وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

ذوب كردن یخ فاصله میان همسران

ذوب كردن یخ فاصله میان همسران

همسران باید درباره احساسات یكدیگر با هم صحبت كنند، هر چند دلایل آنها برای صحبت با هم تفاوت داشته باشد. هر وقت فردی در زندگی خود دچار استرس، بلاتكلیفی یا حتی آسیب می‌شود، یكی از مؤثرترین روش‌های رفع این مسائل آن است كه با صحبت و به عبارت دیگر، درددل كردن این هیجانات را برطرف كند.

 

قرن‌هاست كه متخصصان معتقدند قدرت بیان احساسات و تقسیم آنها با فرد دیگر عامل مثبتی است كه می‌تواند مرهمی بر زخم‌های به‌وجود آمده باشد. در آغاز قرن 19میلادی، فروید صحبت‌درمانی را پیشنهاد كرد و صدها سال است كه این روش مؤثر، همچنان ادامه دارد.

 

وقتی در زندگی ما، استرس به‌وجود می‌آید و هر روز بر آن افزوده می‌شود، به‌تدریج در جسم و روح ما تاثیر می‌گذارد. پزشكان هر روزه صدها بیماری گوناگون مثل بیماری‌های قلبی، گوارشی، مشكلات خواب، افسردگی و اضطراب را تشخیص می‌دهند و معتقدند در بیشتر این موارد عامل اصلی، استرس هیجانی و روحی است.

 

در اغلب اوقات زخم‌های احساسی درمان نشده و مشكلات دیرینه، كهنه روحی باعث بروز این مشكلات در افراد می‌شود و درمان اصلی آنها ترمیم زخم‌های احساسی قدیمی و تازه است. تنها راه درمان این زخم‌های روحی آن است كه افراد با هم صحبت كرده و احساسات خود را با هم تقسیم كنند.

 

بسیاری افراد با هم زندگی می‌كنند اما در سینه آنها احساساتی حل نشده وجود دارد كه ناگهان خود را به‌صورتی دیگر نشان می‌دهد. همسران باید درباره احساسات یكدیگر با هم صحبت كنند، هر چند دلایل آنها برای صحبت با هم تفاوت داشته باشد. زن‌ها وقتی صحبت می‌كنند تازه متوجه می‌شوند كه چه پیش آمده و چه اتفاقاتی از پس آن رخ می‌دهد.

 

این بزرگترین بهره‌ای است كه زنان از صحبت با همسر می‌برند. بسیاری از زنان وقتی درباره احساسی ویژه صحبت می‌كنند، تنها می‌خواهند بدانند نوع دیگر احساسی كه می‌تواند به‌وجود بیاید چیست؛ مثلا درباره احساس تنفر از یك نفر صحبت می‌كنند، تا غیرمستقیم بفهمند نظر همسرشان چیست و آیا اصلا باید آن فرد را دوست داشت یا از او متنفر بود. آنها با صحبت كردن می‌خواهند به نوعی به نتیجه‌گیری برسند.

 

اكثر زنان مدام از احساسات خود حرف می‌زنند تا به این وسیله زخم‌های كهنه و تازه درمان شود. آنها در اصل به یك شنونده حساس نیاز دارند. یادتان باشد90 درصد احساساتی كه در یك لحظه در شما پدید می‌آید، انعكاسی از تجربیات گذشته شماست و تنها 10 درصد این احساسات، جدید و تازه است.

 

از طرف دیگر، مردان با شنیدن صحبت‌های دیگران، به نتیجه‌ای جدید می‌رسند و بهره می‌برند. بسیاری از مردان وقتی استرس دارند، تنها در حدی احساساتشان را بیان می‌كنند كه لازم است و در عوض بیشتر منتظرند تا طرف مقابل حقایق و عقاید خود را به او بگوید. آنها به این طریق اطلاعات جدیدی به دست می‌آورند؛ دوباره به غار تنهایی خود بر‌می‌گردند و بعد درباره حل مشكل تصمیم می‌گیرند.

 

پس مشخص شد كه مردها صحبت می‌كنند، تا راه‌حل‌های جدیدی به دست آورند و زن‌ها صحبت می‌كنند تا احساس واقعی خود را بروز دهند و احساس راحتی كنند. آنها اصلا به‌دنبال راه حل نیستند بلكه فقط می‌خواهند به لحاظ روحی تخلیه شوند. در اصل، هر دوی آنها از نظر عاطفی و احساسی خود را تخلیه می‌كنند و انرژی مثبت به دست می‌آورند اما روش و هدف آنها كاملا متفاوت است.

 

در این شرایط، بهترین راه این است كه همیشه درباره احساسات خود با همسرتان صحبت كنید. اوایل ممكن است كمی سخت باشد اما وقتی نتایج مثبت آن‌را دیدید، خودتان بیشتر به ادامه این روش راغب می‌شوید.

 

هم‌صحبتی، از مشكلات می‌كاهد
اما آیا صحبت از مشكلات، واقعا آنها را حل می‌كند؟ پاسخ این سؤال، مثبت است. به‌روشنی این اتفاق می‌افتد. در علم روانشناسی این كاملا جا افتاده است كه مؤثرترین روش درمانی چه از نظر مدت زمان لازم و چه از نظر بقای نتایج آن، تنها صحبت كردن درباره مسئله و مشكل است. صحبت درباره مشكلات باعث می‌شود فرد علل استرس ایجاد شده را بررسی كند و به این ترتیب، می‌تواند درباره راه‌های كاهش آن، بیشتر متمركز شود.

 

در یك نظرسنجی‌ای كه اخیرا انجام شده است، از هر 10 آمریكایی، 9نفر معتقد بودند صحبت درمانی به آنها كمك كرده است؛ اما با چه كسی باید صحبت كرد؟ طبیعی است كه اگر همسران ارتباط خوبی با هم برقرار كرده باشند، حاضر نیستند به‌جز با یكدیگر با فرد دیگری درباره مسائل و مشكلات خود صحبت كنند.

 

اگر این ارتباط دوطرفه به‌خوبی برقرار نشده باشد، استرس شدیدی به طرفین وارد می‌شود. توصیه می‌شود به جای اینكه با غریبه‌ها و حتی آشنایان دور در این‌باره صحبت كنید (كه البته اكثرا مشكلتان را حل نمی‌كنند و به آن اضافه هم می‌كنند)با یك مشاور گفت‌وگو كنید تا علاوه بر رفع مشكل فعلی، مشكل ارتباطی شما با همسرتان را نیز رفع كند. درباره صحبت با یك مشاور اصلا نترسید.

 

فكر نكنید درمانده شده‌اید یا قادر نیستید خودتان مشكلتان را حل كنید. اگر در این‌باره با مشاور صحبت كنید، اولا حمایتی غیرشرطی از فردی آموزش دیده و متخصص دریافت می‌كنید. او بدون هیچ توقعی به صحبت شما گوش می‌دهد و شما را مورد حمایت قرار می‌دهد. دوم اینكه به شما یاد می‌دهد واقعا مسئول چه وقایع و رخدادهایی در زندگی خود هستید و چه مسائلی اصلا تحت كنترل شما نیست و نباید به‌خاطر وقوع آنها خود را سرزنش كنید.

 

كاسه صبر خود را لبریز نكنیم
آثار منفی صحبت نكردن درباره مسائل و مشكلات روشن است. تحقیقات نشان داده است، افرادی كه آنقدر درباره مشكلاتشان صحبت نمی‌كنند، تا كاسه صبرشان لبریز شود، دچار مشكلات جسمی و روحی زیادی می‌شوند. اضطراب، افسردگی، خستگی، دردهای مزمن و مشكلات گوارشی در این افراد زیاد دیده می‌شود. بسیاری از زوجین از چنین مشكلاتی شكایت دارند، در حالی كه مشكل اصلی آن است كه درباره مسائل و مشكلاتشان با هم صحبت نمی‌كنند.

 

انگیزه‌های متفاوت همسران از هم‌صحبتی
بیشتر مواقع همسران در ارتباطشان مشكل زبانی دارند. آنها مایلند با هم صحبت كنند اما مشكلشان این است كه زبان یكدیگر را نمی‌فهمند. البته حقیقتاً آنها به یك زبان صحبت می‌كنند اما در اصل هدف آنها از صحبت كردن متفاوت است. به این دلیل كه فكر می‌كنند زبان همدیگر را متوجه نمی‌شوند و در نتیجه سعی می‌كنند كمتر با هم صحبت كنند.

 

همین مسئله فاصله بین آنها را بیشتر می‌كند. استرس آنها بیشتر می‌شود و هر دو در یك چرخه معیوبی می‌افتند كه زندگی را برای هردویشان به جهنم تبدیل می‌كند. اگر زبان همسرتان را بشناسید، در این زمینه مشكلی نخواهید داشت.

 

مردان بدانند كه همسرانشان صحبت می‌كنند تا اهداف و وقایع مربوطه را بیشتر بشناسند.مسائلی را كه در ذهنشان می‌گذرد طبقه‌بندی ‌می‌كنند تا در نهایت از لحاظ روحی تخلیه شوند و احساس بهتری داشته باشند؛ ضمنا زنان با صحبت كردن، مشكل خود را با همسرشان تقسیم می‌كنند، احساسشان را كامل و با تفسیر زیاد بیان می‌كنند تا در ارتباط با همسر خود صمیمیت بیشتری به دست آورند.

 

آنها در صحبتشان نه به راه حل نیاز دارند، نه به قضاوت شما دل بسته‌اند بلكه فقط و فقط می‌خواهند احساسشان را درباره قضیه با شما تقسیم كنند. در این مواقع شما به‌عنوان یك مرد باید فقط شنونده خوبی باشید.

 

با او همدردی كنید و اصلا راه حل ارائه ندهید چون در بسیاری از موارد این مسئله همسر شما را عصبانی می‌كند. وقتی سعی می‌كنید مدام به او راه حل نشان دهید، در انتها او احساس می‌كند اصلا به او گوش نكرده‌اید. فقط شنونده خوبی باشید. همین كافی است. زنان باید بدانند وقتی مردها درباره مسئله‌ای صحبت می‌كنند، به‌دنبال راه حل آن مسئله و مشكل هستند.

 

بنابراین آنها مثل شما نیازی به بیان كامل و مفصل احساسات خود ندارند، در اكثر این مواقع سكوت كرده و فكر می‌كنند تا راه حلی پیدا كنند و وقتی مسئله را با شما در میان می‌گذارند، از شما ‌‌راه حل می‌خواهند؛ فقط همین.

 

مردان یاد بگیرند كه صبورانه (و نه بی‌تفاوت) به صحبت‌های همسرشان گوش دهند و زنان بدانند كه همسرشان در صحبت كردن خود به‌دنبال راه حل هستند، نه بیان احساسات.