وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

همه چیز درباره نوشیدن آب گازدار و مضرات آن

همه چیز درباره نوشیدن آب گازدار و مضرات آن

همه چیز درباره نوشیدن آب گازدار و مضرات آن

 

*در ابتدا بهتر است بدانیم اصلا آب گازدار چیست؟

آب گازدار نوشیدنی سرحال کننده و جایگزین مناسبی برای نوشابه های شیرین است. با این حال، نوشیدن آب گازدار برای برخی از افراد نگران کننده است زیرا بر این باورند برای سلامتی مضر است.

 

آب گازدار آبی است که در آن کربن دی ‌اکسید تحت فشار حل شده باشد که یک نوشیدنی حباب دار تولید می کند که به آن آب گازدار، سودا یا آب کربنات نیز می گویند.

 

در آب های گازدار به غیر از یک نوع برای طعم بهتر نمک افزوده می شود. برخی اوقات مقدار کمی مواد معدنی دیگر نیز در آن گنجانده می شود.

 

آب های معدنی گازدار طبیعی متفاوت هستند، این آب ها از یک چشمه معدنی گرفته می شوند و حاوی مواد معدنی و ترکیبات گوگردی هستند.

 

آب تونیک، نوعی آب گازدار حاوی یک ترکیب تلخ به نام کینین به همراه قند یا شربت ذرت با فروکتوز بالا است.

 

همه چیز درباره نوشیدن آب گازدار و مضرات آن

 

*آب گازدار خاصیت اسیدی دارد…

حاصل واکنش شیمیایی دی اکسید کربن و آب کربنیک اسید است، اسید ضعیفی که نشان داده شده همان گیرنده های عصبی را در دهان مانند خردل تحریک می کند شامل احساس سوزش و خارش که تحریک کننده و لذت بخش است.

 

ph آب گازدار 3 تا 4 است یعنی کمی اسیدی است.

 

با این حال، مصرف یک نوشیدنی اسیدی مانند آب گازدار باعث اسیدی شدن بدن نمی شود. کلیه ها و ریه ها دی اکسید کربن اضافی را از بین می برند.

 

این بدون در نظر گرفتن آنچه می خورید یا می نوشید خون شما را در pH کمی قلیایی 7.35 تا 7.45 نگه می دارد.

 

*تاثیر آب گازدار روی سلامت دندان ها

یکی از بزرگ ترین نگرانی ها در مورد نوشیدن آب گازدار تاثیر آن روی دندان ها است زیرا مینای دندان به صورت مستقیم در معرض اسید قرار می گیرد.

 

تحقیقات بسیار کمی در مورد این موضوع وجود دارد، اما نتایج یک مطالعه نشان می دهد آب معدنی گازدار مقدار کمی به مینای دندان آسیب می رساند.

 

علاوه بر این، آب معدنی 100 برابر کمتر از یک نوشیدنی غیرالکلی شیرین آسیب وارد می کند. در یک مطالعه، نوشیدنی های گازدار پتانسیل بالایی را برای از بین بردن مینای دندان نشان دادند، اما فقط در صورت داشتن قند. در واقع یک نوشیدنی شیرین غیرگازدار از یک نوشیدنی بدون قند گازدار مضرتر بوده است.

 

مطالعه دیگر نمونه هایی از مینای دندان را در نوشیدنی های مختلف تا 24 ساعت مورد بررسی قرار داد. نوشیدنی های گازدار و غیرگازدار شیرین منجر به از دست دادن مینای دندان به طور قابل توجهی بیشتر از نمونه های رژیم غذایی خود شدند.

 

بررسی چندین مطالعه نشان می دهد ترکیب قند و کربناسیون منجر به پوسیدگی شدید دندان می شود. با این حال، به نظر می رسد آب گازدار ساده خطر کمی برای سلامت دندان ها دارد و فقط انواع قندی آن برای دندان ها مضر هستند.

 

اگر نگران سلامت دندان های خود هستید سعی کنید آب گازدار را با یک وعده غذایی بنوشید یا بعد از نوشیدن آن دهان خود را با آب ساده بشویید.

 

 

*تاثیر آب گازدار روی گوارش و هضم غذا

1-نوشیدن آب گازدار می تواند توانایی بلع را بهبود بخشد

مطالعات نشان می دهد آب گازدار توانایی بلع را در بزرگسالان جوان و مسن بهبود می بخشد. در یک مطالعه، از 16 فرد سالم خواسته شد به طور مکرر مایعات مختلف را بنوشند.

 

در بین نوشیدنی ها آب گازدار قوی ترین توانایی را برای تحریک اعصاب مسئول بلع از خود نشان داد. مطالعه دیگر نیز نشان داد ترکیب دمای سرما و کربناسیون این اثرات مفید را تقویت می کند.

 

در مطالعه ای روی 72 نفر که احساس نیاز مداوم برای پاکسازی گلو داشتند نوشیدن آب گازدار یخ زده باعث بهبود 63 درصد از شرکت کنندگان شد. تسکین بیشتر در افرادی که بیشترین علائم شدید را داشتند مشاهده شد.

 

2-آب گازدار احساس سیری را افزایش می دهد

آب گازدار احساس سیری بعد از غذا را به میزان بیشتری در مقایسه با آب معمولی افزایش می دهد. آب گازدار به غذا برای ماندن مدت زمان بیشتری در معده کمک می کند که می تواند احساس سیری بیشتری در فرد ایجاد کند.

 

در یک مطالعه کنترل شده روی 19 زن جوان سالم نمرات سیری بعد از نوشیدن 250 میلی لیتر آب گازدار در مقایسه با بعد از نوشیدن آب معمولی بالاتر بود. با این حال، برای تایید این نتایج مطالعات بیشتری در مقیاس بزرگ تر نیاز است.

 

3-باعث کاهش یبوست میشود

نوشیدن آب گازدار به تسکین علائم در افراد مبتلا به یبوست کمک می کند. در یک مطالعه 2 هفته ای روی 40 فرد مسن که سکته مغزی را تجربه کرده بودند متوسط فرکانس حرکات روده در گروهی که آب گازدار می نوشند در مقایسه با افرادی که آب لوله کشی می نوشیدند تقریبا 2 برابر شده بود.

 

علاوه بر این، شرکت کنندگان کاهش 58 درصدی علائم یبوست را نیز گزارش کردند، همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آب گازدار علائم دیگر سوءهاضمه از جمله معده درد را بهبود می بخشد.

 

در یک مطالعه کنترل شده 21 فرد با مشکلات مزمن هضم مورد بررسی قرار گرفتند. بعد از 15 روز افرادی که که آب گازدار نوشیده بودند در علائم گوارشی، یبوست و تخلیه کیسه صفرا پیشرفت قابل توجهی را شاهد بودند.

 

همه چیز درباره نوشیدن آب گازدار و مضرات آن

 

*تاثیر آب گازدار بر سلامت استخوان ها

بسیاری از افراد معتقدند نوشیدنی های گازدار به دلیل داشتن اسید زیاد برای استخوان ها مضر هستند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد کربناسیون مسئول نیست.

 

یک مطالعه مشاهده ای بزرگ روی بیش از 2 هزار و 500 نفر نشان داد نوشابه به طور قابل توجهی با کاهش تراکم مواد معدنی استخوان مرتبط است. به نظر می رسد آب گازدار هیچ تاثیری بر سلامت استخوان ها ندارد.

 

برخلاف آب گازدار و سودا نوشیدنی های کولا حاوی فسفر زیادی هستند. محققان اذعان می دارند نوشابه ها مقدار کافی فسفر و کلسیم ندارند و همین امر باعث می شود یک عامل خطر برای از دست دادن استخوان محسوب شود.

 

در یک مطالعه کنترل شده روی 18 زن یائسه نوشیدن یک لیتر آب گازدار غنی از سدیم به صورت روزانه به مدت 8 هفته منجر به احتباس کلسیم بهتر از نوشیدن آب معدنی ساده شد.

 

علاوه بر این، هیچ اثر منفی بر سلامت استخوان در گروه آب گازدار مشاهده نشد. تحقیقات در فاز حیوانی نشان می دهد آب گازدار حتی ممکن است سلامت استخوان را بهبود بخشد.

 

مکمل رژیم های غذایی مرغ ها با آب گازدار به مدت 6 هفته منجر به افزایش قدرت استخوان پا در مقایسه با آب لوله کشی شد.

 

 

*تاثیر آب گازدار بر سلامت قلب

تحقیقات نشان می دهد آب گازدار سلامت قلب را بهبود می بخشد اگرچه شواهد در این زمینه بسیار محدود است. یک مطالعه روی 18 زن یائسه نشان داد نوشیدن آب گازدار غنی از سدیم باعث کاهش کلسترول LDL (بد)، مارکرهای التهابی و قند خون می شود.

 

علاوه بر این، آنها افزایش کلسترول HDL (خوب) را نیز تجربه کردند. بعلاوه، خطر تخمینی ابتلا به بیماری قلبی طی 10 سال در بین افرادی که آب گازدار می نوشند 35 درصد کمتر از افرادی است که آب لوله کشی می نوشند.

 

با این حال، از آنجا که این یک مطالعه در مقیاس کوچک بوده، بنابراین تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

 

مصرف آب گازدار باعث می شود کلسترول بد خون کاهش پیدا کند و کلسترول مفید خون افزایش پیدا کند.اگر دچار تهوع حین سفر می شوید می توانید آب گازدار را جرعه جرعه بنوشید تا تهوع شما از بین برود.اگر موهایتان وز وز می شود و دنبال راهی برای صاف کردن موهای خود هستید کافی است که موهای خود را بعد از حمام در آخر کار با آب گازدار بشویید تا از وزوز شدن موهای شما جلوگیری کند.

 

*شما میتوانید خودتان آب گازدار درست کنید:

برای درست کردن آب گازدار به مواد زیر نیاز داریم:

-عسل یا شربت ساده ۱/۵ فنجان

-پرتقال ۱ عدد

-لیمو ۲ عدد

-گریپ فروت ۱ عدد

-هل خرد شده ۵ عدد

-بادیان رومی کوچک ۲ عدد

-نمک ۱ قاشق چایخوری

-فلفل سیاه ۱/۴ قاشق چایخوری

-آب یک لیتر

-سرکه ۳ قاشق غذاخوری

-ساقه سنبل هندی خرد شده ۷۵ گرم

-پوست گنه گنه خرد شده ۱/۴ فنجان

-زغال اخته، خرمالو، انگور و خرما ده عدد

 

توجه کنید که از بین میوه های گزینه آخر فقط یکی را انتخاب کنید و کافی است.

 

ابتدا دو لیتر آب در قابلمه برداشته و ساقه سنبل هندی و گنه گنه را به آن اضافه کنید.در مرحله بعدی بعدی باید آب پرتقال و لیمو وگریپ فروت را بگیرید و از صافی بگذارانید و به همراه پوست های میوه در قابلمه بریزید.

 

در ادامه باقی مواد باقی مانده به جز شربت را اضافه کنید.حالا گاز را روشن کنید و اجازه دهید تا یک ربع ساعت با شعله ملایم بجوشد و بعد از ان خاموش کنید و صبر کنید تا حرارت مواد از بین برود.

 

حالا چیزی که باقی مانده است را در یک ظرف شیشه ای بگذارید و اجازه دهید دو روز در یخچال بماند.فقط در این دو روز گاهی شیشه را در اورده و تکان دهید و دوباره در یخچال قرار دهید.

 

بعد از دو روز باید مواد را از صافی بگذرانید و شربت یا عسل را به آن اضافه کنید.برای مصرف نصف لیوان آب و نصف لیوان مواد را مخلوط کرده و میل نمایید.

 

توجه کنید که محلول را در یخچال نگهداری کنید و بیشتر از یک ماه نیز در یخچال نماند و مصرف شود.

 

در کودکان ممکن است باعث شکم درد و ایجاد نفخ شود.

ممکن است باعث سوزش و گزش در دهان شما شود.

مصرف طولانی مدت این آب ها علاوه بر مشکلات دهانی می تواند باعث ایجاد مشکل در گوارش شما نیز شود.

در کسانی که دچار عفونت معده هستند می تواند باعث سرطان روده شود.

 

 

*کلام آخر

هیچ مدرکی نشان نمی دهد آب گازدار یا سودا مضر است. آب گازدار برای سلامتی دندان مضر نیست و به نظر می رسد هیچ تاثیری بر سلامت استخوان ندارد.

 

جالب اینجاست یک نوشیدنی گازدار حتی با بهبود توانایی بلع و کاهش یبوست حتی باعث هضم غذا می شود، همچنین یک نوشیدنی بدون کالری محسوب می شود که بسیاری از افراد نوشیدن آن را به آب لوله کشی ترجیح می دهند.

 

در صورت لذت بردن از این نوشیدنی هیچ دلیلی برای عدم مصرف آن وجود ندارد در واقع حتی سلامت کلی شما را بهبود می بخشد.