وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

خط قرمز هایی که شاهگوش زیر پا گذاشت!

خط قرمز هایی که شاهگوش زیر پا گذاشت!

داوود میرباقری  و آثارش آن‌قدر  پارادوکس دارند که شاید اگر کسی بخواهد میرباقری را با آنها بشناسد به کلی دیوانه شود. او سال‌های اول دهه 70 را با سریال فاخر امام‌علی (ع) گذراند اما در نهایت آن سال‌ها را با فیلم آدم برفی به پایان برد که به خاطر موضوع جذاب و خط قرمزی‌اش برای اولین‌بار زد و خورد‌های خیابانی را به داخل سینما برد. پس از آن دوباره 10 سالی را با سریال عظیم مختار سرگرم بود تا به شاهگوش رسید و این بار هم مثل آدم برفی خط قرمز‌ها را به کلی زیر پا گذاشت و حتی عده‌ای می‌گویند میرباقری با شاهگوش خط قرمز‌ها را منهدم کرد. البته او به دلیل سابقه خوبش از اعتماد فراوانی برخوردار است؛ با ذائقه‌سنجی متناسب سراغ نقاط حساس رفته و تابوهایی را می‌شکند که نه هنجارشکن لقب بگیرد و نه مجموعه‌اش به محاق افتد اما در عین حال برای مردم تر و تازه باشد و خط‌شکن به نظر برسد همین عبور از خط‌قرمزها بوده که باعث شده رئیس سازمان سینمایی درباره این مجموعه بگوید:«تاریخ شبکه نمایش خانگی به قبل و بعد از «شاهگوش» تقسیم می‌شود!»

شوخی با یقه سفید‌ها و آقازاد ه‌ها

خلق شخصیت‌هایی با اسم‌های آشنا که در دنیای سیاست به خوبی قابل شناسایی هستند از مهم‌ترین خط قرمز‌هایی است که شاهگوش زیر پا گذاشت. به عنوان مثال شخصیت «اسفندیار مجبور» که با گریم استثنایی اسکندری و بازی خوب تنابنده کاملا باورپذیر از کار درآمده و در مدت کوتاهی از جذاب‌ترین آدم‌های سریال شد. اسفندیار دختری آتیش‌پاره و گستاخی هم دارد که می‌داند با قدرت پدر می‌تواند دست به هر کار خلافی بزند. میرباقری که با دقت، نیم نگاهی هم به صحنه سیاست انداخته سعی کرده با «یقه سفیدها» و تیپ «آقازاده‌ها» هم شوخی کند. اما آنهایی که در کار سیاست هستند و حوادث کشور را رصد می‌کنند، می‌دانند اسفندیاری که  میرباقری ساخته است، می‌تواند تلفیق چه کسانی باشد.

کلمات سانسوری

یک قانون نانوشته در مجموعه‌های تلویزیونی رعایت می‌شود که شاید به خاطر مخاطب گسترده که در تمام ایران پخش شده است هیچ‌گاه قابل تغییر نباشد و آن هم استفاده از کلماتی است که شاید در محاوره روزمره خیلی ناشایست نباشد اما در آثار نمایشی همیشه خط قرمز بوده ولی شاهگوش از همان اول نشان داد این خط‌قرمز‌هارا رعایت نخواهد کرد. استفاده از یکسری لغات که بدون شک اگر بنا بود در آثار تلویزیونی یا حتی سینمایی استفاده شوند مورد مميزي قرار مي​گرفتندکه از اصلی‌ترین عبارات اينچنيني می‌توان به واژه «لاس زدن» اشاره کرد!

 خواننده‌ لس‌آنجلسی از اصل تا کپی

شاهگوش حتی پیش از عرضه عمومی هم نشان داد یک مجموعه معمولی نیست؛ ارائه تصویری کاملا مشابه یک خواننده لس‌آنجلسی البته با هیبتی ابلهانه و برای تمسخر آن خواننده که همیشه تابو بوده، این قدر حساسیت‌برانگیز بود که همه را به دیدن محصول نهایی ترغیب کند. محسن تنابنده که نقش یک خواننده خالطور مجالس عروسی را ایفا می‌کرد نه فقط به واسطه کیفیت کار عبدالله اسکندری کاملا شبیه آن خواننده شده بود بلکه عین ترانه ابراهیم حامدی را اجرا می‌کرد و مدام آهنگ‌های او را می​خواند و حرکات او هنگام اجرای ترانه دقیقا مثل این خواننده بود؛ البته خیلی زود تاریخ مصرف این تابو هم شکسته و هم تمام شد و جذابیتش را از دست داد.

شوخی با نیروی انتظامی

شوخی با پلیس یکی از خط قرمز‌های همیشگی سینما و تلویزیون است حتی بسیاری از مجموعه‌ها بارها از طرف نیروی انتظامی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند اما حالا شاهگوش بااشاره مستقیم به نیروی انتظامی و شوخی با محیط و کارکنان کلانتری، حتی درجه‌داران این تابوی بزرگ را شکسته است البته این موارد قطعا با چراغ سبز پلیس انجام شده و اجازه ویژه‌ای به میرباقری داده تا فضایی شاد و پرشوخی بسازد.

آهنگ رپ با تم سیاسی

عجیب‌ترین بخش شاهگوش اجرای ترانه رپ یکی از رپرهای زیرزمینی توسط تنابنده در نمای داخل اتومبیل بود. در بخشی از این رپ‌خوانی، صدای یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های سیاسی با عبارات مختص به او مورد تقلید قرار گرفت و به نظر می‌رسد این بخش از دست ممیزها در رفته باشد. شاید هم میرباقری برای این تابوشکنی مجوز لازم را دریافت کرده بود.