وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

ژن عامل نزدیك بینی كشف شد

ژن عامل نزدیك بینی كشف شد
دانشمندان با كشف ژن عامل نزدیك بینی، راه را برای درمان این اختلال بینایی كه حدود یك چهارم جمعیت جهان را گرفتار كرده، هموار ساختند.

به گزارش ایرنا ، اگر قرنیه نسبت به اندازه چشم انحنای بیشتری داشته باشد یا اندازه چشم نسبت به انحنای قرنیه بیشتر از حد معمول باشد نزدیك‏ بینی ایجاد می‏ شود. در نتیجه نور وارده به چشم بصورت دقیق بر روی شبكیه متمركز نمی‏شود و وضوح تصاویر كاهش می‏یابد.

واژه نزدیك بینی بدین معناست كه شما می‌توانید اشیای نزدیك را واضحتر از اشیای دور ببینید. البته اشیای نزدیك در فاصله متناسب با نمره چشم واضح دیده می‏شود.

اگرچه نزدیك بینی یكی از رایج ترین اختلالات چشمی در دنیاست اما محتوای ژنتیكی آن زیاد شناخته شده نیست.اكنون گروهی از دانشمندان به سرپرستی دانشگاه دوك می گویند ژنی موسوم به RASGRF1 كشف كرده اند كه بروز این مشكل بینایی را هدف قرار می دهد.

«تری یانگ» از پژهشگران این پروژه می گوید: از آنجا كه ژن RASGRF1 در سلول های عصبی و شبكیه زیاد بیان می شود تقویت حافظه بینایی و عملكرد شبكیه لازم می شود.

آنها چندین نوشتار متمایز از رمز DNA را در نزدیكی ژن RASGRF1 یافتند كه ارتباط زیادی با خطاهای تمركزی در دید درساكنان قفقاز نسبت به سایر مناطق دیگر از جمله انگلیس استرالیا و هلند داشت.این یافته ها در شش گروه دیگر از جمعیت قفقاز و در كل در بین 13 هزار و 414 نفر تایید شد.

دانشمندان با استفاده از مهندسی ژنتیك موش هایی را به دنیا آوردند كه نسخه سالم این ژن را نداشتند. این موش ها در عدسی چشم خود دچار مشكل بودند.

به گفته آنها این موضوع از نظر زیست شناختی قانع كننده است. ژن RASGRF1 سازوكار مولكولی جدیدی را برای مطالعه فراهم می آورد از این رو می توانیم از رایج ترین عامل بروز اختلال بینایی پیشگیری كنیم.

چشم در حال حاضر عضو مناسبی برای ژن درمانی است مثلا از آنجا كه چشم اندازه كوچك و محدودی دارد به درمان امكان می دهد بطور متمركز درون چشم باقی بماند.

علاوه بر این دسترسی ساده به چشم به پزشكان كمك می كند اثرات درمان را در طول زمان با روش های غیر تهاجمی مورد نظارت قرار داده و شبكیه و دیگر ساختار های چشم را آزمایش كنند.اغلب كشف یك ژن به معنای راه طولانی تا ارایه درمان برای یك بیماری است.

با این حال ژن درمانی در حال حاضر در برخی بیماری های چشمی كارایی دارد و بیماری نزدیك بینی می تواند نامزد خوبی برای ترمیم ژنی باشد.

دلیل اصلی نزدیك بینی هنوز نامشخص است اما دو عامل می تواند دلیل بروز این بیماری باشد: فشار بینایی و وراثت.

نزدیك بینی یكی از عیوب انكساری چشم است كه بیشترین شیوع آن در آسیا است. یعنی آسیایی ها بیشتر از دیگر كشورها در معرض ابتلا به نزدیك بینی هستند . حدود 80 درصد جمعیت سنگاپور نزدیك بین هستند.

نتایج این تحقیقات در نشریه ژنتیك نیچر منتشر شده است.