وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آسپیرین: هنوز و همیشه!

آسپیرین: هنوز و همیشه!
آسپیرین، دارویی قدیمی است که در تمام دنیا شناخته شده است. این دارو هنوز هم اسرار زیادی را در خود پنهان کرده است.
 
از یک سو، فواید مصرف این دارو در دراز مدت، درمیان کسانی که به آسیب های عروقی دچار شده اند تأیید شده است و از سوی دیگر، یک گروه تحقیقاتی در لندن، ثابت کرده است که خواص ضدالتهابی آسپیرین می تواند خطر بروز این آسیب ها را نیز کاهش دهد.

روان کننده ای که مانع عود آسیب های عروقی می شود
مدت زیادی است که مواد ضد لختگی موجود در آسپیرین به عنوان روان کنندۀ خون و مانعی در ایجاد لختۀ خونی شناخته شده است. این خاصیت مانع بروز آسیب های عروقی می شود. بنابراین، پزشکان در تجویز این دارو به بیماران قلبی برای پیشگیری شک نمی کنند. این خواص توسط مطالعه ای که به تازگی انجام شده است تأیید می شود: نه تنها استفاده از آسپیرین در مدت کوتاه برای بیمارانی که دچار سکتۀ قلبی و یا آنژین سینه شده اند مفید است، بلکه در طولانی مدت نیزهمان فواید را دارد.

همچنین کسانی که در مدت طولانی، 75 تا 150 میلی گرم آسپیرین در روز مصرف می کنند بسیار کمتر در معرض خطر بیماری های چون آسیب های عروقی و مغزی، آنفارکتوس (سکتۀ قلبی) و آسیب های اعضای پایین تر بدن قرار می گیرند.

بنابراین، پدیدآورندگان این تحقیق درمان زودهنگام بر پایۀ آسپیرین را برای افرادی که آسیب های عروقی در آنان قطعی و یا در حد یک حدس است، توصیه می کنند.

یک ضد التهاب که از سرخرگ ها محافظت می کند
آسپیرین به لطف خواص ضدالتهابی اش می تواند نگرانی ها را از عود آسیب های عروقی از بین ببرد. بنابراین، این خواص به نوعی می توانند مسئول کاهش احتمال عود آسیب های عروقی باشند.

می دانیم که التهاب ها، هر چند جزئی، تغییر در دیوارۀ رگ های خونی را به همراه دارند و در پی آن خطر حمله های قلبی و عروقی را به شدت افزایش می دهند. بنابراین می توانیم اثری محافظتی، یعنی خاصیت ضدالتهابی که بیش از یک قرن است که شناخته شده ، برای آسپیرین قائل شویم.

برای اثبات این موضوع، پاتریک والانس و گروهش به طور مصنوعی، یک اثر التهابی عروقی بر روی 17 داوطلب ایجاد کردند. همۀ این افراد مبتلا به تصلب شریان بودند ولی در هیچ یک از آنها بیماری قلبی و عروقی پیشرفت نکرده بود. هیچ اثر التهابی در کسانی که آسپیرین دریافت کرده بودند، مشاهده نشد. در عوض، در بقیۀ افراد نشانه هایی از سخت شدن عروق دیده شد.

این مشاهدات و مطالعه ها پزشکان را به تجدید نظر در افزایش تجویز آسپیرین واداشت، خصوصاً برای کسانی که از تصلب شریان رنج می برند ولی هنوز دچار آسیب های عروقی نشده اند.!