرگی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که تحریم های شورای امنیت علیه ایران، همکاری با این کشور را در زمینه کاربرد صلح آمیز انرژی هسته ای از جمله ساخت نیروگاه های آب سبک ، منع نمی کند."

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز پنجشنبه گذشته گفته بود تهران پیشنهاد کرده است کنسرسیوم مشترکی با مسکو برای تولید سوخت هسته ای ایجاد شود.

براساس این پیشنهاد، سوخت هسته ای توسط کنسرسیوم مشترک در خاک روسیه تولید می شود.

معاون وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: مشکل اصلی در شکیل کنسرسیوم هسته ای با ایران، مسئله غنی سازی اورانیوم است که ممکن است در زمینه های نظامی کاربرد داشته باشد.

ریابکوف ادامه داد: اطلاعاتی را درباره اینکه ایران تصمیم گرفته برای اهداف نظامی،  غنی سازی کند در اختیار نداریم ولی اعتماد کاملی هم نداریم که کل برنامه هسته ای ایران، صلح آمیز است. به همین دلیل اظهارات صالحی برای تشکیل کنسرسیوم هسته ای با روسیه، نیازمند تحلیل بیشتری است.

پیشنهاد ایران برای تشکیل کنسرسیوم با روسیه با هدف تولید سوخت هسته ای برای نیروگاه اتمی بوشهر مطرح شده بود.

نیروگاه اتمی بوشهر روز شنبه هفته گذشته با آغاز سوخت گذاری، راه اندازی شد. این سوخت تنها نیاز نیروگاه را برای یک سال کفایت می کند.

روسیه پیمانکار ساخت و تهیه سوخت نیروگاه اتمی بوشهر است.

ایده تشکیل کنسرسیوم بین المللی برای تولید سوخت هسته ای در خارج از ایران، حدود دو سال پیش از سوی کشورهای 1+5 (کشورهای عضو دائم شورای امنیت و آلمان) مطرح شد ولی ایران آن را رد کرد.