وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آیا کشیدن دندان عقل درست است؟

آیا کشیدن دندان عقل درست است؟
 یك دندانپزشك گفت: این باور كه پس از رویش دندان عقل باید آن را كشید، درست نیست. دكتر لادن اسلامیان افزود: دندان عقل تنها زمانی باید كشیده شود كه به صورت كج دربیاید و در فك جای مناسبی نداشته باشد.

وی افزود: در مواردی كه زاویه رویش دندان عقل نامناسب باشد و به ردیف دندان‌ها صدمه بزند نیز باید كشیده شود. این متخصص ارتودنسی با بیان اینكه وجود دندان عقل در دهان لازم است، افزود: این باور نادرست به این دلیل به وجود آمده كه دندان‌های عقل در انتهای هر قوس دندانی قرار دارند و دسترسی به آنها برای تمیز كردن و شست‌وشو مشكل است و احتمال اینكه زودتر دچار پوسیدگی شود، زیاد است.

 همچنین پس از پوسیدگی هنگام كشیدن با درد همراه است. اسلامیان با تاكید بر اینكه زمانی كه این دندان‌ها در جویدن نقش داشته باشند باید آنها را نگه داشت، افزود: بسیاری از افراد با كشیدن دندان‌های عقل تعداد بیشتری از دندان‌های خود را از دست می‌دهند.

 به گفته وی، سن رویش دندان‌های عقل در مناطق مختلف متفاوت است و در مناطق گرمسیر مثل جنوب ایران سن رویش این دندان‌ها پایین می‌آید و به 15 تا 16 سالگی می‌رسد اما در مناطق سردسیر مانند آذربایجان و كردستان ممكن است تا 23‌سالگی رویش این دندان‌ها به تعویق بیفتد. این متخصص ارتودنسی ادامه داد: همچنین برای تعیین سن رویش دندان‌های عقل باید در نظر گرفته شود كه دندان چقدر جا دارد و مسیر رویش و زاویه قرار گرفتن آن در فك چگونه است.

 
اسلامیان با بیان اینكه اگر بهداشت این دندان‌ها به خوبی رعایت شود تا مدت‌ها برای فرد باقی خواهد ماند، افزود: كشیدن دندان عقل پوسیده همیشه مشكل نیست و در بعضی از مواقع كشیدن آن بسیار ساده است.

وی درباره نهفته ماندن دندان‌های عقل در بعضی از موارد، اظهار كرد: اگر دندان برای رویش جای كافی نداشته باشد، ممكن است به صورت نهفته باقی مانده و یا به صورت كامل درنیاید. به گفته این متخصص ارتودنسی، هنگام شكستگی فك اگر دندان عقل در مسیر شكستگی قرار نگیرد و به عصب فك پایین نزدیك باشد و همچنین موقع خارج كردن به دندان‌های مجاور صدمه بزند، نباید كشیده شود اما اگر دندان عقل در زاویه شكستگی قرار گیرد و برای فك شخص مشكل ایجاد كند و به دلیل وجود دندان، فك جوش نخورد به نفع بیمار است كه كشیده شود.