وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

مسخره بازی مردم هنگام خودکشی این پسر جوان

مسخره بازی مردم هنگام خودکشی این پسر جوان

مسخره بازی مردم هنگام خودکشی این پسر جوان

 

مسخره بازی مردم هنگام خودکشی این پسر جوان ممکن بود فاجعه آفرین باشد.این روزها ویدیویی در فضای مجازی دست به دست می شود که نشان می دهد برخی انسانیت و اخلاق را برای خودنمایی کردن باخته اند.

 

متاسفانه در ویدیوی منتشر شده یکی از حاضران در مکانی که فردی قصد خودکشی داشت به جای اینکه اقدامات لازم را برای نجات آن فرد انجام دهد یا حداقل ساکت باشد حرف های نامربوطی به زبان می آورد حرفهایی از قبیل : «زودتر بپر پایین که می‌خوایم بریم و کار داریم»، این صحبت ها واکنش شدید کاربران فضای مجازی را به همراه داشته است؛ به این بهانه در ادامه این مطلب در ایران ناز از واکنش‌های اشتباه مردم در زمان تصمیم یک نفر برای پایان‌دادن به زندگی‌اش گفته ایم.

 

قرار گرفتن در معرضِ خودکشی یک فرد، از طرفی ممکن است برای عده‌ای بسیار دلهره‌آور و استرس‌زا باشد و از طرف دیگر در نظر عده‌ای، فرصتی برای مسخره‌بازی یا ساختن ویدئو‌هایی پربازدید در فضای‌مجازی، سرگرم‌شدن یا …. در هر دو حالت ممکن است واکنش‌هایی از سوی افرادِ حاضر در صحنه اتفاق بیفتد که شرایط را آسیب‌پذیرتر کند.

 

به تازگی ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده که یک نفر بر لبه پشت‌بام ساختمانی بلند ایستاده و تصمیم به خودکشی دارد.

 

افراد زیادی در آن جا تجمع کردند، علاوه بر این که مشغول فیلم برداری هستند، مدام فریاد می‌زنند: «بپر دیگه، مردم رو علاف کردی»، «زودتر بپر که کار داریم» و بقیه هم بلند بلند می‌خندند! و، اما مروری بر چند رفتار اشتباه در این مواقع:

 

فردی که در جایگاهِ خودکشی قرار می‌گیرد، لزوماً با هدفِ مردن به این تصمیم نرسیده است. او راه‌حلِ فرار از فشار‌ها و رنج‌های درونی و زندگیِ اجتماعی خود را در این مسیر دیده است؛ بنابراین نباید با دیدنِ فردی که در موقعیت خودکشی قرار دارد، تصمیمِ او را قطعی و تمام‌شده در نظر بگیریم؛ بلکه لازم است به روش صحیح مداخله لازم را انجام دهیم.

 

مسخره بازی مردم هنگام خودکشی این پسر جوان

 

در این موقعیت، حرف‌هایی از جنسِ نصیحت، به فرد کمکی نخواهد کرد. او احتمالاً مدتی است که درگیر این تصمیم است و در ذهنِ خود از ارزش‌هایی که شما قصدِ یادآوری به او را دارید، گذر کرده است.

 

چنین موقعیتی را یک خودنمایی و جلب توجه نبینید. این تفکر ممکن است فرد را در انتخابِ خود مصمم‌تر کند. همچنین ایستادن به تماشای چنین شرایطی و دوربین به دست بودن، موجب القای حسِ بی‌ارزشی و تنهایی و بنابراین اراده جدی‌تر فرد به اجرای تصمیمش خواهد شد.

 

رفتارِ کمک‌کننده در چنین موقعیتی، شنیدنِ صحبت‌های فرد با همدلی و به دور از قضاوت و ارزش‌گذاری است. نباید حرف‌های او را از دریچه نگاه خود ببینیم و غیرمنطقی بخوانیم؛ او اکنون با توجه به شرایط و رنج‌هایی که تحمل می‌کند، به مسائل نگاه می‌کند.

 

لازم است در اولین فرصت یکی از حاضرانِ در موقعیت برای دریافت خدمات تخصصی، به اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ و اورژانس شهری با شماره ۱۱۵ اطلاع دهد.