وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

همه چیز درباره بادی کامپوزیشن و تاثیرش بر تناسب اندام

همه چیز درباره بادی کامپوزیشن و تاثیرش بر تناسب اندام

همه چیز درباره بادی کامپوزیشن و تاثیرش بر تناسب اندام

 

به گزارش ایران ناز بادی کامپوزیشن که در معادل فارسی به آن ترکیب بدنی می گویند ، بهترین روشی است که می توانید از ترکیبات بدن خود آگاه شوید.

 

اهیمت بادی کامپوزیشن بیشتر در لاغری و داشتن تناسب اندام است. یعنی با بادی کامپوزیشن قادر خواهید بود ، در راستای محاسبه دقیق میزان چربی ، تراکم استخوان و میزان عضله ، بهترین برنامه غذایی و ورزشی را برای خود تهیه کنید.

 

*بادی کامپوزیشن چیست؟

بادی کامپوزیشن روشی است که در آن می توانید از درصد چربی ، پروتئین ، مواد معدنی ، آب و سایر مواد اصلی های سازنده بدن ، اگاه شوید.

 

احتمالا شاخص BMI را شنیده باشید. در این شاخص دو فردی که از لحاظ قد و وزن یکسان هستند ، در یک شرایط ارزیابی می شوند. برای مثال هنگامی که یک شخص قد 165 داشته باشد و 85 کیلوگرم وزن او باشد ، این شخص طبق شاخص BMI چاق خواهد بود.

 

با این حال می توانید فردی را با این مشخصات بدنی پیدا کنید که از لحاظ ظاهری ، ممکن نیست چاق به نظر بیاید! چه اتفاقی افتاده ؟ ایا BMI اشتباه کرده است؟

 

خب در جواب باید بگوییم BMI یک شاخص دقیق نیست. این شاخص فقط در حالت کلی و برای کسانی که بسیار چاق هستند یا بسیار لاغر هستند کارآمد است. درواقع ممکن است شخص عضله بیشتری داشته باشد نه چربی با این حال وزن او همانند شخصی است که در BMI چاق نشان داده می شود.

 

برای مثال کریستین رونالدو با قد 187 و وزن 84 کیلوگرم در شاخص BMI چاق نشان داده می شود. درحالی که نمی توان او را جزو افراد چاق محسوب کرد. اما می توان گفت او به اندازه ی چربی فردی عادی در این شرایط بدنی ، عضله دارد.

 

بنابراین متوجه شده اید که بادی کامپوزیشن می تواند یک جایگزین عالی برای شاخص BMI باشد. زیرا BMI توانایی مشخص کردن میزان چربی و عضله را ندارد ، درحالی که بادی کامپوزیشن می تواند درصدی از این مواد را مشخص کند.

 

*آیا میدانید تشخیص بادی کامپوزیشن چه کمکی می توان به ما بکند؟

اگر بدانید که بدن شما چقدر از چربی ها و تراکم استخوانی و عضله برخوردار است ، می توانید از بیماری های زیادی جلوگیری کنید. بسیاری از بیماری ها مانند مشکلات تنفسی ، بیماری های قلبی عروقی ، فشار خون بالا ، دیابت ، پوکی استخوان و بیماری های زیاد دیگر با مقدار چربی بدن رابطه مستقیم دارند.

 

در صورتی که از میزان چربی بدن مطلع باشید ، می تواند تا حدود زیادی از به وجود امدن این بیماری ها جلوگیری کنید.حتی بهتر است بدانید همیشه داشتن چربی کمتر نشانه سلامت و تناسب اندام نیست. بسیاری از بیماری ها نیز وجود دارد که در اثر کمبود چربی بدن به وجود می آیند.

 

بنابراین می توان گفت ابتدایی ترین کار برای پیشگیری و درمان بسیاری از این بیماری ها داشتن اطلاعات کافی از ترکیب بدن یا بادی کامپوزیشن است.

 

همه چیز درباره بادی کامپوزیشن و تاثیرش بر تناسب اندام

 

*بادی کامپوزیشن یا ترکیب بدنی، با چه روش هایی اندازه گیری می شود؟

روش های زیادی برای اطلاع از بادی کامپوزیشن وجود دارد. اما بهترین آنها دستگاه دکسا می باشد.روش کار این دستگاه را در انتها به به صورت کامل برای شما خواهیم گفت اما فعلا اجازه دهید تا روش های قدمی تر و کم هزینه تر را به شما معرفی کنیم.

1. وزن کردن در آب یا توزین هیدرواکستاتیک

این روش ابتکاری را خودتان نیز می توانید انجام دهید. درواقع همگامی که زیر آب وزن می گیرید ، وزن بدن شما کمتر از حالت عادی یا در اتاق است. دلیل این فرایند را می توان با قانون ارشمیدوس یا همان چگالی نیز بیان کرد.

 

اگر بخواهیم میزان چربی را بین دو نفر که هرکدام از آن ها قد و وزن یکسان دارند ، بسنجیم ، وزن گرفتن زیر آب می تواند گزینه ای مناسب باشد.

 

برای انجام این کار هردو نفر باید در زیر آب وزن کشی کنند. هنگامی که افراد این کار را انجام می دهند ، به دلیل اینکه یک کیلو گرم چربی حجم بیشتری نسبت به یک کیلو گرم عضله و استخوان دارد ، می توان گفت چگالی چربی بیشتر از عضلات است و به همین دلیل وزن روی ترازو زیر آب کمتر خواهد بود.

 

هرکدام از این افراد که وزن بیشتری در آب داشته باشد ، یعنی عضله بیشتری نسبت به فرد دیگر دارد و فرد دوم نیز چربی بیشتری نسبت به فرد اول دارد.

2. اسکن سه بعدی با دستگاه کوانتومی

امواج صادره از دستگاه کوانتومی با اتم های بدن رزونانس دارند. به همین دلیل می توان از رزونانس های امت ها می توان اطلاعات دقیقی از ترکیبات بدن به دست آورد.

 

این روش به دلیل اینکه دقت بالایی دارد ، برای کودکان و سالمندان نیز مناسب است. البته لازم به ذکر است که بیمارستان باید دستگاه کوانتومی را داشته باشد.جالب است بدانید این دستگاه می تواند حتی اطلاعات دقیقی از میزان ویتامین ها و مواد معدنی بدن را مشخص کند.

3. روش BIA

در این روش جریان های الکترونیکی از طریق دستگاهی که در تصویر زیر مشاهده می کند ، وارد بدن فرد می شود. پزشکان با مطالعه رفتار این جریان در بدن انسان می توانند میزان آب بدن ، چربی و عضله را اندازه گیری کنند.

 

آنچه که باعث می شود دانشمندان از طریق موج های ارسال بتوانند میزان چربی و عضله و اب بدن فرد را تشخیص دهند ، رفتار تفاوت جریان آب در اندام های مختلف بدن است.میزان چربی در این روش با فرمول های ریاضی و شبیه سازی کامپوتری به دست می آید.

4. بادی کامپوزیشن با دستگاه دکسا

دستگاه دکسا با انتشار دو موج ایکس ری با طول موج متفاوت ، می تواند میزان چربی و عضلات و همچنین چگالی استخوان ها را مشخص کند.

 

این دستگاه بسیار گران بوده و کمتر در بیمارستان ها یافت می شود. عملکرد دقیق این مستلزم این است که فرد حدود نیم ساعت زیر دستگاه قرار بگیرد.

 

انچه که این دستگاه را برای تشخیص بادی کامپوزیشن نسبت به سایر روش ها متمایز می کند ، به تصویر کشیدن میزان تراکم استخوان ها یعنی مولفه سوم در بیماری هاست. با این دستگاه پزشکان می توانند اطلاعات دقیقی از چگالی و تراکم استخوان ها داشته باشند.