وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

معیارهای مهم در ازدواج مسلمانان

معیارهای مهم در ازدواج مسلمانان

معیارهای مهم در ازدواج مسلمانان

 

بنا به گزارش سایت ARABIA، ازدواج یکی از سخت‌ترین تصمیمات هر فردی در زندگی است. این تصمیم در مورد مسلمانان و ازدواج آنها نیز صدق می‌کند و پیدا کردن فردی که قرار باشد سال‌ها کنار او زندگی کنید، در هر دین و مسلکی دشوار است.

 

اما معیارهای ازدواج در هر دینی متفاوت است و این معیارها نیز می‌توانند روی انتخاب افراد تاثیر بگذارند. در این مقاله ما را همراهی کنید تا به مهم‌ترین معیارهای ازدواج در میان مسلمانان بپردازیم.

 

معیارهای مهم در ازدواج مسلمانان

 

ویژگی‌های ازدواج مسلمان

اگر بخواهیم به مهم‌ترین ویژگی‌های ازدواج در اسلام اشاره کنیم، موارد زیر از جمله آنها هستند:

 

• یکی از قوانین ازدواج مسلمانان این است که هر دو طرف باید مسلمان باشند و به اصول مذهب و عقاید خود پایبند باشند.

• هر یک از طرفین باید از نظر سن، توانایی ذهنی و سایر عوامل دارای قابلیت ازدواج باشند.

• با درک ماهیت عقد، عروس و داماد مسلمان می‌توانند به موجب قانون ازدواج و آن را قانونی ثبت کنند.

 

با چه کسی ازدواج کنیم؟

یکی از مهم‌ترین انتخاب‌هایی که افراد در طول زندگی خود خواهند داشت، این است که با چه کسی ازدواج کنند.

 

ما نمی‌توانیم خانواده خود را انتخاب کنیم، اما می‌توانیم انتخاب کنیم که با چه کسی خانواده تشکیل دهیم.

 

در اسلام این آزادی به افراد داده شده است که با هر کس که می‌خواهند ازدواج کنند، به شرطی که مطابق شرع باشد.

 

پیدا کردن همسر آینده در اسلام

از نظر بسیاری پیدا کردن فرد مناسب برای ازدواج، ممکن است کاری دلهره‌آور و فرآیندی طولانی باشد.

 

بسیاری صحبت‌های اولیه برای آشنایی را به مصاحبه کاری تشبیه و عنوان می‌کنند که باید برای آن مهارت خوبی داشته باشید.

 

در این میان، در اسلام خانواده در ازدواج از جایگاه بالایی برخوردار است و نظر آنها درباره همسر آینده فرزندشان پرسیده می‌شود.

 

پیدا کردن همسر آینده در اسلام

 

مطمئنا، پیدا کردن فرد ایده‌آل مانند فیلم‌ها و سریال‌های عاشقانه نیست و باید به عوامل مختلفی در این جستجو اهمیت دهید. ابتدا اینکه، به دنبال فردی با خط فکری یکسان باشید.

 

اگر قرار باشد هر روز برای موضوعاتی که در آنها تفاهم ندارید جر و بحث کنید، مطمئنا نمی‌توانید ازدواج خود را به سمت موفقیت هدایت کنید و از انتخاب خود نیز رضایت نخواهید داشت.

 

به همین خاطر است که این روزها، بسیاری از مسلمانان جهان به دنبال این هستند که فردی را از دین و مذهب خود انتخاب کنند.

 

البته که این موضوع در اسلام برای خانم‌ها یک واجب شرعی به‌شمار می‌آید و خانم‌ها نمی‌توانند همسری از دینی دیگر انتخاب کنند.

 

اما برای مردان در اسلام این امکان فراهم است که همسر خود را از دیگر ادیان دارای کتاب انتخاب کنند، اما با این حال میزان ازدواج میان مسلمانان بیشتر از حالت دوم است.

 

از این رو، تعداد بسیاری زیادی از عرب‌ها خصوصا افراد ساکن در عربستان برای ازدواج، مسلمانان دیگر کشورها را انتخاب می‌کنند و دلیل آنها برای این انتخاب نیز نزدیکی فرهنگی و عقیده‌ای آنها با یکدیگر است.

 

ازدواج دین را تکمیل می‌کند

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: «کسی که ازدواج می‌کند، نیمی از دین خود را حفظ نموده است و برای نیم دیگر آن باید به دنبال تقوا باشد.»

 

در اسلام ازدواج مقدس و یک تعهد مادام‌العمر است. ما به دنبال کسی هستیم که نیمی از دین ما را تکمیل کند و این چیزی است پیامبر اسلام گفته است!

 

اگرچه ممکن است تحت تأثیر احساسات، یا فشار جامعه و رسانه‌های اجتماعی دچار انحراف شویم، اما باید به خود یادآوری کنیم که توصیه‌هایی را که اسلام برای ما در نظر گرفته است، در مورد ویژگی‌هایی که باید در یک همسر بالقوه مسلمان جستجو کنیم، دنبال کنیم.

 

در انتخاب همسر آینده نباید به دنبال این باشید که مردم چه می‌گویند و چه فردی را برای شما پیشنهاد می‌کنند. این شما هستید که متناسب با عقاید و آموخته‌هایی که از دین دارید، باید فرد مناسب خود را انتخاب کنید.

 

7 ویژگی که در یک همسر مسلمان باید جستجو کرد

اگر باز هم در انتخاب دچار مشکل شده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که هفت ویژگی‌ای که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد را در نظر داشته باشید تا بتوانید فرد مناسب خود را برای ازدواج پیدا کنید.

 

1. تقوا

مثل همیشه، قرآن و اهل بیت (ع) بهترین منبع راهنمای مسلمانان برای یافتن همسر هستند و در گفته‌های این کتاب و اهل بیت است که باید به دنبال ویژگی‌های همسر مسلمان باشید. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:

 

همسر برای تو همانند لباس است و تو نیز باید برای او لباس باشی.

 

هنگام انتخاب همسر، باید در نظر بگیریم که آیا او می‌تواند نقش پوشش را برای شما داشته باشد یا خیر. برای اینکه بفهمیم بهترین «لباس» برای ما چیست، به آیه زیر نگاه کنید:

 

بهترین لباس درستکاری است. درستکاری یکی از نعمت‌های خداوند به انسان است.

 

از این آیه می‌توان فهمید که در همسر آینده خود باید به دنبال تقوا باشید. تقوا اساساً توانایی محافظت از خود در برابر شر و آگاهی بالا در خداشناسی است.

 

2. اخلاق خوب

فردی با اخلاق خوب، طبیعتا می‌تواند با همسر خود به خوبی رفتار کند و به او احترام بگذارد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: اگر پسری یافتید که اخلاقش خوب بود و از ایمان بالایی نیز برخوردار بود، دخترتان را به ازدواج او درآورید.

 

اولین معیار شخصیت یک فرد (چه زن و چه مرد) نحوه رفتار او با اطرافیان است. به رفتار او با دیگران توجه کنید؛ آیا با والدین خود با احترام رفتار می‌کند؟

 

به این توجه داشته باشید که او چگونه با افراد هم سن، نژاد و یا در موقعیت‌های اجتماعی مختلف رفتار می‌کند. آیا او همیشه مهربان و دلسوز است؟

 

آیا او صادق به نظر می‌رسد یا زبان بدن او چیز دیگری را بیان می‌کند؟ مراقب هرگونه علامت خطری باشید که نشان دهنده بدخلقی در فرد انتخابی شما است.

 

3. عقل سلیم و خرد

 

عقل سلیم و خرد ، ازدواج مسلمانان

 

ازدواج فراز و نشیب‌های خودش را دارد. شریک زندگی خود را به‌گونه‌ای انتخاب کنید، که از داشتن فردی سالم و همچنین منطقی در زندگی خود بهره‌مند شوید.

 

در صورتی که از میان افراد مسلمان به دنبال فردی بروید که از آموزه‌های دینی و قرآن در زندگی خود استفاده می‌کند و حتی استدلال خوبی در مورد آنها دارد، مطمئنا در چالش‌های زندگی به مشکل بر نخواهید خورد و می‌توانید از سخت‌ترین شرایط نیز با کمک هم عبور کنید.

 

4. ظاهر فیزیکی

در حالی که ظاهر فیزیکی نیز در ازدواج از اهمیت بالایی برخوردار است، اما شخصیت بر ظاهر فیزیکی افراد ارجحیت دارد.

 

ازدواج با فردی که از نظر ظاهری جذب او شده باشید، کاری منطقی و البته مهم است، اما این نباید عامل اصلی در انتخاب شما باشد. وقتی جذب کسی می‌شوید، جذب ظاهر او نیز می‌شوید.

 

ما نباید به دنبال کسی باشیم که فقط در عکس‌ها خوب به نظر می‌رسد، اما ویژگی‌های دیگری را که باید در یک همسر مسلمان به دنبالش باشیم را نداشته باشد.

 

آراستگی ملاک اصلی است، اما بی‌توجهی به ارزش‌های دیگر، پایه‌های ازدواج را سست می‌کند.

 

5. سازگاری

این یکی از بدیهی‌ترین فاکتورها در ازدواج است، اما در اسلام این موضوع بسیار توصیه شده است و باید در زمان جستجو به آن توجه کنید.

 

برای رسیدن به تفاهم، باید به دنبال مشترکات خود باشید و همچنین سازگاری از خود نشان دهید.

 

تفاهم به این معنا نیست که در تمام خصوصیات و رفتارها شبیه به هم باشید، بلکه به این معناست که در موارد زیر هارمونی و یا هماهنگی داشته باشید:

 

• امور معنوی

• تحصیلات

• شرایط فیزیکی

• خانواده

 

در صورت داشتن تفاهم در موارد بالا، اگر تنشی هم میان شما و همسرتان رخ دهد به آسانی می‌توانید از پس آن بر بیایید. با داشتن یک هدف مشترک، می‌توانید در کنار هم رشد کنید و یکدیگر را ارتقا دهید.

 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر سازگاری در ازدواج تاکید کرد و درباره این موضوع فرمودند: بهتر است زن متدین و متعهد به قوانین و اصول با مردی مانند خود ازدواج کند.

 

6. دانش اقتصادی و داشتن اولویت در زندگی

 

دانش اقتصادی و داشتن اولویت در زندگی

 

برای داشتن ازدواج موفق و زندگی سالم، باید فردی را انتخاب کنید که دانش مالی داشته باشد و بتواند ضرورت‌های زندگی خود و همسرش را تعیین کند.

 

فرد انتخابی شما باید اقتصادی باشد و بتواند خرج خانه خود را تامین کند. این بدان معنا نیست که به دنبال همسری ثروتمند باشید تا بتوانید بریز و بپاش کنید و کاملاً به او وابسته باشید.

 

بلکه به معنای یافتن فردی است که سخت‌کوش باشد و پتانسیل و توانایی تامین معاش خانواده را داشته باشد.

 

علاوه بر این، فرد انتخابی شما باید بتواند کارهای خود را اولویت‌بندی کند و با جدا کردن کار از زندگی، ازدواج خود را به سمت درست هدایت کند.

 

این دقیقا همان چیزی است که در اسلام به آن اشاره شده و عنوان شده که خانواده جایگاه بسیار والایی دارد.

 

7. داشتن دلیل درست برای ازدواج

دلیل ازدواج در فرد انتخابی شما، باید دلیل درستی باشد. به این معنا که ازدواج باید راهی برای تکمیل نیمی دیگر از دین فرد و همچنین رسیدن به آرامش ذهنی و قلبی باشد.

 

اگر به دلیل فشار خانواده، فشار اجتماعی، دلایل مالی یا دلایل دیگر تصمیم به ازدواج می‌گیرید، باید بدانید که این ازدواج سرانجام خوبی نخواهد داشت و آن ازدواج توصیه‌شده در اسلام نیز نخواهد بود.

 

گاهی اوقات ویژگی‌های همسر ایده‌آل در اسلام شامل موارد دیگری نیز می‌شود، اما مهم‌ترین این ویژگی‌ها این مواردی است که عنوان کردیم.

 

اگر قرار است ازدواج کنید، با خودتان و طرف مقابل خود صادق باشید. باید همانی باشید که هستید و نباید شخصی را برای ازدواج فریب دهید.

 

بسیاری از مسلمانان جهان از این ویژگی‌ها برای یافتن همسر ایده‌آل خود کمک می‌گیرند و به همین خاطر، شاهد هستیم که روز به روز به تعداد ازدواج میان مسلمانان جهان از کشورهای مختلف افزوده می‌شود.

 

فردی در عربستان با فردی مسلمان در عراق ازدواج می‌کند؛ یک مسلمان کویتی به دنبال همسر خود در میان مسلمانان لبنان می‌رود؛ مسلمانی مصری با فردی مسلمان در امارات ازدواج می‌کند و این لیست پایان ندارد.

 

لینک های مرتبط دانلود ARABIA App:

 

ARABIA Arab Muslim Dating App (iOS)

ARABIA Arab Muslim Dating App (Android)