وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آیا خونریزی لثه می تواند نشان دهنده بیماری خطرناکی باشد؟

آیا خونریزی لثه می تواند نشان دهنده بیماری خطرناکی باشد؟

آیا خونریزی لثه می تواند نشان دهنده بیماری خطرناکی باشد؟

 

خونریزی لثه گاه به دلیل مسواک زدن اشتباه اتفاق میفتد و گاهی نیز می‌تواند از علائم یک بیماری جدی‌تر باشد. به همین دلیل نباید از این موضوع به‌سادگی گذشت و لازم است علت این اتفاق شناخته شود.

 

آیا خونریزی لثه می تواند نشان دهنده بیماری خطرناکی باشد؟

 

به ‌طور کلی باید گفت سلامت دهان و دندان نقش مهمی در سلامت کل بدن دارند. اما چیزی که بیشتر افراد به آن توجه می‌کنند تنها مراقبت از دندان‌ها است. درحالی‌که اگر لثه سالمی نداشته باشید سایر تلاش‌های شما نیز بی‌نتیجه می‌شود.

 

اگر به ‌طور مداوم یا حتی برخی مواقع شاهد خون‌ریزی در لثه‌های خود هستید بهترین کار می‌تواند مراجعه به دندانپزشک باشد.

 

ما نیز در این مقاله به بررسی اصلی‌ترین دلایل این اتفاق پرداخته‌ایم پس برای آگاهی از آن‌ها بهتر است تا انتهای متن ما را همراهی کنید.

 

علت خونریزی لثه چیست؟

اصلی‌ترین دلیل خونریزی و عفونت لثه را می‌توان پلاک‌های مضر که در خط لثه وجود دارند دانست. این پلاک‌ها دارای بیش از میلیون‌ها باکتری هستند و علاوه بر خونریزی باعث ایجاد التهاب نیز می‌شوند.

 

بیماری لثه در بسیاری از افرادی که دچار خون‌ریزی در این بخش از بدن می‌شوند دیده شده و ازاین‌رو به‌عنوان رایج‌ترین دلیل خونریزی در لثه شناخته می‌شود.

 

البته تکرار این اتفاق می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری جدی مانند سرطان خون (لوسمی)، پریودنتیت (سرطان پیشرفته لثه)، کمبود پلاکت‌ها و کمبود ویتامین نیز باشد.

 

به ‌طور کلی عفونت و خونریزی لثه اگر خیلی تکرار شد می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری جدی باشد. در مواردی نیز علت آن مسواک زدن نادرست است.

 

برای اطمینان از عدم وجود بیماری باید در اولین فرصت به دکتر دندانپزشک مراجعه کنید. در ادامه به‌ بررسی شایع‌ترین علت‌های این مشکل می‌پردازیم.

 

خونریزی لثه ناشی از التهاب لثه

اصلی‌ترین عامل ایجاد خونریزی در لثه، پلاک دندان است که در خط لثه تجمع می‌کند. این بیماری را می‌توان در مراحل اولیه خیلی راحت درمان کرد؛ اما در صورت بی‌توجهی باعث ایجاد التهاب خواهد شد.

 

التهاب لثه نیز علاوه بر خون‌ریزی علائمی مانند حساس شدن و تورم لثه‌ها به‌ همراه دارد. البته لازم است بدانید خون‌ریزی ناشی از التهاب بیشتر در زمان مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان دیده می‌شود.

 

اگر در این مرحله نیز به ‌فکر درمان نباشید التهاب می‌تواند ژنژیویت لثه را به ‌همراه داشته باشد. ژنژیویت در نهایت منجر به ایجاد بیماری لثه که با نام پریودنتال نیز شناخته می‌شود خواهد شد.

 

خونریزی لثه ناشی از التهاب لثه

 

خونریزی لثه ناشی از مسواک زدن نادرست

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ۲ راهکار اساسی و مهم برای حفظ سلامت دهان و دندان به‌ شمار می‌آیند؛ اما زمانی که بخواهید به‌صورت خیلی شدید یا به ‌عبارتی محکم از این ۲ محصول استفاده کنید به سلامت لثه آسیب می‌رسانید.

 

مسواک‌هایی که موهای زبری دارند اگر خیلی محکم کشیده ‌شوند نه‌تنها تمیزی دندان‌ها را به ‌دنبال ندارند بلکه تحلیل لثه و خون‌ریزی آن‌ها را نیز به‌ دنبال خواهند داشت. پس از مسواک نرم استفاده کنید و به‌صورت خیلی ملایم آن را روی دندان بکشید.

 

خونریزی لثه ناشی از مصرف دارو

داروهای رقیق‌کننده خون نیز در ایجاد خون‌ریزی در لثه بی ‌تاثیر نیستند. این داروها سبب کاهش میزان لخته‌شدن خون می‌شوند و ازاین‌رو لازم است این مورد را به دندان‌پزشک خود اطلاع دهید.

 

به ‌طور کلی زمانی که می‌خواهید از روش‌های درمان و بهبود دندان مانند کشیدن، ایمپلنت یا پاک‌سازی عمیق استفاده کنید و پیش از آن مصرف داروهای رقیق‌کننده را قطع نکردید باید حتما این مورد را به پزشک اطلاع دهید.

 

خونریزی در لثه ناشی از کمبود ویتامین

کمبود ویتامین باعث ایجاد بیماری‌ها و مشکلات بسیاری در بدن می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ایجاد خون‌ریزی در لثه است.

 

همچنین غذاهای فراوری‌ شده و شیرین می‌توانند باعث بروز حساسیت در لثه‌ها شوند که در نهایت خون‌ریزی در آن‌ها را به‌همراه خواهند داشت.

 

اگر شاهد خون‌ریزی در لثه خود بودید بهتر است مصرف غذاهای فراوری ‌شده و شیرین را قطع کنید. همچنین در رژیم غذایی شما باید موادی سرشار از انواع ویتامین‌ و کلسیم وجود داشته باشد.

 

خونریزی لثه ناشی از سیگار کشیدن

سیگار ازجمله دخانیات است که تاثیر بسیار مخربی روی سلامت دهان و دندان می‌گذارد. اکثر افرادی که سیگار می‌کشند پس از مدتی با مشکلاتی مانند پوسیدگی و لکه روی دندان مواجه می‌شوند.

 

اگر سیگار می‌کشید باید بدانید که علاوه‌ بر خطر پوسیدگی دندان بیماری‌های پیشرفته لثه نیز سلامت شما را تهدید می‌کنند.

 

همچنین به ‌دلیل اثر نیکوتین و کاهش جریان خون در لثه این افراد متوجه علائم اولیه بیماری نمی‌شوند که این می‌تواند درمان را تا حد زیادی دشوار کند.

 

خون‌ریزی در دندان ناشی از پروتز نامناسب

اگر خون‌ریزی پس از استفاده از دندان مصنوعی به ‌وجود آمد احتمالا پروتز به‌صورت دقیق و مناسب در دهان جای‌گذاری نشده‌ است.

 

در این شرایط می‌توانید به‌ دندان‌پزشک خود مراجعه کنید تا نسبت به قرارگیری درست پروتز مطمئن شوید.

 

روش های درمان خونریزی لثه

برای درمان خون‌ریزی به‌ وجود آمده در لثه ابتدا باید دلیل ایجاد این مشکل تشخیص داده شود. اما به‌ طور کلی استفاده از برخی راهکارها می‌تواند به سلامت بهداشت دهان و دندان کمک کند.

 

• حداقل ۲ بار در طول روز با استفاده از مسواک نرم دندان‌های خود را پاک‌سازی کنید.

• استفاده از مسواک برقی گزینه مناسبی به‌حساب می‌آید.

• از نخ دندان استفاده کنید تا باکتری‌های باقی‌مانده در بین دندان‌ها از بین بروند.

• استفاده از دهان‌شویه باعث از بین ‌رفتن باکتری‌های موجود در پلاک‌ها می‌شود. ازاین‌رو استفاده از آن برای افرادی که به خون‌ریزی در لثه دچار هستند گزینه بسیار خوبی است. این محصول همچنین با نابودی باکتری‌ها بوی بدن دهان را نیز برطرف می‌سازد.

• رژیم غذایی سالم داشته باشید و از مواد غذایی حاوی ویتامین استفاده کنید.

• خون‌ریزی لثه می‌تواند ناشی از مصرف دخانیات باشد پس برای درمان استفاده از آن‌ها را قطع کنید.

• خمیردندان مورد استفاده شما باید فاقد لوریل سولفات و حاوی فلوراید باشد.

 

به‌طور کلی بهترین کار برای درمان این مشکل به‌خصوص اگر به‌ طور مرتب تکرار شد مراجعه به دندان‌پزشک است.

 

پس در کنار استفاده از راهکارهای گفته‌شده دریافت مشاوره از پزشک را فراموش نکنید. همچنین مراجعه به آدرس https://doctoreto.com/blog/tag/mouth-and-tooth/ برای کسب اطلاعات بیشتر ضروری است.

 

جمع‌بندی

خونریزی لثه از مشکلات رایجی است که می‌تواند سلامت دندان‌ها را به ‌خطر بیندازد. این مشکل گاهی ناشی از مسواک زدن نادرست است و برای برخی افراد نیز نشان از یک بیماری خاص می‌دهد.

 

به همین دلیل برای تشخیص آن باید خیلی زود به پزشک مراجعه کنید. التهاب لثه، کمبود ویتامین، مصرف دخانیات و پروتز نامناسب از دلایل ایجاد این مشکل به ‌شمار می‌آیند.