وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

روش های درمان اولیه انواع سوختگی

روش های درمان اولیه انواع سوختگی
سوختگی‌ های درجه یک مانند آفتاب‌ سوختگی نیاز به درمان ندارند و پس از 3 تا 5 روز خودبه‌خود بهبود پیدا میکنند. اما رد سوختگی درجه دو انجام این کارها باعث میشود تا عمق سوختگی بیشتر شود و مصدوم به عمل جراحی نیاز پیدا کند. در سوختگی‌ها، به جز سوختگی با جریان برق بهتر است عضو سوخته را در ملحفه‌ای استریل، تمیز و اتو کرده پیچید و بیمار را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل کرد.
در سوختگی درجه دو اگر عضو آسیب دیده تاول زد توصیه می‌شود به تاول‌ها دست نزنید، زیرا این تاول‌ها را باید پزشکان تخلیه کنند. تاول‌ها بهتر است به عنوان یک پانسمان بیولوژیک روی پوست باقی بمانند زیرا به مرور زمان دچار نکروز (از بین رفتن) شده و می‌افتند.
 
اگر شدت سوختگی بالا بود، بدن فرد مصدوم را هرگز زیر آب سرد قرار ندهید زیرا آب، حرارت بدنش را پایین آورده و باعث کند شدن گردش خون در بدن او می‌شود. با کم شدن گردش خون ترمیم پوست و رسیدن مواد غذایی به پوست نیز به تاخیر می‌افتد. بنابراین بهتر است عضو را در گاز استریل پیچیده و به مرکز درمانی انتقال دهید.
کارگران ساختمانی که با قیر دچار سوختگی می‌شوند بلافاصله باید‌ اندام آسیب دیده‌شان خنک شود؛ سپس ناحیه سوخته را به یک روغن که بهترین آن کره است آغشته کرد تا قیر کم‌کم جدا شود. سوختگی با این ماده سوختگی درجه سه محسوب می‌شود.
در سوختگی با مواد شیمیایی مثل اسید بهتر است عضو آسیب دیده را دو ساعت زیر آب قرار داد تا جلوی نفوذ بیشتر اسید به داخل پوست گرفته شود. اگر ماده سوزاننده جزو قلیاها بود، عضو آسیب دیده باید بین24 تا 48 ساعت یعنی هر ساعت20 تا 30 دقیقه زیر آب بماند.
 
به این دلیل که قدرت نفوذ ماده قلیایی بیشتر است و حتی بعد از 24 ساعت نیز امکان نفوذ آن به پوست وجود دارد. آتش را با آب سرد خاموش کنید و نگذارید فرد هنگام سوختن بدود. در مرحله بعد لباس‌های مستعد آتش‌سوزی را از بدن فرد مصدوم خارج کرده، او را به مرکز درمانی برسانید. در سوختگی با برق، ابتدا منبع برق را قطع کنید چون ممکن است کمک‌کننده هم دچار برق‌گرفتگی شود.
 
اگر امکان قطع برق وجود نداشت با وسیله‌ای عایق سیم برق را از مصدوم جدا سپس به مرکز درمانی منتقل کنید.  در سوختگی‌های ناشی از آب جوش عضو سوخته را به مدت یک ساعت با آب فراوان شست‌و‌شو دهید. به هیچ عنوان روی آن مواد خنثی کننده‌ای مانند تخم‌مرغ، کره، خمیردندان و یا ماست نریزید.