وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تاثیر نگاه کردن به چهره مادر!

تاثیر نگاه کردن به چهره مادر!
مادران جایگاه بسیار ویژه‌ای در قلب کودکان خود دارند، اما آخرین تحقیقات نشان می‌دهد جایگاه مادران در مغز فرزندانشان نیز بسیار با اهمیت و منحصر به فرد است.
دانشمندان کشف کردند زمانی که یک فرد بزرگسال به چهره مادرش نگاه می‌کند، پاسخ بسیار قوی‌تری در مغز او به نسبت زمانی که او به چهره یک فرد غریبه و حتی هنگامی که به چهره پدرش نگاه می‌کند در مغز او به وجود می‌آید.
این محققان با استفاده از عکس‌برداری به روش ام.آر.آی میزان فعالیت مغزی را در بین تعدادی از داوطلبان و در هنگامی که آن‌ها به تصاویر والدین خود، افراد غریبه و خوانندگان و افراد مشهور نگاه می‌کردند اندازه گیری کردند.
دانشمندان متوجه شدند زمانی که این افراد به چهره مادر خود نگاه می‌کنند قسمت‌های خاص و کلیدی از مغز آن‌ها فعال می‌شود که مرتبط با احساسات و قوه ادراک است.
این یافته‌ها نشان می‌دهد مادران احساسات و پاسخ‌های ادراکی بسیار پیچیده و ماندگاری در مغز فرزندان خود تولید می‌کنند که همین عامل باعث وجود روابط بسیار نزدیک بین آن‌ها و فرزندانشان می‌شود.
بسیاری از پرندگان و حیوانات علاقه و وابستگی بسیار زیادی با موجودی که برای اولین بار بعد از تولد می‌بینند پیدا می‌کنند. دانشمندان معتقدند این موضوع نیز تا حدی در مورد انسان صادق است. نوزادان پس از تولد بسیاری از خصوصیات و رفتارهای خود را با نگاه کردن به مادر خود می‌آموزند و آن را در حافظه خود ذخیره می‌کنند.
نگاه کردن به چهره مادر تغییرات خاصی را در مغز انسان به وجود می‌آورد که می‌تواند به ارتباط و صمیمیت بین آن‌ها و مادر بینجامد. این ارتباط در سال‌های اولیه زندگی و حتی در هنگام بزرگسالی نیز همراه انسان باقی می‌ماند.
دکتر مارین آرسالیدو از دانشگاه تورنتو در کانادا که این تحقیقات را با همکاری دانشگاه وینچستر در انگلستان انجام داده است در این باره گفت: به دلیل ارتباط بسیار کودک در سال‌های اولیه زندگی، مغز او در هنگام دیدن تصویر مادر پاسخ بسیار قوی‌تری می‌دهد و بیش‌ از زمانی که او به تصاویر افراد غریبه و حتی به تصویر پدر خود نگاه می‌کنند واکنش نشان می‌‌دهد.
این واکنش‌ حتی در میان افرادی که سال‌های طولانی از خانواده خود دور بوده‌اند ایجاد می‌شود که نشان از قدرت و تاثیر طولانی‌مدت چهره مادر در مغز انسان‌ها دارد.
البته تصویر پدر نیز پاسخ قدرتمندی در بخش‌هایی از مغز به وجود می‌آورد که مرتبط با احساسات و علاقه است، اما این فعالیت‌ها در مقایسه با تصویر مادر بسیار کم‌تر است.
البته نگاه کردن به تصویر خوانندگان معروف و هنرپیشه‌ها واکنش قوی‌تری در مقایسه با زمانی که افراد به چهره افراد غریبه نگاه می‌کنند به وجود می‌آورد که شاید به دلیل به یاد آوردن خاطراتی باشد که فرد با نگاه کردن به چهره آن‌ها به یاد می‌آورد.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره