وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

شباهت‌ها باعث جذب انسان‌ها می‌شوند یا تفاوت‌ها؟

شباهت‌ها باعث جذب انسان‌ها می‌شوند یا تفاوت‌ها؟
بسیاری تصور می‌کنند شخصیت انسان‌ها بعد از ازدواج به یکدیگر شبیه می‌شود و هر چه زمان بیش‌تری از ازدواج یک شخص می‌گذرد این شباهت‌ها بیش‌تر می‌شود.آیا حقیقت دارد؟

اما تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد این موضوع درست نیست بلکه انسان‌ها از همان ابتدای شروع روابط به دنبال اشخاصی شبیه به خود می‌گردند. دانشمندان معتقدند انسان‌ها بر اساس شخصیت و تمایلات خود دست به انتخاب همسر می‌زنند و بر خلاف تصور بسیاری تفاوت‌ها باعث جذب آن‌ها به یکدیگر نمی‌شوند.

نتایج این تحقیقات در نشریه شخصیت و تفاوت‌های فردی به چاپ رسیده است.
محققان از قبل هم می‌دانستند همسران بیش از سایر مردم به یکدیگر شبیه هستند، اما هنوز به توضیح قانع کننده‌ای در این مورد دست پیدا نکرده بودند.

دکتر میکیلا هامبد در کلینیک روانشناسی دانشگاه میشیگان استیت در این باره گفت: برای توضیح این رویداد دو نظریه وجود دارد. یک نظریه این است که انسان‌ها با گذشت زمان روی شخصیت همسر خود تاثیر گذاشته و سعی می‌کنند او را شبیه خود کنند. نظر دوم این است که آن‌ها در همان آغاز امر شخصی را برای همسری خود انتخاب می‌کنند که خصوصیاتی مشابه با آن‌ها داشته باشد.

برای فهمیدن این موضوع، دانشمندان تحقیقاتی رو روی هزار و 296 زوج انجام دادند که در نوع خود یکی از بزرگ‌ترین مطالعات در این زمینه به شمار می‌آید. هر کدام از این زوج‌ها بین 2 تا 19 سال بود که با یکدیگر زندگی می‌کردند.

برای فهمیدن شخصیت هر فرد، پرسشنامه‌ای شامل 198 سوال تهیه شد تا رفتار و ویژگی‌های هر نفر به طور دقیق مشخص شد. بر همین اساس شخصیت هر فرد در دسته‌ اجتماعی، بلندپرواز، افسرده، خشن، آینده‌نگر و مانند آن‌ها تقسیم بندی شد.

تفاوت‌ها باعث جذب انسان‌ها نمی‌شود
این تحقیقات نشان داد بر خلاف تصور بسیاری، گذشت زمان باعث شبیه شدن زوج‌ها به یکدیگر نمی‌شود. برای مثال هیچ رابطه‌ای بین زمان سپری شده از ازدواج هر فرد و شباهت شخصیت‌های آن‌ها دیده نشد. به این ترتیب می‌تواند علت شباهت همسران را در فاکتورهای دیگری جستجو کرد که انتخاب بهترین پاسخ برای آن است.

با وجود آن که گذشت زمان باعث شبیه شدن همسران به یکدیگر نمی‌شود اما در این بین استثناهایی نیز وجود دارد.

یکی از این استثناها که در این میان توجه دانشمندان را به خود جلب کرد خشونت است. برای مثال اگر یکی از همسران دارای روحیه خشن باشد، دیگری نیز به مرور زمان این روحیه را پیدا می‌کند و از خود رفتارهای خشونت‌آمیز نشان می‌دهد.

دکر هامبد در این باره گفت: اگر شما درست در این مورد فکر کنید متوجه علت این موضوع می‌شود. اگر همسر فردی خشن باشد، به ناچار فرد مقابل نیز مجبور به پاسخ گفتن به همین شیوه می‌شود و با گذشت زمان این شکل برخورد در شخصیت او تثبیت می‌شود.

به هر صورت دانشمندان با انجام این مطالعات متوجه شدند "شباهت در شخصیت" مهم‌تر از هر فاکتور دیگری باعث جذب انسان‌ها به یکدیگر می‌شود و حتی از شباهت در تمایلات، مذهب و ایده‌آل‌های یک ازدواج موفق‌ مهم‌تر است.

ایده تفاوت‌ها باعث جذب می‌شوند از کجا آمده است؟
اما با این وجود هنوز هم بسیاری به اشتباه تصور می‌کنند تفاوت‌ در شخصیت‌های انسان‌هاست که باعث جذب آن‌ها به یکدیگر می‌شود. دانشمندان با نظرخواهی روی 706 نفر متوجه شدند نزدیک به 85.7 درصد از انسان‌ها معتقدند در صورتی جذب شخصی می‌شود که با آن‌ها تفاوت‌های زیادی داشته باشد. یک نظریه برای توضیح این امر این است که شباهت‌های زیاد در بین همسران باعث خسته کننده و یک‌نواخت شدن زندگی آن‌ها می‌شود. نظریه دیگر این است که اصولا تفاوت‌هاست که حساسیت ایجاد می‌کند و نظر انسان‌ها را به دیگری جلب می‌کند.

اما با این حال زمانی که دانشمندان شخصیت زوج‌ها را بررسی کردند متوجه شدند با وجود تمام این نظریات، باز هم انسان‌ها به دنبال شخصی می‌روند که باورهایی مشابه با آن‌ها داشته باشد.