وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

پاییز نیامده آلاینده‌های جدید به تهران آمدند!

پاییز نیامده آلاینده‌های جدید به تهران آمدند!
مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران با هشدار نسبت به افزایش آلاینده‌های هیدروكربنی در هوای پایتخت گفت: جدیدترین اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد میزان این آلاینده‌ها 10 برابر استانداردهای جهانی است از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد به دلیل استاندارد شدن خودروها از آلاینده منوكسیدكربن در تهران كاسته شده ولی آلودگی هوای تهران بر روی اوزون و هیدروكربن‌های ناشی از تبخیر بنزین متمركز شده است.

دكتر یوسف رشیدی در گفت‌وگو با ایسنا) افزود: شاید وقتی صحبت از آلودگی هوا به میان می‌آید تمام ذهن‌ها به سوی آلاینده‌هایی نظیر منوكسیدكربن، ذرات معلق، اكسیدهای ازت و گوگرد و اوزون معطوف شود، اما در میان این آلاینده‌ها، بحث آلاینده‌های خاص بسیار مهم است چرا كه این آلاینده‌ها از نظر سلامتی اثرات بسیار سوئی بر انسان دارند.

وی تصریح كرد: اغلب آلاینده‌های خاص قابلیت تجمع در بافت‌های بدن را دارند و به همان سرعت كه جذب بدن می‌شوند، قابل دفع نیستند.

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران با اشاره به این كه در تهران نیز در حال حاضر برخی از آلاینده‌های خاص نظیر هیدروكربنهای آلاینده توسط شركت كنترل كیفیت هوا در حال اندازه‌گیری است بر لزوم توجه، اندازه‌گیری و كنترل این آلاینده‌ها تاكید كرد و افزود: «1 و 2 بوتادین» نیز یكی از آلاینده‌هایی است كه معمولا در مناطق صنعتی (صنایع پتروشیمی) وجود دارد، اما در مناطق شهری نیز در صورتی كه كنترل برای بخارات بنزین صورت نگیرد و به دلیل احتراق‌های ناقص وجود خواهد داشت.

وی با تاكید بر این كه اندازه‌گیری هیدروكربن‌های خاص در هوای تهران نشان می‌دهد وضعیت اصلا مناسب نیست به ایسنا گفت: اندازه‌گیری‌های انجام شده نشان می‌دهد میزان آلاینده سرطان‌زای بنزن در تهران حداقل 10 برابر استانداردهای جهانی است.

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران با تاكید بر این كه سرطان‌زایی بنزن در دنیا به اثبات رسیده است، افزود: این ماده برای افزایش عدد اكتان و بهسوزی بنزین اضافه می‌شود كه علت اصلی افزایش میزان این آلاینده بخارات بنزین و ترافیك است.

وی تاكید كرد: در تمام دنیا برای جلوگیری از افزایش این آلاینده بخارات بنزین را كنترل می‌كنند به شكلی كه بنزین تولیدی علی‌رغم دارا بودن عدد اكتان 95 تا 98 فراریت بسیار كمی دارد.

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران به اثرات بهداشتی بنزن اشاره كرد و گفت: عوارض عصبی مؤثر از استنشاق بنزن شامل خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد، بیهوشی و رعشه از اثرات حاد این آلاینده است از سوی دیگر بلع مقدار زیادی بنزن باعث سرگیجه، تهوع ، تشنج ، بی‌خوابی، تحریك معده و افزایش ضربان قلب، اغما و مرگ می‌شود و تنفس بخارات آن نیز باعث سوزش پوست، چشم و مشكلات شدید تنفسی شده، همچنین تماس مستقیم با بنزن موجب قرمزی، تورم و تاول‌های پوستی می‌شود.

وی استنشاق مقدار مشخصی بنزن را در طولانی مدت یكی از عوامل اصلی اختلالات خونی در انسان عنوان و تصریح كرد: آزمایشات علمی نشان می‌دهد تماس طولانی مدت با بنزن، تأثیرات مخربی را بر روی بافت‌های سازنده سلول‌های خون خصوصا سلولهای مغز استخوان می‌گذارد و مهمتر از همه در معرض بنزن قرار گرفتن به صورت طولانی موجب سرطان خون می‌شود.

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران با اشاره به افزایش قابل توجه آلاینده اوزون و ذرات معلق در سال جاری به ایسنا گفت: در حالی كه هیچ روز ناسالمی در سال 86 به لحاظ این آلاینده در تهران نداشتیم، این رقم در سال 87 به 14 روز و 88 به 17 روز افزایش یافته و در سال جاری نیز در حالی كه نیمی از سال هنوز سپری نشده است 8 روز در شرایط ناسالم داشتیم. این در حالیست كه استاندارد این آلاینده تنها یك روز «ناسالم» در سال است.

رشیدی به آلاینده ذرات معلق اشاره كرد و به ایسنا گفت: روند این آلاینده نیز در رو به صعود بوده به شكلی كه در سال 88 تعداد 20 روز در شرایط «ناسالم» و یك روز در شرایط «بسیار ناسالم» قرار داشتیم و در سال جاری نیز تا كنون 11 روز شرایط «ناسالم» و یك روز در شرایط «بسیار ناسالم» داشتیم كه استاندارد این آلاینده نیز یك روز «ناسالم» در سال است.