وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

قند پنهان شده در غذاهایی که میخورید را پیدا کنید…

قند پنهان شده در غذاهایی که میخورید را پیدا کنید…
برای داشتن دندان هایی سالم، قند پنهان شده در غذاهای تان را پیدا کنید…

پوسیدگی ها بر اثر حملۀ اسیدها ایجاد می‌شوند
آب نبات، بیسکویت، موز، میوه های خشک و… نمونه هایی از خوراکی هایی هستند که حاوی قند اند. باکتری های موجود در دهان، تبدیل به اسید می‌شوند. و این اسیدها به مینای دندان حمله می‌کنند، این فرآیندی است که در انتها به ایجاد پوسیدگی ختم می‌شود.

احتمال بروز پوسیدگی بستگی به تعداد دفعات و زمانی که طی آن مواد خوراکی شیرین خورده می‌شوند و همچنین میزان موادی که به دندان ها می‌چسبند، دارد. هر چه اسیدها زمان بیشتری برای فعالیت داشته باشند، بزاق کمتری برای ترمیم کردن مینای دندان وجود خواهد داشت. راه حل در محدود کردن استفاده از مواد قندی، مسواک زدن و استفادۀ هر روزه از نخ دندان است.

برنج و نان به بروز پوسیدگی کمک می‌کنند
همۀ تقصیرها بر عهدۀ آب نبات ها و شیرینی جات نیست. برنج، ماکارونی و نان نیز حاوی مقدار بسیار زیادی قند هستند. ضمناً باید به نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه ها و لیمونادها، و همچنین چای یا قهوۀ شیرین بدبین باشید. علاوه بر این، توصیه می‌شود که به هیچ وجه در طول روز یک بطری نوشابه را جرعه جرعه ننوشید. بهتر است خوراکی های اسیدی مانند، مرکبات را حذف کنید، در رابطه با غذاها هم بهتر است دندان های تان با اسیدها تماس مستقیم نداشته باشد.

جایگزین هایی برای مواد قندی
یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت دندان ها چیست؟ چنین رژیمی باید برای مثال حاوی پنیر، گوشت مرغ یا دیگر انواع گوشت ها، گردو، ماست و… باشد. این خوراکی ها باعث محفاظت از مینای دندان می‌شوند و کلسیم و فسفر مورد نیاز برای محکم سازی مینا را تأمین می‌کنند

میوه ها سفت تر مثل سیب و گلابی نیز توصیه می‌شوند. سبزیجات هم قابل توجه اند زیرا حاوی مقدار زیادی آب هستند: شاید بتوان گفت که آنها قندها را می‌شویند. ضمناً باعث تحریک برای ترشح بزاق هم می‌شوند، ترشح بزاق تکه های باقی ماندۀ مواد غذایی و رسوبات خوراکی ها را از بین دندان ها می‌زداید و نوعی سد دفاعی در برابر اسیدها می‌سازد.

شیرین کننده ها و آدامس
شیرین کننده ها، جایگزین های خوبی برای قندهای معمولی هستند. به نظر می‌رسد که همان شیرینی قندها را دارند اما به شکلی دیگر هضم و جذب می‌شوند. آنها مورد استفادۀ باکتری های دهانی برای ساخت اسیدهای مضر و شوم قرار نمی‌گیرند.

به برچسب هایی که روی آنها نوشته شده "بدون شکر افزوده"، اعتماد نکنید. آنها لزوماً به این معنی نیستند که آن خوراکی قند ندارد، فقط منظورشان این است که حین آماده سازی، قندی به آنها اضافه نشده است. بنابراین احتیاط کنید، زیرا شیرین کننده های طبیعی مانند ساکاروز نیز به اندازۀ آب نبات و نوشابه برای دندان ها مضراند.

و در انتها، خوب است نکاتی دربارۀ آدامس بگوییم. با اینکه در نگاه اول شاید آدامس برای دندان ها مضر به نظر برسد، اما باید بدانید که در واقعیت چنین نیست. بر عکس، آدامس بدون قند، تأثیر مثبتی بر سلامت دندان ها دارد: این آدامس ها کمک می‌کنند که تکه های باقی مانده از مواد خوراکی از دندان ها جدا شوند، علاوه بر این عاملی برای تحریک تولید بزاق هم هستند.