وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بارداری خارج از رحم چیست؟

بارداری خارج از رحم  چیست؟
وضعیت باروری بعد از بارداری خارج از رحم چگونه است؟
امروزه، بارداری خارج از رحم به ندرت مانعی در باروری محسوب می‌شود. وانگهی بنابر اظهار نظر متخصصان زنان و ماماها، 60% زنانی که بارداری خارج از رحم داشته اند، طی دو سال آینده می‌توانند مجدداً باردار شوند.

بارداری خارج از رحم دقیقاً چیست؟
بارداری خارج از رحم زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک خارج از رحم جای می‌گیرد، اکثر اوقات این جایگیری در مجرای فالوپ صورت می‌گیرد. جنین خارج از رحم نمی‌تواند رشد کند و ممکن است به بافت هایی که در آنها جای گرفته است، آسیب برساند، در نتیجه امکان دارد باعث بروز درد در زیر شکم و خونریزیهای شدید (از دست دادن خون تیره) بشود، این خونریزی ها ممکن است زندگی زن باردار را به خطر بیندازد.

در بارداری خارج از رحم، شرایط اضطراری است!
بنابراین سریعاً باید سقط جنین انجام شود. بنابر مراحل تشخیص بارداری خارج از رحم، می‌توان از درمان های مختلفی کمک گرفت، که کمابیش محافظت کننده هستند، درمان هایی که می‌توانند قدرت باروری و در نتیجه بارداری مجدد را با خود به همراه داشته باشند.

حدود 20% از بارداری ها، بارداری خارج از رحم هستند.
بارداری های خارج از رحم غیر قابل پیش بینی هستند و علل آن هنوز شناخته نشده است. با این حال عوامل خطرزایی وجود دارند، از جمله: سابقۀ آندومتریوز، سابقۀ بارداری خارج از رحم، اعمال جراحی در سطوح اندام های تناسلی، عفونت مجرای فالوپ، درمان های دارویی برای تحریک تخمک گذاری و استعمال دخانیات.
عفونت های قابل انتقال جنسی ممکن است به اندام های تناسلی صدمه بزنند و باعث بارداری خارج از رحم بشوند.

درمان های بارداری خارج از رحم چیست؟
بنابر مرحلۀ بارداری خارج از رحم، درمان آن دارویی یا جراحی خواهد بود که این درمان ها کمابیش محافظت کننده هستند.

درمان دارویی قدرت باروری را برای آینده حفظ می‌کند
در مواردی که بارداری خارج از رحم زود تشخیص داده شود، می‌توان درمان توسط متوترکسات را در نظر گرفت؛ این دارو درون مجرای فالوپ تزریق می‌شود، مولکول های آن رشد سلولی تخمک را متوقف می‌کنند و سلول های موجود را از بین می‌برند.

 
این درمان می‌تواند با بی حسی عمومی بدن انجام شود ولی نیازی به بستری شدن نیست. بیمار همان روز می‌تواند بیمارستان را ترک کند اما باید حدود پانزده روز بعد، مجدداً برای معاینه مراجعه کند.
این درمان قدرت باروری در آینده را از بین نمی‌برد. فرد می‌تواند چند ماه بعد از این درمان، باردار شود.

درمان جراحی، نیز کمابیش محافظت کننده است
زمانی که تخمک به پیشرفته ترین مرحله اش می‌رسد، خطر از بین رفتن مجرای فالوپ بسیار بالاست، در این مرحله جراحی الزامی است. این جراحی به شیوۀ لاپاراسکوپی انجام می‌گیرد.
بنابر وضعیت مجرای آسیب دیده، نگه داشته یا حذف می‌شود، هر تصمیمی بستگی به شرایط مجرا دارد. بنابراین در بیشتر موارد قدرت باروری حفظ می‌شود، اما نه همیشه.

ضمناً از جراحی اساسی هم صحبت به میان می‌آید، که در آن مجرای فالوپ به طور کامل خارج می‌شود (سالپنژکتومی)، در این موقعیت تنها در شرایطی می‌توان امکان بارداری در آینده را متصور بود که مجرای دیگر کاملاً سالم باشد.

 
جراحی محافظتی که بر پایۀ سالپنژکتومی قرار دارد به این ترتیب است: مجرا بریده می‌شود تا تخمک توسط مکش خالی شود، اما صحیح و سالم، سر جایش قرار می‌گیرد.در موارد بسیار کمی، رحم نیز آسیب می‌بیند که در این شرایط باید اقدام به هیسترکتومی (خارج کردن رحم) نمود، که مسلماً در آن صورت هر گونه بارداری غیرممکن خواهد بود.