وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

چند نكته ساده ولی مهم برای طبخ یك غذای سالم و مغذی

چند نكته ساده ولی مهم برای طبخ یك غذای سالم و مغذی
وقتی از اصول طبخ غذای مغذی آگاهی داشته باشید، آماده كردن وعده‌های غذایی سالم كار دشواری نخواهد بود.
 
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، ‌شما حتی می‌توانید زودتر غذا را آماده كنید چون نیازی به استفاده از محتویات خوراكی فانتزی و لوكس نخواهید داشت بلكه برای طبخ غذای مغذی دسترسی به مواد خوراكی مفید و سالم كافی است.

اسوتیا به اسین، متخصص و مشاور هندی سلامت و تغذیه در مقاله‌ای می‌نویسد: در ابتدا منوی غذای خود را در نظر بگیرید و غذاهایی را سرو كنید كه به تازگی پخته شده‌اند و بنابراین تا حد امكان از گرم كردن مجدد غذا پرهیز كنید. گرم كردن غذا ارزش تغذیه‌ای و هم چنین مزه اصلی آن را خراب می‌كند.

سطح مواد خوراكی را قبل از قرار دادن درون فریزر با پوشش پلاستیكی بپوشانید تا طعم و بوی آنها با هم مخلوط نشود.

به خاطر داشته باشید كه غذا علاوه بر اینكه كالری بدن را تامین می‌كند باید به رشد، حفظ و ترمیم بافت‌های بدن نیز كمك كند و از ابتلا به بیماری‌ها جلوگیری نماید.

به گزارش ایندیاكسپرس، متخصصان تغذیه توصیه می‌كنند كه از پختن زیاد سبزی‌ها خودداری كنید. این مواد خوراكی هرچه سریعتر پخته شوند كمتر مواد مغذی خود را از دست می‌دهند.
سبزی‌های تازه زود می‌پزند و نیازی به چاشنی هم ندارند. به علاوه بیشتر سبزی‌ها آغشته به آفت كش‌ها و سم زدا ها هستند بنابراین باید برای شست و شوی كافی آنها را داخل ظرف پر از پرمنگنات پتاسیم بشوئید و بعد با اب تمیز خوب آبكشی كنید.

سبزیجات دارای برگ‌های پهن و سبزرنگ تیره نباید درون محیط اسیدی مثل آبلیمو پخته شوند. برای اینكه سبزیجات را زیاد نپزید، ابتدا آب خالی را جوش بیاورید و بعد سبزی را داخل آب در حال جوشیدن بریزید و آنرا روی شعله كم بگذارید و به محض پختن از روی اجاق بردارید.

نكته دیگر اینكه پیاز نیز سرشار از آنتی اكسیدان‌ها و مواد فیتوشیمیایی است. اما اشتباه ما در مصرف پیاز این است كه بلافاصله قبل از خوردن آن را خرد می‌كنیم. در حالی كه پیاز باید حداقل 10 دقیقه قبل از مصرف، خرد شود تا در این فاصله آنتی آكسیدان‌های آن فعال شوند.

همچنین به یاد داشته باشید كه شیر غیرپاستوریزه حداقل 10 تا 15 دقیقه باید جوشانده شود تا عاری از باكتری‌ها و سایر میكروب‌ها باشد.

در انتخاب ظرف طبخ غذا نیز باید دقت كنید چون برخی از ظرف‌های رنگی از مواد سمی سرب و نقره ساخته می‌شوند كه با حرارت تركیبات خطرناكی از آنها تولید می‌شود و می‌توانند اختلالات گوارشی مهمی در فرد ایجاد كنند.

استفاده از ظروف آلومینیومی برای پختن غذا مناسب نیست، چون مقدار آلومینیوم را در بافت مغز افزایش می‌دهد و جداسازی آلومینیوم از بدن كار دشواری است. متخصصان می‌گویند اغلب در بافت مغزی مبتلایان به آلزایمر مقادیر زیادی آلومینیوم یافت می‌شود. بنابراین بهترین ظروف برای پختن غذا ظروف پیركس و فولاد ضد زنگ هستند.