وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آیا می خواهید دیگر چاق نشوید ؟!!

آیا می خواهید دیگر چاق نشوید ؟!!
هر چیزی در این دنیا حساب و كتاب دارد، خواه یك فعالیت سرنوشت‌ساز در زندگی‌تان و خواه خوردن و آشامیدن. این را می‌گوییم كه بدانید حتی برای خوردن و آشامیدن هم باید تابع اصولی باشیم وگرنه ضرر می‌كنیم.

آدم‌های چاق، آدم‌های لاغر، آنها كه به قول مادربزرگ‌ها بنیه ندارند، آنها كه به قول مردم انگار جانور توی بدنشان لانه كرده و گوشت به تن‌شان نمی‌چسبد یا آنها كه به قول خودشان حتی اگر غذا را نخورند هم چاق می‌شوند، همگی در یك مشكل به هم شبیه هستند، آنها اصول درست خوردن و درست آشامیدن را نمی‌دانند.

 
قبول دارید كه آدم‌ها تا زبان بدنشان را یاد نگیرند نمی‌توانند اداره‌اش كنند؟ برای مثال خیلی‌ها وعده غذایی را به هوای وزن كم‌كردن حذف می‌كنند، اما بر خلاف انتظار، وزن‌شان بالا می‌رود. خیلی‌ها هم بعد از هر وعده غذایی به امید بیشتر چسبیدن غذا، آب، نوشابه یا چای می‌نوشند، اما به نظر می‌رسد بدنشان همیشه كمتر از حد لازم مواد غذایی جذب می‌كند.
 
به عنوان نخستین نكته، باید به گفته‌های دكتر محمود اسحاق حسینی متخصص گوارش اشاره كنیم كه هشدار می‌دهد: آرامش هنگام غذا خوردن ، ننوشیدن آب، نوشابه و چای هنگام غذا خوردن و بعداز آن ازجمله نكات مهم در امر تغذیه صحیح هستند كه هر فردی باید به آنها توجه كند.

به گفته این متخصص، بیشتر غذاهای مصرفی از نوع غذاهای تركیبی هستند بنابراین 50 درصد این تركیب غذایی باید شامل مواد قندی ، 15 تا20 درصد چربی و 30 درصد از پروتئین‌ها باشد. علاوه بر این ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها ازجمله روی و مس ، نقش بسزایی را در تامین انرژی بدن دارند، به این منظور از تمام این مواد باید به حد كافی استفاده كرد.

وی چربی را عنصری مهم در سبد غذایی خانواده می‌داند و تصریح می‌كند: چربی‌ها ازجمله مواد مورد نیاز برای بدن هستند كه انرژی بالایی را به همراه دارند و متاسفانه همین امر، افراد را برای كسب انرژی هر چه بیشتر به استفاده از فست‌فودها، شیرینی، خامه و بستنی ترغیب می‌كند به طوری كه در كلانشهری مانند تهران، 50 درصد مردم دچار اضافه وزن هستند.

خوردن در یك چشم به هم زدن ممنوع
 دكتر اسحاق حسینی، آرامش هنگام غذا خوردن را امری ضروری بیان می‌كند و تاكید دارد: نسبت به مدت پخت غذاهای ایرانی، زمان خوردن این غذاها بسیار كوتاه است. به طوری كه وقتی غذا با سرعت بسیار بالایی مصرف می‌شود، روده، معده و بزاق فرصت كافی را برای ترشح ندارند و در نتیجه آنزیم‌ها نیز در بدن تركیب نمی‌شوند و به دنبال آن، هضم و جذب غذا نیز به درستی صورت نمی‌گیرد و بسیاری از افرادی كه غذای خود را سریع میل می‌كنند با مشكل هضم غذا مواجه می‌شوند.
 
وی ادامه می‌دهد: متاسفانه بسیاری از افراد حین غذا خوردن مقدار زیادی آب نیز مصرف می‌كنند كه این امر برخلاف جریان جذب غذا عمل می‌كند. به طوری كه مواد قندی30 دقیقه و چربی‌ها یك ساعت و مواد تركیبی باید بیش از یك ساعت در معده بمانند. بنابراین وقتی همراه با غذا، آب مصرف می‌شود چون آب هیچ توقفی در معده ندارد و به دنبال آن غذا و مواد خوراكی نیز دفع می‌شود.

 
این متخصص گوارش، دوغ را بهترین جایگزین برای آب و نوشابه می‌داند و می‌گوید: نوشابه‌ها منجر به تسریع در حركت روده‌ها می‌شوند به طوری كه اگر همراه با غذا، نوشابه مصرف شود، می‌توان گفت هیچ ماده مغذی‌ای جذب بدن نخواهد شد. بنابراین دوغ‌های بدون گاز و معمولی اگر همراه با پونه یا نعناع باشند بهترین جایگزین برای آب و نوشابه‌ها هستند.

چای بهتر از قهوه است
به گفته دكتر اسحاق حسینی، چای كمرنگ، نوشیدنی آرامبخشی است، اما چای به هیچ‌وجه نباید داغ و همچنین بعد از هر وعده غذایی مصرف شود به طوری كه اگر بعد از غذا بلافاصله چای نوشیده شود، روده‌ها به هیچ‌وجه پذیرای آهن نیستند و آهن مواد غذایی، جذب بدن نمی‌شوند پس اگر روزانه چای به مقدار مناسب نه زیاد، آن هم به صورت كمرنگ و ولرم مصرف شود، مشكل خاصی پیش نمی‌آید، اما این در حالی است كه افرادی كه بعد از غذا خوردن، چای می‌نوشند پس از مدتی به كم‌خونی (آنمی) مبتلا می‌شوند.

وعده «شام» را حذف نكنید
خیلی از مردم برای لاغرشدن، وعده شام‌شان را حذف می‌كنند. شما با این روش موافقید؟ اگر جواب‌تان مثبت است باید بدانید كه دكتر اسحاق حسینی این روش را كاملا رد می‌كند و می‌گوید: علاوه بر وعده‌های صبحانه و ناهار، میان‌وعده‌ها نیز بسیار حائز اهمیت هستند به طوری كه افراد باید در طول روز حتما از میوه‌ها و سبزیجات كه سرشار از فیبر هستند، استفاده كنند. علاوه بر اینها وعده شام نباید حذف شود به این منظور كه می‌توان شام خورد، اما نباید بلافاصله بعد از آن خوابید، بنابراین بین شام خوردن و خوابیدن باید حداقل یك ساعت و 30 دقیقه فاصله باشد.