وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تاثیرات مخرب فیلم های پورن و مستهجن برای کودکان

تاثیرات مخرب فیلم های پورن و مستهجن برای کودکان

تاثیرات مخرب فیلم های پورن و مستهجن برای کودکان

 

با ایران ناز همراه باشید…براستی با کودکانی که فیلم های پورن و مستهجن دیده اند چه رفتاری باید داشته باشیم؟ چه تاثیری بر روح و روان کودک یا نوجوان دختر یا پسر می گذارد؟متاسفانه بیش از آنچه که فکر کنیم دسترسی به فیلم های پورن، مستهجن، مبتذل، سکس، سوپر و … در اختیار کودکان و نوجوانان دختر و پسر قرار دارد.

 

کمی غفلت والدین در این امر اثرات بسیار بدی روی فرزندان شما می گذارد به راستی کودکان و نوجوانانی که فیلم های پورنو دیده اند چه بلایی سرشان می آید؟! چه عواقبی را متحمل می شوند؟این بخش بسیار مهم را مطالعه کنید و در امر تربیت کودکان و فرزندان خود بکار ببرید تا از خطرات بعدی و بیشتر این مسائل غیر اخلاقی درامان باشند.

 

کامپیوتر، اینترنت، ماهواره، فیلم، دی‌وی‌دی، موبایل و… همگی می توانند دروازه ورود فیلم ها و تصاویر مستهجن به منازل ما باشند. اما این تصاویر غیر اخلاقی چه تاثیراتی روی کودکان ما می گذارند؟ آمارها نشان می دهد بیشترین تقاضا برای محصولات پورنوگرافی یا هرزه‌نگاری، در نوجوانان دوازده تا هفده ساله است.

 

برای دستیابی به این محصولات هم راه سختی پیش رو نیست، کافی است تا سر خیابان قدم بزنید و تعداد دی‌وی‌دی فروش‌هایی را که کنار خیابان بساط کرده‌اند بشمارید تا دستتان بیاید، چقدر ساده می‌توان یک فیلم مستهجن تهیه کرد.

 

این درحالی است که نوجوانان در این سن هیچ منبع قابل اطمینانی برای آموزش بهداشت جنسی و چگونگی مواجه شدن با چنینی مسائلی را ندارند و بدتر از آن، این‌که هنوز بسیاری از والدین نمی‌دانند تماشای محصولات هرزه‌نگاری چه تاثیرات منفی و عمیقی بر روان فرزندشان خواهد داشت.

 

حتی بسیاری از خانواده‌ها با دیدن سریال‌های شبانه ماهواره بستری را برای فرزندانشان فراهم می‌کنند که آنها را به سوی محصولات هرزه‌نگاری می‌کشاند، این والدین معمولا می‌گویند که سریال‌ها صحنه‌های زننده یا تحریک‌کننده ندارد،

 

در حالی که موضوع سریال حول محور مسائل جنسی می‌چرخد و همین مساله کافی است تا کودک و نوجوان را به کنجکاوی وادارد. اما مشاهده این گونه فیلم ها و تصاویر چه تاثیری بر کودکان ما دارد؟ در ادامه به برخی از این تاثیرات اشاره شده است:

 

بلوغ زودرس

وقتی کودک و نوجوان با تصاویر مهیج یا با موضوعات مختلف جنسی مواجه می‌شود، احتمال بلوغ زودرس در او بسیار بالاتر می‌رود، این مساله برای پسران خطرآفرین و برای دختران ناخوشایند است و زمینه را برای رفتار جنسی زودهنگام، بروز هیجانات منفی ناشی از تغییرات بدنی و حتی طرد شدن از سوی همسالان فراهم می‌کند.

 

تقلید و تجربه کردن

مشاهده یک فیلم مستهجن ممکن است نوجوان را به سوی تجربه کردن ترغیب ‌کند و باعث ‌شود او وارد روابط خطرناکی شود که هم از نظر جسمی، هم از نظر روانی و هم از نظر قانونی و شرعی بشدت آسیب‌زاست.

 

خودارضایی و عوارض پس از آن

خودارضایی یکی دیگر از نتایج مشاهده تصاویر و فیلم‌های مستهجن است. کسانی که خودارضایی می‌کنند در دام تکرار آن می‌افتند و کم‌کم عوارض جسمانی ناشی از خودارضایی، آنان را ضعیف می‌کند و آن ها را آماده بیماری‌هایی همچون افسردگی و اضطراب می‌کند.

 

شکل‌گیری باورهای نادرست

محصولات هرزه‌نگاری تصویری اغراق‌آمیز و نادرست از روابط جنسی را به نمایش می‌گذارد و فرد با همین تصویر نادرست و افراطی بزرگ می‌شود و آن را به عنوان الگوی درست جنسی می‌پذیرد، او با این تصویر نادرست وارد یک زندگی واقعی و دچار مشکلات متعدد می‌شود.

 

نوجوانتان را به رسمیت بشناسید

بررسی‌ها نشان داده است که معمولا مادران اطلاعاتی درباره بلوغ و مسائل جنسی به دختران خود می‌آموزند و پدران برای آموزش این مسائل به پسرانشان کمتر تلاش می‌کنند. معمولا سه مساله اصلی مانع می‌شود تا والدین فرزندان را به رسمیت شناخته و با آنها در این‌باره صحبت کنند:

 

پس والدین باید ابتدا آگاهی خودشان را بالا ببرند و بدانند صحبت کردن در این حوزه بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است و به دنبال زمانی باشند که برای صحبت در این حوزه مناسب است و بهترین زمان،

 

وقتی است که فرزند خودش از والدین سوال می‌پرسد، حتی اگر سوال کودک نشان‌دهنده یک کنجکاوی است، فرصت را غنیمت شمرده و با او در این مورد صحبت کنید. نکاتی که ذکر شد را با زبانی پدرانه و اندکی قاطعیت برایش بگویید.

 

کنترل گر نباشید

امروز اینترنت را قطع کنید، فردا ماهواره را جمع کنید، پس‌فردا موبایلش را چک کنید، با کافی‌نت و دوستان و سایر ارتباطاتش چه می‌کنید؟ اگر نشانه‌هایی مبنی بر مشاهده تصاویر و فیلم‌های مستهجن پیدا کرده‌اید به دنبال حل مشکل باشید و با او حرف بزنید چرا که محدود کردن او سبب می‌شود در این زمینه کنجکاوتر شود و با شما مقابله کند.

 

خیلی وقت‌ها والدین شواهدی مبنی بر مشاهده فیلم‌ها و تصاویر مستهجن از طرف فرزندانشان دارند اما گمان می‌کنند سکوت سبب می‌شود حرمت بینشان حفظ شود، در حالی که برخی فرزندان از این سکوت سوء‌استفاده می‌کنند.

 

اگر با یکی از محصولات هرزه‌نگاری مواجه شدید بدون این‌که پرخاشگری کنید یا او را از امکاناتش محروم کنید با او حرف بزنید، حتی می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و درباره آموزش این مسائل با او سخن بگویید.

 

با رسانه‌های جدید آشنا شوید

بسیاری از والدین هنوز با محیطی مثل اینترنت آشنا نیستند و برای این آشنایی هم تلاش چندانی نمی‌کنند. در حالی که باید در نظر داشت اینترنت فضایی مجازی است که سراسر فرصت و تهدید است، همان‌طور که قطع مراوده با یک دوست ناباب برایتان مهم است و شما را نگران آینده فرزندتان می‌کند، شناختن این محیط و استفاده درست از آن هم باید دغدغه شما باشد.

 

در برابر فیلم های مستهجن چه باید کرد؟

ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مسائل جنسی نوعی تابو محسوب می‌شود تا جایی که هنوز بسیاری از والدین نمی‌دانند چگونه باب گفت‌وگو درباره مسائل جنسی را باز کنند و فرزندانشان را در این زمینه آگاهی دهند.

 

این حریم به گونه‌ای حفظ می‌شود که حتی فرزندان هم به مرور زمان می‌فهمند نباید در این زمینه سوالی بپرسند، در حالی که هیچ منبع معتبری برای ارضای حس کنجکاوی‌شان نمی‌یابند، بنابراین اگر خودشان دست به کار نشوند و به دنبال کسب اطلاعات ممنوعه(!) نگردند، مجبورند به اطلاعات ناکافی و ناقصی بسنده کنند که در دوران بلوغ، از طریق معلمان مدرسه یاد گرفته‌اند.

 

پس دو راه باقی می‌ماند، دوستان و رسانه‌هایی که در کنار اطلاعاتی که می‌دهد تصاویر و فیلم‌های هرزه‌نگاری را هم عرضه می‌کند. لازم است والدین بدانند که آسیب‌های ناشی از این محصولات در افراد مختلف،

 

متفاوت است و تاثیرات آن معمولا بتدریج بر روان فرزندان اثر می‌گذارد، پس اگر فرزند شما یک بار به صورت تصادفی با چنین صحنه‌هایی مواجه شده، نباید دچار وسواس و وحشت شوید.

 

خود ارضایی در کودکان و راه حل های درمان آن

خود ارضایی یک فعالیت عادی است که توسط کودکان در سنین پایین انجام می شود. حتی مشاهده شده که نوزادان مذکر آلت تناسلی خود را می‌گیرند. با وجود اینکه شناخت خود ارضایی عادی می باشد اما پرداختن به آن در خانه یک مقوله جدا است.

 

اینکه از کودک خود بخواهید در محیط خصوصی به کشف خود بپرداز آسان است، اما زمانی این امر مسئله می شود که کودک شما در جلوی دوستانتان به این کار اصرار می ورزد و این در حالیست که مهمانان نظاره‌ گر هستند.

 

علی رغم ارزیابی هایی که نشان می‌دهد که حتی اکثر مردم خود ارضایی می کنند یا در مدتی از زندگی خود این کار را انجام می داده اند، چرا بسیاری از والدین در صحبت در مورد خودارضایی احساس راحتی نمی کنند؟ هیچ دلیل پزشکی برای نگرانی وجود ندارد:

 

لذت از خود نمی‌تواند منجر به بارداری، عفونت جنسی انتقالی یا مسئله روانی شود. ضرری که از خودارضایی وارد می شود ناشی از انگی است که باعث می شود افراد حس کنند در صورتی که از بدن خود لذت ببرند، کاری شرم آور انجام داده اند.در دوران حکومت ملکه ویکتوریا خودارضایی به عنوان نشانه ی از ضعف اخلاقی تلقی می‌شد.

 

وزیر مطبوعاتی پریزبیتری، سیلوستر گراهام، کلوچه های معروف خود را برای سرکوب فشارهای جنسی ابداع کرد و بسیاری از مردم بر این باور بودند که یک رژیم غذایی ساده به کاهش خودارضایی کمک می کند. برخی از روش های پیشگیرانه بی خطر بودند در حالی که دیگر موارد ترسناک بودند:

 

ابزارهای عجیب و غریب بسیاری برای جلوگیری کودکان و نوجوانان از لمس آلت تناسلی خود و نیز برای تنبیه آنها به خاطر خود ارضایی و داشتن فشارهای جنسی غیر طبیعی فروخته می‌شد.

 

برخی از والدین کودکان خود را به پوشیدن کاپ های فلزی میخ دار مجبور می کردند تا آلت تناسلی در معرض تحریک را بپوشاند و انگشتان دست را که سعی در لمس آن نواحی داشتند، خراش دهد.

 

چرا دانستن این امر که خود ارضایی کودکان کاری عادی است، حائز اهمیت است؟

کودکان کم سن ‌و سال از شنیدن این موضوع که کشف بدن خود و این که چگونه کار می کند، امری عادی است، سود می برند. واکنش والدین می‌تواند به کودکان کمک کند تا از بدن خود بدون اینکه خجالت بکشند، لذت ببرند. خود ارضایی زمانی که کودکان نمی‌توانند بخوابند می‌تواند به عنوان یک رفتار خود آرام ‌بخشی باشد.

 

کودکان زمانی که می توانند به خود لذت جنسی بدهند، یک حس مالکیت در مورد بدن خود پیدا می‌کنند. زمانی که آنها در زندگی خود بعدها با یک شریک جنسی فعالیت جنسی دارند،

 

خود آگاهی جنسی به آنها کمک خواهد کرد تا نیازهای خود را به شریک جنسی خود منتقل کنند بطوری که می‌توانند از یک رابطه جنسی رضایت بخش تری لذت ببرند.خود ارضایی به نوجوانان اجازه می‌دهد تا از فشارهای جنسی خود بدون حضور شریک جنسی و بدون هیچ خطر سلامتی جنسی، بکاهند.

 

آموزش نگرش های جنسیتی مثبت

اگر می‌خواهید نگرش های جنسیتی مثبت در رابطه با خود ارضایی را تشویق کنید، از نگاه به احساسات خود شروع کنید. چه پیام هایی در مورد آن از خانواده خود، دوستان و یا عقاید مذهبی دریافت کرده اید؟

 

آیا این ها پیام هایی هستند که شما می‌خواهید کودک شما نیز آنها را دریافت کند؟در صورتی که جواب شما منفی است، چرا نه؟ در رابطه با خود ارضایی با همسرتان صحبت کنید تا اطمینان پیدا کنید که دقیقا حول مساله کودکتان اتفاق نظر داشته و تمرکز کرده اید.

 

به کودک خود اجازه دهید آلت تناسلی خود را حین تعویض پوشک لمس کند. به کودک نوپای خود اجازه دهید تا حین شست و شوی تمامی اعضای بدن او، بدون هیچ مشکلی بدن خود را کشف کند. از این فرصت برای آشنایی با نام های صحیح آلت های تناسلی استفاده کنید (والدین کودکان دختر توجه کنند:

 

به یاد داشته باشید که واژن در بخش درونی بدن قرار دارد، فرج تمامی آنچه در بخش بیرونی است را شامل می شود). شما می توانید گاها مکالماتی معمولی داشته باشید تا به کودکان بزرگتر اجازه دهید بدانند این که این کار را انجام می دهند، یا نه کاملا امری طبیعی است-

 

ممکن است شنیدن این حرف ها برای آنها مشمئز کننده باشد، اما آنها این پیام را درونی سازی می کنند. به کودک خود با گفتن این که من قول میدهم زمانی که در اتاق تو بسته است، بدون در زدن وارد نشوم، خدمت بزرگی می کنید.

 

همچنین می گوید که بسیاری از پزشکان معتقدند خود ارضایی کاری عادی و سالم است. برای نوجوانان “سکس” بلوغ و تمام مسائل مرتبط برای دختران و پسران بخش های جداگانه ای شامل اطلاعاتی در مورد خود ارضایی دارد.

 

پیام هایی مشابه این که “هر کسی ممکن است در خلوت خود خودارضایی انجام دهد” به حفظ فعالیت جنسی سالم نوجوانان با آموزش گزینه های بی خطر، برای فعالیت هایی که آنها را در معرض انتقال بیماری های جنسی و بارداری قرار می دهد، کمک می کند.

 

آیا صحبت در ارتباط با خود ارضایی با کودکتان برایتان آسان است؟ ضرورتا نه، اما با کنار گذاشتن خجالت خود، می توانید به فرآیند کمک به کودک خود برای رسیدن به اعتماد به نفس جنسی و یک فرد بالغ شاد، ادامه دهید.

 

چگونه می توانم به کودکم کمک کنم؟

 

1. اهداف واقعی داشته باشید

کنارگذاشتن کامل خودارضایی غیرممکن است. این واقعیت را بپذیرید که کودک شما آن و لذاتش را فهمیده است. تنها چیزی که شما می توانید آن را کنترل کند، مکان انجام این کار است.چشم پوشی از آن فقط در حمام و اتاق خواب یک کار معقول است.

 

ممکن است به کودک خود بگویید؛ بهتر است آن را هنگامی که خسته ای در اتاق خوابت انجام دهی؛ اگر خودارضایی برای شما اهمیتی ندارد دیگر جایی که در آن خودارضاییانجام شود مهم نیست، زیرا کودک شما می فهمد که می تواند آن را آزادانه و در هر شرایطی انجام دهد.

 

2. از خودارضایی در موقع چرت زدن و موقع خواب چشم پوشی کنید.

کودک خود را تنها در این لحظات تنها بگذارید وبه اودائماًنگاه نکنید، نباید اورا از خوابیدنبر روی شکم منع کنیدو یا اگرمشاهده کردید که دست هایش را در وسط پاهایش قرار دادهاو را مورد بازخواست قرار ندهید.

 

3. حواس کودک را پرت کنید یا او را به خاطر خودارضایی در زمان های دیگر تأدیب کنید.

نخست، سعی کنید حواس کودک خود را به سمت اسباب بازی یا فعالیتی خارجی منحرف کنید. اگر این کار میسر نشد، او را تفهیم کنید: می دانم که این حس خوبی است و انجام دادن آن در اتاق یا اتاق خواب بالامانع است اما، آن را در نشیمنگاه و وسطخانه یا در حضور افراد دیگری انجام نده.

 

در زمان 4 یا 5 سالگی کودکان به احساسات افراد دیگر حساس هستند و اینکه باید تنها در خلوت خودارضایی نمایند را درک می کنند. کودکان خردسال ممکن است برای انجام این کارمجبور به رفتن به اتاق خود شوند.

 

4. این عمل را با پرستار کودک یا کارکنان مدرسه درمیان بگذارید

از مراقب یا معلم کودک بخواهید تا به خودارضایی ابتدا با پرت کردن حواس کودک واکنش نشان دهد. اگر این کار میسر نشد آنها باید توجه کودک را با عباراتی مانند بیا من و تو الان اینجا و از کنار هم بودن لذت ببریم و بازی کنیم. در مدرسه باید عملخودارضایی تنها هنگام چرت زدن مورد بی توجهی واقع شود

 

5. داشتن تماس جسمی با کودک را بیشتر کنید

برخی از کودکان درصورتی که در آغوش کشیدن و نوازش بیشتری را در روز دریافت کنند کمتر دست به خودارضایی می زنند. سعی کنید اطمینان یابید که کودک شما روزانه دست کم روی هم رفتهیک ساعت خاصی محبت فیزیکی شما را اخذ می کند.

 

6. اشتباهات متداول

رایج ترین اشتباهی که والدین انجام می دهند تلاش برای رفع کامل خودارضایی است. این کار منجر به ناتوانی می شود که والدین مجبورند از آن غفلت کنند. کودکان نباید به خاطر خوارضایی مورد تنبیه فیزیکی شوند، نه بر سر آنها فریاد زده شود و نه صحبتی از آن گفته شود.

 

خودارضایی را به عنوان کاری بد، کثیف، شریرانه یا غیرشرعی برچسب نزنید و دستان کودک خود را نبندید یا از هرگونه محدودیتی در این مورد خودداری کنید. همه این شیوه ها تنها به مقاومت و احتمالا بعدا به بازداری های جنسی منجر می شوند.

 

چه زمانی با پزشک تماس بگیرم؟ در صورت مشاهده موارد زیر فوراً تماس بگیرید:

-کودک شما به طور مستمر در حضور افراد دیگر به این کار ادامه می دهد.
-فکر می کنید کودک شما توسط شخصی برای این کار تحریک شده است.
-کودک شما در جهت ارضاشدن از طریق دیگران تلاش می کند.

-احساس می کنید کودک شما غمگین یا افسرده است.
-شما انتظار هیچ گونه خودارضایی را از کودک خود را نداشتید.

-این عمل در ظرف یک ماه بهبود نمی یابد.
-سؤالات یا نگرانی های دیگری دارید.

خط پایان: رایج ترین اشتباهی که والدین انجام می دهند تلاش برای رفع کامل خودارضایی است. این کار منجر به ناتوانی می شود که والدین مجبورند از آن غفلت کنند. کودکان نباید به خاطر خوارضایی مورد تنبیه فیزیکی شوند، نه بر سر آنها فریاد زده شود و نه صحبتی از آن گفته شود.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره