جوهر حماسه گیل گمش در واقع عبارت است از چاره ناپذیری مرگ در جستجوی جاودانه ماندن یکی از مسائلی است که داستانهای زیادی بر آن دلالت دارد .<< جاودانگی به وسیله اب در اعتقاد اسلامی نیز راه یافته است و آن اندیشه "آب حیات" است که هرکس از آن بخورد اسیب ناپذیرمی شود. بنا بر روایات اسکندر در جستجوی آب حیات ناکام ماند وحضرت خضر از ان بخورد وجاوید شد.>>1
<<در اساطیر نیز قهرمانان بعد از کشتن اژدها که می تواند نمادی از نفس اماره باشد به حیات جاویدان دست می یابند و در واقع می توانند با دنیای مینوئی ارتباط برقرار می کند وبا اتصال به آن دنیا قدرتهای ما فوق عادت به آنها دست می دهد ومی توانند از عهده بسیاری از غیر ممکن ها بر آیند.>>2
<<از آنجا که مردم روی زمین گوهری الهی دارند،خاستگاههای اساطیری آنها نیز در حال و هوای مشترکی شکل یافته است وهمانطور که گفتیم انسان اززمان پیدایش آدم بزرگترین اندوه فلسفی اش در روی زمین مرگ بوده است ، از این رو تجلی آرمانی انسان برای زندگانی جاوید ویا بی مرگی با عنوان "رویین تنی " از میان افسانه ها واسطوره های ملل سر بر آورده است ،بجز "خضر نبی "که بنا به روایات مذهبی زندگانی جاوید یافته است،اخیلیوس همان آشیل در افسانه های یونانی وهمچنین کریشنا در اساطیر هند همانند آشیل “Akhilleuse”می باشد.
<<در حول وحوش رویین تنی باید توجه داشت که گاهی برخی ازپوشید نیها ونوشیدنیها باعث شکست ناپذیری یاعمر جاویدان می شود مثل " آب حیات" که جاودان کننده است ویا"رستم " وقتی پوست ببر بیان را بر تن می کنند آسیب ناپذیر می شود،زرتشت نیز به "پشوتن "نیزجامی شیر خورانده بودواونیز بدین وسیله عمر جاوید یافته بود.