وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

مکمل های بدنسازی از یک رؤیا تا واقعیت

مکمل های بدنسازی از یک رؤیا تا واقعیت
یک عضو کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی و ورزشی با بیان اینکه : :« از اصلی‌ترین عوارض مکمل‌ها، اثرات نامطلوب  بر روی سیستم جنسی فرد است.» خاطرنشان کرد:«استفاده از مکمل ها به صورت خودسرانه و  نادرست به خصوص در ترکیبی با دارو می تواند مضر و حتی تهدید کننده حیات باشد.»

در زیر مصاحبه ای با خانم شهزاد محمدیان ،  کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی ، عضو انجمن تخصصی تغذیه ورزشی استرالیا و عضوکمیته پزشکی آكادمی ملی المپیك و پارالمپیك انجام شده است که میتواند شما را با مکملها بیشتر آشنا کرده و از خطرات آن شما را با خبر کند.

آیا نظارت کافی بر باشگاهها و ارایه دهندگان خدمات ورزشی وجود دارد؟
متاسفانه به دلیل کمبود نیروی نظارت و توسعه روز افزون باشگاه ها و مراکز ارایه دهندگان خدمات ورزشی گاهی نظارت کافی بر آنها اعمال نمی شود و متاسفانه جونانی که به این مراکز مراجعه می کنند با اعتماد کامل به دستوراتی عمل می کنند که ممکن است وی را دچار مشکلات غیر قابل برگشت کند. گاها در بعضی از مکانها مکمل ها و مواد غیر مجازی توصیه شده و بفروش می رسد که عوارض جبران‌ناپذیری را به جا می‌گذارند .

مكمل های غذایی به چه مکمل هایی گفته می‌شود؟
مكمل های غذایی به كلیه مواد مغذی شامل ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، یا گیاهی و همچنین مواد دیگر، غذایی و گیاهی گفته می شود كه علاوه بر رژیم غذایی متعادل با هدف افزایش عملكرد بدنی مصرف می شوند. مکمل های غذایی در اشکال مختلف، از جمله قرص، کپسول، پودرآمپول؛ نوشیدنی ها؛ بارهای انرژی و مایعات در فروشگاه ها همچنین در اینترنت در دسترس هستند.

 آیا همه مکمل‌ها مفیدند؟
انگشت شمارند مكمل هایی كه می توانند فایده ای برای ورزشكار داشته باشند ، آنها در شرایطی مفید خواهند بود كه به درستی مصرف شوند .

آیا مصرف مكمل های غذایی در ورزش گسترده است؟
بله مصرف مكمل های غذایی در ورزش گسترده بوده و كمتر ورزشكاری را می توان دید كه لااقل در برخی از مراحل دوره فعالیت ورزشی خود یك یا چند مكمل را آزمایش نكرده باشد .

 چرا جوانان ما مکمل استفاده می کنند؟ا
افرادی که از مکمل های غذایی  استفاده می‌کنند معمولا دلایل گسترده ای دارند. برخی  به منظور تقویت انرژی و یا برای خواب خوب شبانه ؛همرنگ شدن با هم تیمی ها و بقیه همسالانشان یا تقلید از الگوها یا سمبل ها؛ توصیه های مربی  یا افراد تاثیرگذار دیگر؛ برای جبران نقایص تغذیه ای و تطابق با تمرینات و مسابقات سخت ؛ برای بهبود عملکرد ورزشی وسازگاری بهتر با تمرینات؛  حفظ سلامت و كاهش خستگی یا بیماری یا آسیب ورزشی.

 
برخی دیگر به دنبال رژیم غذایی، شرایط پزشکی و یا عادات غذایی که مصرف ویتامین ها و مواد مغذی ضروری را محدود می‌نماید به مصرف مکمل ها روی می‌آورند .

 آیا مصرف مكمل های ویتامینی در ورزشكاران ضرورت دارد؟
به عنوان یك اصل كلی باید گفت كه بهترین ومناسب ترین راه دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن از جمله ویتامین ها، تغذیه طبیعی و مصرف مواد غذایی مختلف می باشد.اگر برنامه غذایی روزانه ورزشكاران متنوع باشد و  بمقدار كافی از گروه های غذایی یعنی شیر و لبنیات، نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، گوشت ، حبوبات و تخم مرغ برخوردار باشد،تمام ویتامین های مورد نیاز تامین خواهد شد و در این صورت نیازی به مصرف مكمل ویتامین نیست.

تنها در بعضی شرایط مانند ورزشكارانی كه رژیم غذایی كاهش وزن (خیلی كم كالری) دارند، ورزشكارانی كه كمبود یك ویتامین خاصی دارند و یا ورزشكارانی كه برنامه غذایی یكنواخت،بدون تنوع و با ارزش تغذیه ای پایین دارند می توانند با تجویز متخصص تغذیه یا پزشك از مكمل ویتامین استفاده كنند. بطور كلی به ورزشكاران توصیه می شود از مصرف خودسرانه مكمل ویتامین بویژه ویتامین های AوD خودداری كنند.
لازم به ذكر است  كه مصرف مكمل ویتامین در ورزشكارانی كه دچار كمبود آن ویتامین نیستند ،هیچگونه تاثیر مثبتی در افزایش عملكرد آنها نخواهد داشت.

 آیا مصرف مکمل‌ها عوارض جبران‌ناپذیرهم دارد؟
بله عوارض کبدی و کلیوی . اگر این مکمل‌ها آلوده به استروئیدها و هورمونها باشندعوارض جبران‌ناپذیری را به جا می‌گذارند. از اصلی‌ترین عوارض این مکمل‌ها، اثرات نامطلوب  بر روی سیستم جنسی فرد است. افرادی که از این مکمل‌ها استفاده می‌کنند، به تدریج با کم شدن ترشح هورمون مردانه در بدنشان، دچار ناتوانی جنسی و حتی عقیمی و ریزش مو، آکنه، اختلالات کبدی، تومور، تغییرات سطح کلسترول، خشم عاطفی، رفتارهای تهاجمی و پرخاشگری می‌شوند. استفاده از مکمل ها به صورت خودسرانه و  نادرست به خصوص در ترکیبی با دارو می تواند مضر و حتی تهدید کننده حیات باشد.

برخی از مکمل ها می تواند اثرات خطرناکی قبل، حین و یا بعد از عمل جراحی  داشته باشند. به عنوان مثال، خونریزی از خطرات بالقوه اثر جانبی قرص سیر، جینکو بیلوبا، جینسنگ، و ویتامین E است.

به خصوص اگر توسط افراد متفرقه یا در مکان هایی مثل باشگاه ها عرضه شود قابل اطمینان نیستند و ممکن است تقلبی باشند و آلوده به مواد خطرناک برای سلامت شما باشند در ضمن اصل بودن کالا از روی بسته بندی اصلا قابل شناسایی نیست چون بسته بندی های کالای تقلبی شبیه اصل کالا است و باید به برچسب وزارت بهداشت توجه شود.

 چگونه می توانیم بی خطر و موثربودن مکمل های غذایی را تشخیص دهیم؟
بر طبق نظر انستیتو تحقیقاتی – ورزشی استرالیا، مكمل ها بر اساس بی خطر و موثربودن به چهار گروه تقسیم بندی می شوند:

 گروه A: توصیه می شود كه ورزشكاران در صورت نیاز از این مكمل ها استفاده نمایند. مثل نوشیدنی‌های ورزشی-شكلات و آبنبات ورزشی-  ژل های ورزشی- الكترولیت‌ها-كراتین-بیكربنات-گلیسرول- مولتی ویتامین-مكمل مواد معدنی مثل : آهن ، كلسیم و …-آنتی‌اكسیدان‌ها- کافئین- پروبیوتیک ها-پروتئین وی

گروه B: این گروه از مكمل ها باید در زیر نظر پزشك یا متخصص تغذیه استفاده شوند.مانند كلسترومHMB-گلوتامین-ملاتونین-  پروپیونات-آنتی‌اكسیدان‌ها- كارنیتین- روغن ماهی

گروه C: این مكمل ها فواید كمی به همراه دارند. مثل گلوكوز‌آمین- ریبوز–آبهای اکسیژنه-روغن‌های MCT-جینسنگ-كوآنزیم Q10-ویتامین ب12- گاما اوریزانول-فولات-اینوزین-كروم پیكولینات

 
گروه D: این گروه از مكمل ها در صورتی كه زیاد استفاده شوند، می توانند برای ورزشكار مشكل ساز و حتی دوپینگ محسوب شوند. مانند دی‌هیدروكسی اپی اندروسترون DHEA-افدرین-آندرواستندیون- سیبوترامین- متیل هگزامین- پرو هورمونها- تریبولوس

همچنین به یاد داشته باشید که برخی از مواد تشکیل دهنده مکمل های غذایی، از جمله مواد مغذی و اجزای گیاهان، می تواند سمی باشد، برخی از مواد و محصولات هنگامی که در مقادیر بالا، یا برای یک زمان طولانی مصرف شود، و یا در هنگامی که در ترکیب با برخی داروها، مواد، یا غذاهای مورد استفاده ؛ مصرف می شود می تواند مضر باشد. تصور نکنید که درج اصطلاح "طبیعی" در رابطه با یک محصول تضمین می کند که محصول سالم و بی خطر است.
 
دقت کنید که  توصیه های ارائه شده در منابع مختلف وقتی قابل اطمینان است که بر اساس تحقیقات  در مدت طولانی باشه و تنها یک مطالعه را مرجع قرار داد در ضمن حتما قبل از مصرف یک مکمل غذایی، مطمئن شوید که مکمل امن برای شما و هدفتان  مناسب است و با دکتر خود یا و متخصص تغذیه مشورت کنید. در هرصورت به یاد داشته باشید که هیچ  کدام ازمکمل ها جایگزینی برای یک رژیم غذایی سالم نیست.